Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vettige PX125


Pyeahr

Aanbevolen berichten

Dag Allen,

Sinds vorig jaar ben ik trotse eigenaar van een PX125 van 2006 met ondertussen +/- 16.500 km (waarvan +/- 3.000 van mij).
Nieuw op het forum en onmiddellijk al een vraag ;), maar na al even mee te hebben gelezen weet ik zeker dat jullie me verder kunnen helpen.

Sinds de aankoop staat de onderkant van m'n Italiaans raspaard behoorlijk vettig, met af en toe een druppeltje olie op de garagevloer.
Aangezien dat druppeltje meer en meer op een plasje begon te lijken heb ik gisteren de boel met behulp van wat ontvetter opgekuist en ben ik vandaag een ritje gaan doen.

Daarstraks even achterwieltje ervan gehaald in de hoop het olielek te lokaliseren, maar heb er enkel vragen door bijgekregen...

Op de onderstaande foto's lijkt het alsof er:
- ofwel tussen de carburator en de motor iets lekt;
- ofwel op de carburator aan de mengschroef;
- ofwel tussen de cilinder en de rest van het blokje.

Kan jullie kennersoog één van bovenstaande opties uitsluiten?
En hoe dit best op te lossen?

Alvast bedankt!
Groeten

2.jpg

1.jpg

Link naar reactie

Ik had vettigheid op de zelfde plaats bij mijn Cosa 200 GS. Er miste bij de Cosa een O-ring die om de koppelingsdeksel hoort, bij het plaatsen van een nieuwe bleek het probleem te zijn opgelost.

Hier het topic met wat beeld materiaal;

Overigens heb ik ook de pakkingen en o-ringen van de carburateur en oliepomp vervangen om zeker te zijn dat niet ook daar nog een probleem zou bestaan.

Link naar reactie

Ik zou eerst het carburatordeksel en de luchtfilter al eens demonteren. Als er aan de binnenkant van de carbubak al vettigheid hangt , dan komt het van de carbu en lekt deze langs de achterzijde (bij de mengvijs) naar buiten . Als 2de zou ik de bouten van de carbu naspannen om de dichting tussen carter en carbubak aan te drukken (hiertussen loopt het 2t-oliekanaal) . Alles zuiver maken en opnieuw testen van waar het juist komt. Dit zijn kleine ingrepen,gemakkelijk zelf te doen.

Link naar reactie

Opgepast, van de moment dat een vespa niet meer lekt zit er geen olie meer in!

Dus ne vespa moet lekken :)

Link naar reactie

Voor een blok met 16.500 km's ziet dat er heel normaal en zelfs behoorlijk proper uit. 

Don't fix it, if it ain't broken!

Link naar reactie
8 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Voor een blok met 16.500 km's ziet dat er heel normaal en zelfs behoorlijk proper uit. 

Don't fix it, if it ain't broken!

Die van mij was inderdaad een behoorlijk stuk smeriger, er zat zeker 1cm aangekoekte rotzooi aan de zij en onderkant :lol:

Link naar reactie
  • 4 weken later...

OK... wat bij spannen gaf niet echt het gewenste resultaat...

Vandaar dus de tip van Reng Deng gevolgd, demonteren en opkuisen ging vlotjes tot deze drie jongens (lagertje, veertje en buisje) plots vrolijk goeiendag kwamen zeggen.
Ze komen komen uit middenstukje van de oliepomp. Aangezien ik op dat moment met de compressor de boel wat aan het proper maken was heb ik geen idee in welke volgorde ze terug moeten en ik vind ze ook op geen enkele tekening terug. (lijkt eigenlijk op knutselwerk van een vorige eigenaar):huh:

Iemand van jullie een idee?

Als de boel eenmaal terug samenzit, voeg ik dan best bij het starten wat olie aan de benzine toe zeker om alles "gesmeerd" te laten lopen?

Thanks!

20170916_153327.thumb.jpg.af90c4d5605e071973317c7760586caa.jpg

Link naar reactie

eerst kogeltje , dan veer , dan plastiek busje (gelijk laten komen met de olieuitgang)

nog een tip ; Alvorens je het pompdeksel sluit vul je het inlaatgat van de oliepomp met een spuitje tot de olie uit het middelste gat komt , dan plaats je het tandwiel met het asje en hou een vinger op het inlaatgat. Duw het tandwiel naar onder en dan zie je of de pomp werkt. Je voelt bij de inlaat onderdruk en je ziet bij de uitgang de olie lopen. Inlaatgat opnieuw vullen en de boel dichtleggen.

Blaas uw olieleiding leeg, terug in het reservoir. Vervolgens hou je de olieslang omhoog en blaas je op de vulopening van het oliereservoir tot de olie uit de slang komt. Nu je duim erop en dan aansluiten op het pijpje . Op deze manier heb je geen luchtbellen in de olieleiding. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...