Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motorproblemen Lambretta/Serveta Li150


Triumph

Aanbevolen berichten

Hallo,

Zaterdag tijdens de Vespa-day's te Tessenderlo stil komen te staan met m'n machientje, Serveta Li 150 van 1980. met geen mogelijkheid nog aan de praat te krijgen (heel weinig compressie). Dan maar een Vespa Rally geleend van de ondervoorzitter, pracht van een scooter, pracht van een ondervoorzitter, waardoor ik alsnog mee heb kunnen rijden met de recordpoging op zondag.

De Serveta nog niet kunnen nakijken maar ik heb al wel enkele vragen:

1) kan je op het blokje gewoonweg een standaard cilinder en zuiger van een 200 monteren of moet je ook de drijfstang en eveneens de krukas mee vervangen?

2) heeft er iemand iets liggen voor een 150 of een 200? Ik zoek de scoot zo snel en eenvoudig mogelijk op te lappen met een minimum aan kosten.

Een hartelijke bedankt aan allen die me tijdens dit oponthoud zo goed hebben geholpen (de oldtimerclub Antwerpen alsook mijn lieve echtgenote)

Groetjes, Jurgen.

 

Link naar reactie

Originele 200cc past niet. Tot 175cc (origineel) hebben een andere afstand tussen de draadstangen vd cilinder.

een conversiecilinder past wel. Krukas en drijfstang hoeft niet veranderd te worden.

ik heb jammer genoeg enkel een 125cc cilinder/zuiger/kop liggen, dus kan u met 150 of meer niet helpen.

is de cilinder beschadigd? Zonder enkel zuigerveren te vervangen als het enkel compressie het probleem is!

 

Link naar reactie

Alvast een duidelijk antwoord, had een 200 set gevonden op het ww-net, jammer dat dat dus niet past.

ik ga natuurlijk eerst de motor eens uit elkaar gooien en kijken wat er effectief scheelt, motor rookte ook nogal fel dus ik denk dat de krukasdichting ook ziek is, misschien is deze compleet doorgeblazen en is dat de hoofdreden dat ik hem niet meer aan de gang krijg, nieuwe zuigerveren komen er natuurlijk wel op en even honen ook als het niet meer dan dat is.

ik hou jullie in elk geval op de hoogte, kan wel nog even duren want ben intussen ook nog aan het verbouwen EN aan het verhuizen, pfff, alles op een hoop...

 

Jurgen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Interessante en vriendelijke mensen op dit forum, bedankt voor de onderdelen en de leuke babbel Chris en Spaniard. De demontage van de cilinderkop, zuiger en cilinder hebben al aangetoond dat het beste hier van af was, blinkende cilinderwanden zonder enig groefje erin zijn nooit goed. Het monteren van de nieuwe cilinder en zuiger zal nog even duren, eerst de motor nog wat verder uit elkaar halen en de nodige lagers en keerringen vervangen. Hartelijk bedankt iedereen voor de goede raad en de vele tips, foto's van de werkzaamheden volgen nog, groeten, Jurgen 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb nog een aantal onderdelen nodig om m'n motortje terug op de weg te krijgen maar ik vind mijn weg maar niet op de site van scootercenter om de juiste onderdelen te bestellen.

Kan iemand me helpen om het onderdeelnummer te vinden van de kettinggeleiders en de koppelingsplaten (enkel de beklede), een nieuw veer voor de middenbok kan ik ook nog gebruiken.

Moest iemand deze onderdelen zelf nog te koop liggen hebben is dat ook goed.

Het is dus voor een Servetta LI 150 Special...

Groeten, Jurgen

Link naar reactie

Hallo,

hartelijk bedankt, gisteren de stukken besteld, hopelijk volgende week terug aan het rijden...

Koppelingshuis is nauwelijks beschadigd maar plaatjes waren volledig op, tijd voor nieuwe.

Groeten, Jurgen

 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Goede morgen,

kan iemand mij zeggen wat het aanspankoppel is van de moer 22 mm voor het koppelingshuis en voor de bout 14 mm van het aandrijftandwiel dat op de krukas zit? Tevens, hoeveel moet de speling van de ketting zijn wanneer je de geleiders afstelt?

Groeten, Jurgen

 

Link naar reactie

Schuif je bovenste ketting geleider naar boven , zie dat je geleider de tanden van het kroonwiel niet raakt , als je de ketting vanonder een 6 mm naar boven kunt bewegen ,

zet die boutjes vast , dan zal het wel goed zijn , je moet in het achterhoofd houden , dat zijn geleiders , geen kettingspanners 

Link naar reactie

Vandaag geraakte ik maar niet op het forum dus dan maar wat verder gezocht op het internet en dezelfde informatie gevonden maar toch bedankt voor de info.

Vandaag alle boutjes van het carter uitgedraaid en vastgezet met Loctite fort, tevens nieuwe koppelingsplaten gemonteerd, het einde komt in zicht, duurt wel even als je maar af en toe wat tijd hebt om te sleutelen maar zo blijft het ook leuk om te doen.

nog te doen: carterhelft plaatsen, carburator en uitlaat monteren samen met de cilinder beschermkap en dan de motor terug in het frame hangen. Carburator eerst wel nog eens nakijken en reinigen. Groeten, Jurgen.

