Ga naar inhoud
Emiel Stuckens

restauratie vespa pk50 1984

Recommended Posts

Goedenavond allen,

Ik ben van beroep al een tijdje zandstraler/pistoolschilder en neem nu en dan er een restauratie projectje bij.

Nu heb ik altijd al eens een vespa willen hebben en ben ik er gisteren een gaan halen. Het gaat om een vespa pk50 schakel die technisch in zeer goede staat verkeerd maar wel eens in een nieuw jasje gestoken mag worden. Om er snel over te gaan zal ik de min en pluspunten even opsommen zodat jullie weten waar ik sta: 

+ start vlot (kickstarten met choke), rijdt vlot, geen barsten en weinig roest, zadel in goede staat, remt goed en veert goed, alle onderdelen zijn er, alles werkt(buiten achterlicht), nieuwe carburator.

- schakelt niet vlot en neutraal soms moeilijk te vinden, niet alles is origineel, ziet er niet uit (verf met druppels).

Dus al bij al een goede basis om te starten.

Gisteren beetje op rond getoerd en vandaag begonnen met sleutelen. Heb hem volledig gedemonteerd (enkel kabelboom en kabels laten zitten, deze plak ik wel af) en liep al op enkele problemen maar niets onoverkomelijk.

Morgen verder demonteren en dan kan alles de straalcabine in.

Ik ben in de eerste plaats naar dit forum gekomen zodat iedereen kan meegenieten van de vooruitgang maar natuurlijk ook om jullie meningen en af en toe hulp te vragen.

Enkele vragen die al bij me zijn opgekomen: - Waar bestel ik best onderdelen of haal ik deze in regio Antwerpen?

                                                                               - Klein onderhoud aan motor, wat houdt dat in bij deze brommer?

                                                                               - Wat zijn de originele kleuren, waar vind ik de kleurcodes en wat vinden jullie dat ik zou moeten nemen?

Laat maar weten wat jullie denken. 

Vriendelijke groeten!

ps. Zou graag wat meer foto's uploaden maar dat lukt niet.

IMG_0713[1].JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

allereerst welkom op het forum! De Vespa die je hebt is een PK 50 S.

Klein onderhoud houdt in, het vernieuwen/schoonmaken van;

- bougie (vernieuwen)

- luchtfilter (schoonmaken of vernieuwen)

- carterolie (vervangen met nieuwe SAE 30 olie).

Waar de originele kleuren gevonden kunnen worden moet ik ook even voor zoeken.

Voor onderdelen zijn deze websites wellicht handig;

www.sip-scootershop.com

www.scooter-center.com

www.vintagescooters.nl

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor de originele kleuren heb je hier wellicht wel wat aan;

https://www.scooterhelp.com/scooters/paint.codes.html

Deze website is sowieso wel handig voor de nodige informatie.

Succes met je Vespa project. Ik ga het volgen en ben benieuwd, daar ik ook een PK 50 S heb.

WP_20170523_10_16_49_Pro.thumb.jpg.b265f0278ca9efedd28dd7b40fc040e4.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Voor de originele kleuren heb je hier wellicht wel wat aan;

https://www.scooterhelp.com/scooters/paint.codes.html

Deze website is sowieso wel handig voor de nodige informatie.

Succes met je Vespa project. Ik ga het volgen en ben benieuwd, daar ik ook een PK 50 S heb.

WP_20170523_10_16_49_Pro.thumb.jpg.b265f0278ca9efedd28dd7b40fc040e4.jpg

Verdorie dat is een mooie PK!!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De mijne heb ik ook (niet echt netjes) laten spuiten, maar wel in een originele vespakleur. De verfhandel (bestaat jammer genoeg niet meer) maar die had een heel boek met kleurstalen van Vespa door alle jaren heen. Echt geweldig. Als je toch alles uit elkaar hebt liggen vervang dan die kabels ook gelijk mee. Rijdt een stuk lekkerder met verse kabels die lekker soepel lopen. 

Geen S, maar een XL automatica. Het was mijn eerste brommer en ik heb deze zelf gekocht in 1995 en een paar jaar geleden gerestaureerd. Nu dus al 22 jaar in mijn bezit! 

Hier nog een linkje naar een Italiaanse site die een stuk goedkoper is qua onderdelen! https://www.motoricambisoviero.it/

PK50XL Automatica_1.jpg

PK50XL Automatica_2.jpg

aangepast door pdvd

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

goedemorgen,

 

Wauw dat zijn prachtige vespa's die jullie posten. Julo, is dat gele koplampkapje zo tekoop? Staat heel mooi.

