Ga naar inhoud
Vespaforum.be

schokkend vertrekken


Fabien Pille

Aanbevolen berichten

hallo

ik heb vespa sprint 150 1965

volledig revisie motor en nieuwe koppeling kit gemonteerd met nieuwe veren 

bij ontkoppelen gemakkelijk in eerste versnelling maar bij vertrek schokkend vertrek 

is of hij voorruit springt 

als je stilletjes vertrekt heb je dat niet 

anders schakkelen perfect 

dank bij voorbaat 

Link naar reactie

Welk merk koppelingsplaten heb je gestoken? Dat kan een symptoom zijn van te dikke exemplaren of te nipte speling tussen de nokjes en de koppelingskorf.

Vooral bij aftermarket exemplaren meer en meer een probleem (RMS, FA Italia, BGM,...). Zo zijn bvb. de dubbele kurkplaten van RMS 3mm dik of bijna een halve mm dikker dan die van Piaggio (maar 2 plus een enkele topplaat dus bij a anderhalve mm dikker koppelingsplatenpakket). Ik steek enkel nog Piaggio (en geval van nood Surflex). Die zijn amper een paar €'s duurder, maar het scheelt geklooi achteraf. 

Een alternatieve oplossing is de nokjes van de platen wat bijvijlen en de gleuven in de korf een 1~2mm dieper slijpen (maar is niet bevorderlijk voor de stijfheid van de korf).

Link naar reactie

dank u voor de reactie 

ik heb volledige kit besteld bij Maskes was RMZ denk ik 

en ik heb ze in de olie gelegd voor de montage 

veren primaire tandwiel heb ik niet gedaan ( werd me gezegd dat als ze niet zichtbaar waren door plaat je ze niet moet vervangen )

zal eens koppeling demonteren en kijken als ik iets zie denk ik 

Link naar reactie

RMS-koppelingsplaten eruit, Piaggio exempleren erin en het probleem is van de baan! Er valt (behalve met een schuifmaat) niet veel aan te zien hoor :P

Bij een revisie ALTIJD ook de primaire as doen! Een setje kost €8! Als de platen open staan, ben je'r net op tijd bij. Je wil echt geen losgeslingerd verendeel tussen je versnellingstandwielen krijgen.

Link naar reactie

Jep, eventueel in geval van nieuwe tussenplaten eventueel ook de dikte es checken en vergelijken met de originele.

De koppeling is normaliter prima te verwijderen zonder de motor er onderuit te halen (ik ga er van uit dat je de juiste tools in huis hebt; zoniet dan is dit een prima setje). Gewoon wiel er af, de drie boutjes van koppelingsdeksel lossen (kabel hoeft niet los; mogelijk achteraf wél bij te regelen), koppelingsmoer lossen en de hele korf van de krukas pleuren (opletten dat het half maantje niet in de carter valt!).

Leesvoer.

Link naar reactie

ik heb dit ook gehad en naderhand bleek het zo te zijn dat er bramen zaten op de verse koppelingsplaten waardoor deze haperden.. schijnt vaker te gebeuren doordat deze gestanst worden( laten vertellen) oplossing de randen schuren

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...