 

Link naar reactie

Bij gebrek aan tijd en ook omdat ik enige problemen had om foto's te plaatsen had ik bij mijnposts geen foto's toegevoegd, daarom nu enkele foto's van de werken aan het motortje...

Maar blijkbaar lukt het me nog niet om alle foto's die ik selecteer op het scherm te krijgen :(

IMG_1455.JPG

IMG_1456.JPG

IMG_1452.JPG

IMG_1449.JPG

IMG_1448.JPG

Link naar reactie

Intussentijd ook nog eens een nieuwe turbo op de auto moeten steken waardoor ik de weinige vrije uurtjes om aan de scooter te werken ook alweer kwijt was, maar ondertussen staat het motortje zo goed als in elkaar, nog een paar kleinigheden maar vooral nog wat vrije tijd nodig :) Hier de nieuwe koppeling...

IMG_1542.JPG

IMG_1543.JPG

Link naar reactie

Het setje cilinder en zuiger wat ik onlangs heb gekocht was toch niet hetzelfde dan wat er op de motor zat, even paniek om de weggegooide centjes maar na wat opmeetwerk tot de conclusie gekomen dat alles eigenlijk hetzelfde is, alleen wat langer. De nieuwe zuiger en cilinder lieten zich goed monteren, het mooie is dat de nieuwe set al 1600 Km heeft gedraaid dus inlopen is niet nodig :)  (ik veronderstel dat het setje afkomstig is van een DL 150, misschien wat meer ronddraaiend gewicht maar ook een beetje stabieler door de grotere lengte van de zuiger) Iemand ervaring mee?

Grtz, Jurgen

IMG_1479.JPG

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Motor steekt terug in het frame en ik ben de kabels aan het monteren van de remmen en het schakelmechanisme, alleen heb ik wat moeten wachten op een nieuwe gear swivel omdat die even niet beschikbaar was maar dat onderdeeltje is deze week eindelijk toegekomen. Momenteel mis ik nog een imbus sleuteltje van 3,5mm om de kabels van het schakelmechanisme vast te zetten, dat wordt morgen of maandag aangekocht. Ook ga ik de benzinetank demonteren en reinigen want in de carburator zat toch redelijk wat vuil... Als dat achter de rug is dan is ze zo goed als klaar, volgende week hopelijk...

grtz, Jurgen

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Dat van "volgende week hopelijk" is er niet van gekomen, te druk bezig geweest met de verhuis naar onze nieuwe woning. Wel de tijd gevonden om de benzinetank deftig te spoelen en daar is nogal wat vuil uitgekomen. Geen roest maar gewoonweg vuil, de binnenkant van de tank is niet verroest gelukkig, ook het filtertje zat tamelijk dicht met dit vuil, zelfs in de carburator zat er van deze troep. Hoogstwaarschijnlijk de reden dat op een gegeven moment de vlotternaald bleef hangen en de benzine uit het overloopgaatje liep.

Deze avond het imbus sleuteltje van 3,5 mm oppikken zodat ik eindelijk het schakelmechanisme kan afstellen en de schokdemper terug kan plaatsen..., luchtfilterhuis/handschoenbakje en benzinetank moeten ook nog teruggeplaatst worden, dan de elektrische bedrading nog een beetje fatsoeneren en aansluiten en het nieuwe achterlicht terug monteren (het oude lichtje was losgetrild tijdens zijn laatste ritje en ben ik kwijtgespeeld :( )

grtz, Jurgen 

Link naar reactie

Als ik dat hier zo lees jurgen , ben ik bijna zeker dat je daar in tessenderlo bent stilgevallen door die vuiligheid in je naftbak en carburator , 

ik zou die oude cilinder bijhouden , je kunt die eens laten honen en nieuwe segmenten rond die piston  , dan heb je nog een reserve ;) 

grtz 

John 

Link naar reactie

Correct John,

tot die conclusie was ik ook gekomen toen ik al die vuiligheid zag, waarschijnlijk was hij met een goede reinigingsbeurt terug aan de praat geraakt.

Maar nog voor ik spijt had van de gemaakte kosten bedacht ik dat de motor toch wel aan een revisie toe was: heel weinig compressie en daar bovenop nog eens versleten koppelingsplaten, doorgesleten kettinggeleiders, dicht gekoekte uitlaat, enz.

Het beestje was ooit al wel eens open geweest want hier en daar was een boutje afgebroken maar ik betwijfel of er ooit wel eens iets aan vervangen was geweest. Zoals je zegt kan ik altijd nog het cilindertje honen en eventueel ,als de zuiger nog binnen de maten valt, enkel nieuwe segmentjes zetten en ik heb een goedkoop reservesetje.

Dankzij de uitlaat, de contactpunten en de condensator die jij me gratis hebt geschonken en de spotprijs voor de cilinder-zuiger set van Chris ben ik al bij al nog niet zo veel centjes kwijt :)

Gtrz, Jurgen

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...