Om jullie een idee te geven hoe ik hem zou willen: https://www.vespafarben.de/fotos/v50-ral-7009-gruengrau-feldgrau/ maar moet dus nog eens nakijken of er een originele kleur is die in de buurt komt.

Bij het demonteren ben ik ook een aantal rubbers tegengekomen die aan vervanging toe zijn (bv schokdempers) en kabels ben ik inderdaad ook van plan om te vervangen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor de PK serie is dit in ieder geval geen originele kleur, maar gewoon lekker er van maken wat je zelf wilt is toch ook leuk! Origineel reden ze ook niet op whitewalls met meegespoten velgjes, en mijn achterlicht... dat is ook verre van origineel. 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Emiel Stuckens zei:

goedemorgen,

 

Wauw dat zijn prachtige vespa's die jullie posten. Julo, is dat gele koplampkapje zo tekoop? Staat heel mooi.

Om jullie een idee te geven hoe ik hem zou willen: https://www.vespafarben.de/fotos/v50-ral-7009-gruengrau-feldgrau/ maar moet dus nog eens nakijken of er een originele kleur is die in de buurt komt.

Bij het demonteren ben ik ook een aantal rubbers tegengekomen die aan vervanging toe zijn (bv schokdempers) en kabels ben ik inderdaad ook van plan om te vervangen.

De PK met het gele lampje is van mij ;) Heb gewoon via Maskes een gele lamp gekocht.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja zo'n folie is misschien niet zo een slecht idee afhankelijk van de kleur dat ik hem ga spuiten.

Okay, heb alles volledig uiteen gehaald (behalve het blok) zodat ik misschien vanavond al kan zandstralen.

Dingen die ik moet bestellen: inklapveren van de poot, wat rubberen ringen en doppen, bougie, spiegeltje, kabels.

Dit ga ik zo snel mogelijk doen dat ik de onderdelen volgende week al heb.

Nu zit ik met 1 deel dat ik maar niet uit elkaar krijg. (zie foto) Devoorvering wil maar niet van de schijfremcover komen. ofwel zit er ergens een verborgen vijsje dat ik mis ofwel is de rubber zo versleten dat deze alles vastplakt. Iemand een idee?

Alvast bedankt voor jullie enthousiasme!

 

21035279_1625031434183144_1553683495_o.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij kan je dit voorzichtig met een rubber/kunstof hamer uit elkaar tikken. Je slaat dan of lateraal op de schokbreker van de grondplaat af, of op de metalen pin.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Okay schokdemper is er af, gisteren alles afgeplakt en vandaag beginnen stralen. Andere helft zal voor morgen zijn maar ben toch al een eind op weg. Tog nu toe geen grote verrassingen tegen gekomen. Beetje opgeplamuurd geweest aan kuip waar je ke voeten plaatst maar dit komt wel vaker voor denk ik? 

Wel tegenslag dat de vorige eigenaren zo graag verfden want moest er 5 lagen afstralen dn dat duurt best lang! 

Morgen avond tweede helft en dan zo snel mogelijk verf halen en onderdelen bestellen!

IMG_0784.JPG

IMG_0786.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Jij straalt terwijl je stuur er nog op zit? lekker al die meuk in je lagers... Als je toch alles uit elkaar hebt gelijk je balhoofdlagers en schalen even meenemen, stuurt gelijk een stuk beter. 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja stuur kreeg ik er niet vlot af en had geen tijd meer. :( na het stralen met een vriend alles eens uiteenhalen en poetsen!

kilometer teller goed afgeplakt, dat houdertje was ook lelijk gespoten dus dat ook even meenemen...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Met goed poetsen zal je er niet geraken, best al je lagers vervangen van je stuurkolom

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe het goed of begin er niet aan want zo maak je er alleen maar een puinzooi van als je het niet uit elkaar haalt. Tsja je hebt straks een leuk object voor in de huiskamer, maar met al die zooi in je lagers wil je er niet op rijden. Lagers en schalen zijn met het juiste gereedschap zo vervangen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Okay komt ook mee op het lijstje van onderdelen die ik moet bestellen! Lager van voorwiel etc. Zaten ook zonder vet want vorige eigenaar had het vetnopje mee gespoten ... :o 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Net terug van vakantie en maar meteen terug aan het project begonnen. Vespa is op geplamuurd op enkele plaatsen en  gespoten. Nu klaar om terug in elkaar gezet te worden maar ik wacht noch op de stukken die volgende week hopelijk zullen arriveren. Ben zeer tevreden over de kleur.

Nu nog enkel vragen: hoe krijg ik mijn white-walls opnieuw wit? Zijn jullie van mening dat een sticker (dacht aan 2 bordeau racelijnen op voorkant) een meerwaarde is?

Hieronder enkele foto' s

21908920_1656164251069862_8845537_o.jpg

21931743_1656164194403201_1037925328_o.jpg

21985536_1656164114403209_788985222_o.jpg

21985725_1656164167736537_1428761974_o.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

echt... spuiten terwijl het stuur er nog op zit.. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

begrijp niet zo goed waarom je daar zoveel belang aan hecht? wilde niet de complete boel uiteen halen. stuur is toch grotendeels plastiek onderdelen en je ziet er van buitenaf niets van dat hij daar niet gespoten is. Geen gevoelige onderdelen die bloot liggen of openingen die niet afgeplat zijn. Een leek als mij in de vespa mechaniek bespaard dat zo'n 3u sleutelwerk minimaal en op vlak van kwaliteit van de restoratie doet dit er zo goed als niet toe. Naar mijn mening dan.

Toch bedankt voor je positieve reacties.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt de complete voorvork eruit toch? Dan pak je die stuurkop er zo af. Maar goed ieder zijn ding.

Whitewalls heb ik geen ervaring mee, lukt het niet om ze met groene zeep schoon te krijgen.

Wat betreft de race strepen, ik zal daar vanaf zien, maar dat is puur eigen mening omdat ik daar zelf geen liefhebber van ben.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

WD40 werkt goed voor de whitewalls. 

En inderdaad ja de voorvork is er geheel uit... nu spuit je alleen maar verf op de punten van de lagers waar het niet mag komen. Als daar zooi tussen komt (en die zit er al van het stralen vermoed ik) in die schalen stuurt de Vespa niet meer goed en sturen... daar is een Vespa voor gemaakt. De bovenkant van het stuur dat zijn 2 schroeven (aan de onderkant van de onderste stuurhelft) en dan kun je de kabels zo door de onderste stuurhelft heen halen en is alles uit elkaar. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Te gek project maar ik zou je ook aanraden om iets zorgvuldiger te werken, al moet ik zeggen dat je wel in rap tempo gaat, anders kan het nooit een kwalitatieve restauratie worden. Je kunt in mijn topic kijken voor een kleur tip, ik heb ook een vaalgroene tint al is hij niet identiek aan jouw kleur.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen


  • Gerelateerde inhoud

    • Door Frissenappel
      Hallo allemaal,
      Na een tijdje toe te kijken en al jullie kennis te absorberen dacht ik laat ik mezelf eens voorstellen.
      Ik heet Levi, 23jaar en kom uit Sint-niklaas.
      Deze zomer heb ik me beziggehouden met een pk50xl, het "go to"-model voor beginners lijkt me.


      De wesp was in een soort hammerite verf geschilderd met de borstel, liep niet super en ontkoppelde bijna niet.
      Maar wat wil je na 44k kilometer.. dus, rolled it into the shop:

       
      met de staalborstel en schuurpapier gestript tot op het metaal, rotte plekken en deuken gerepareerd
       





      eens hij volledig blank stond en alles gerepareerd was in de fijnplamuur gezet
       

      in witte 2K primer gezet (DeBeer refinishing: aanrader!)

      en tenslotte de toplaag aangebracht, hier en daar is er een klein foutje ingeslopen maar rekeninghoudend met de 'partytentcabine' en mijn ontmaagding als 'carossier' zeer tevreden met het resultaat:

      Zoals gezegd was dit mijn eerste vespa, dus heb ik me laten helpen door een ervaren mechanieker om het blokje in orde te krijgen:
      eerst de demontage en het troubleshooten:


      Over de vele kilometers waren verschillende onderdelen versleten, daarom werd elke lager vervangen alsook elke keerring, nieuwe krukas, primair+ koppelingshuis, platen, veren en 50mm cillinderkit alsook te toevoeging van een simonini d&f
      laten stralen:


      dan alles ineen gestoken:




       
      hij is nog niet af, maar tot hiertoe heb ik er elke seconde al van genoten, terwijl ik er nog niet eens deftig mee heb gereden!
      vriendelijke groeten, 
      Levi
      ps: ik ben nog op zoek naar een (betaalbare) 16.16 of 19.19 carbu en spruitstuk en een polijstmachine! pm is uw vriend!
       
       
       
       
       
    • Door Frissenappel
      Hallo allemaal,
      Na een tijdje toe te kijken en al jullie kennis te absorberen dacht ik laat ik mezelf eens voorstellen.
      Ik heet Levi, 23jaar en kom uit Sint-niklaas.
      Deze zomer heb ik me beziggehouden met een pk50xl, het "go to"-model voor beginners lijkt me.


      De wesp was in een soort hammerite verf geschilderd met de borstel, liep niet super en ontkoppelde bijna niet.
      Maar wat wil je na 44k kilometer.. dus, rolled it into the shop:

       
      met de staalborstel en schuurpapier gestript tot op het metaal, rotte plekken en deuken gerepareerd
       





      eens hij volledig blank stond en alles gerepareerd was in de fijnplamuur gezet
       

      in witte 2K primer gezet (DeBeer refinishing: aanrader!)

      en tenslotte de toplaag aangebracht, hier en daar is er een klein foutje ingeslopen maar rekeninghoudend met de 'partytentcabine' en mijn ontmaagding als 'carossier' zeer tevreden met het resultaat:

      Zoals gezegd was dit mijn eerste vespa, dus heb ik me laten helpen door een ervaren mechanieker om het blokje in orde te krijgen:
      eerst de demontage en het troubleshooten:


      Over de vele kilometers waren verschillende onderdelen versleten, daarom werd elke lager vervangen alsook elke keerring, nieuwe krukas, primair+ koppelingshuis, platen, veren en 50mm cillinderkit alsook te toevoeging van een simonini d&f
      laten stralen:


      dan alles ineen gestoken:




       
      hij is nog niet af, maar tot hiertoe heb ik er elke seconde al van genoten, terwijl ik er nog niet eens deftig mee heb gereden!
      vriendelijke groeten, 
      Levi
      ps: ik ben nog op zoek naar een (betaalbare) 16.16 of 19.19 carbu en spruitstuk en een polijstmachine! pm is uw vriend!
       
       
       
       
       












    • Door Kris-han Stessens-vangool
      hallo
      ik ben dus bezig met het opmaken van een vespa PK 50 S nu heb ik er een andere goed draaiende motor onder gestoken.
      maar nu blijkt dat de stekker van de motor 3 contacten heeft en de stekker van mijn kabelboom heeft er 5, is dit op de 1 of andere manier te koppelen zodat alles toch terug werkt 
    • Door thomasfields
      Hallo allemaal, 
      Ook ik ben hier nieuw op het forum. Momenteel ben ik bezig met het opknappen van mijn vespa pk 50 s. Hij is totaal niet origineel, maar heb deze scooter op basis van mijn persoonlijke voorkeuren(rondere spatbord van de v50 bijvoorbeeld) en het financiele plaatje(minimaal budget) opgeknapt. 
      Nu de scooter weer helemaal in elkaar zit, loop ik tegen een aantal problemen aan en zou ik graag jullie kennis en kunde inschakelen om zo snel mogelijk weer goed de weg op te kunnen.
      (1) Om te beginnen de motor. De eerste dagen na het weer in elkaar zetten liep de brommer eigenlijk direct weer zo als hij altijd heeft gelopen. Nu, twee dagen later start hij wel, maar valt de motor ook bijna direct uit. Gisteren was dat ook het geval, maar na een tijdje pakte hij toch door en heb ik gewoon kunnen rijden. Nu pakt de brommer niet meer door. Ik heb het gevoel dat dit te maken heeft met de benzine toevoer, maar heb niet echt veel verstand van de afstellingen. 
      (2) Het installeren van alle lichten. Ten eerste kom ik niet uit met de draden, ik weet niet precies hoe ik alles weer moet aansluiten. Na wat proberen doet nu de richtingaanwijzer op het dashbord het en ook de richtingaanwijzers aan de voorkant. De achterlichten doen het niet, weten jullie waar dit aan kan liggen? Daarnaast doet momenteel bij het groot licht alleen een heel klein lampje aan de bovenkant het. Betekent dit dat het grote lampje niet meer werkt? Het wolfraam lijkt in ieder geval niet gebroken te zijn o.i.d.
       
      Bijgevoegd kunnen jullie een foto vinden van het resultaat. Daarnaast heb een foto bijgevoegd van de binnenkant van het stuurhuis. Het zou ontzettend fijn zijn als jullie bij aan de hand van de kleuren van de draden kunnen begeleiden bij het aansluiten van de draden. 
      Ik begrijp dat ik meteen veel van jullie vraag, maar het zou fijn zijn als jullie mij hierbij kunnen helpen. Mijn dank zal groot zijn!
       
       
       
       



       
    • Door josse
      Heeft er nog iemand een carter of blokje liggen voor een 50 special (V5A2T) : vroeg type, 2 spoelpoorten, 3 vitesse.
       
×