Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuw - Bart - Dilsen


Ronin

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ons levenspad brengt ons op plaatsen en uithoeken van de wereld. Mijn interesse voor Vespa's heeft mij naar dit forum gebracht en ik ben blij dat ik mij mag voorstellen aan jullie als zijnde een "verse nieuwe". Bart - Bouwjaar: 76 - Woonachtig te Limburg - Dilsen 

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Vespa PX125 150th Anniversary “Untità d’Italia” uit 2011. (3300km)
 

Het is mijn allereerste Vespa en ik ben er dan ook superblij mee. Ook wel een beetje bang om er mee te leren rijden. Ik heb al een paar keer onze oprit o en af gereden maar toch alvast een beetje verschrokken van de kracht die deze beestjes toch wel hebben. Ik ga ervan uit dat het wel zal gaan wennen en in orde komt. 
Maandag de verzekering regelen en voor een helm, handschoenen en jas gaan kijken. Dan kunnen we er eindelijk aan gaan beginnen!  

Ik zit alvast met wat beginnersvragen ... ik hoop dat ik die hier ook mag neerschrijven? 
1. Ik heb bij de aankoop enkel deel 1 van het inschrijvingsbewijs meegekregen. Is dit correct? Europees gelijkvormigheidsattest natuurlijk ook gekregen. 
2. Ik heb geen onderhoudsboekje ontvangen. Is er geen boekje of is de verkoper dit misschien vergeten? (Was het zelf ook vergeten te vragen). 
3. De olie die hij gebruikte heb ik meegekregen maar lijkt dat die vervallen is op basis van de vermelde datum (15/09/2015). Best weg doen en een nieuwe bus kopen? Dezelfde?
4. Ik overweeg om de koffer te verwijderen... heb al eens gekeken hoe dit moet maar kan aan de binnenkant van het spatbord geen moer vinden van de schroeven die je op de foto ziet. Zijn dit dan een soort van houtschroeven die geen moer behoeven of ?

Alvast bedankt voor jullie kennis die dit forum mij al geboden heeft!

 

001.JPG

003.jpg

Olie-001.jpg

Koffer-schroeven.jpg

Link naar reactie

Mooie Vespa! Wat de papierwinkel betreft kan ik je niet helpen aangezien ik Hollander ben en van de belgische bureaucratie geen kaas gegeten heb. Het eerste wat ik van je Vespa vond is inderdaad dat die plastic beautycase er af moet ;) Als je het gehele rekje er af wilt halen (zou het zelf vervangen door een verchroomd exemplaar) dan moet je even de zijwangen van de scooter loshalen en voor het gemak ook het achterbumpertje (dit zit vastgeklikt). Nu kun je als je op je rug ligt (je moet er iets voor over hebben) zien hoe de schroeven bevestigd zitten door de body heen en of er ook nog moertjes aan de andere kant zitten. 

Dat olie een houdbaarheidsdatum heeft is geheel nieuw voor me. Gewoon opgebruiken lijkt me. 

Link naar reactie

Welkom Bart en proficiat met je "mooi Italiaans speelgoed". Bang om te leren rijden hoeft niet... want je zal na een tijd merken dat hij toch niet zo krachtig is.

Vergelijk het met een eerste pint...in het begin sta je van één glas al op je kop...later moet je al meer dan vijf pinten "optutteren" voor "hetzelfde effect" te hebben ;)

Alvast veel geluk en rijplezier en "weinig mankementen" met je eerste Vespa :)

 

 

Link naar reactie

welkom en proficiat met je aankoop.. ja topcase eraf! is lelijk!   en olie gewoon opgebruiken

Nog véle leuke ritjes.. en je gaat zien vesparijden is geen rocketsience :-)  opletten voor putdeksels en witte baanmarkeringen.. vooral als het nat is

Link naar reactie

Dank u wel allemaal voor het warme onthaal en de tips.
Ik ben ondertussen terug in contact met de verkoper en na lang discuteren met hem begon hij in te zien dat er idd 2 delen zijn. Zijn vrouw was eens gaan zoeken in hun documenten en jawel... ik heb het tweede deel! Vandaag 4 uren voor in de wagen mogen zitten :mellow:

Ook het Europees inschrijvingsbewijs is volgens mij niet het origineel meer. Ik denk dat het een kopie is? Maar geen probleem want ik heb wel alle sleutels (inclusief plaatjes voor bijbestellingen), een verkoopcontract met serienummer op enz. Als hij eindelijk op mijn naam staat zal ik dat zelf wel in orde gaan maken. Er zal ook wel een procedure voor bestaan denk ik? Ik begrijp niet dat mensen zo laks kunnen omgaan met officiële documenten. De Vespa is nog niet zo oud en heeft maar 3300 km... maar toch zijn die documenten foetsie. Onderhoudsboekje is er niet?! :o

Vandaag voor een helm gaan kijken en handschoenen. Morgenvroeg naar de DIV in Alken en als alles goed gaat kan ik dan woensdag mijn eerste ritje gaan doen. 

Helm moet ik helaas ook gaan terugbrengen omdat hij te vast zit (small). De medium was te groot dus ook daar weer een probleem wat we moeten gaan oplossen. Gaat lekker zo allemaal :D  Maar laat de problemen nu maar komen ... ik denk dat de vreugde naderhand dit snel zal doen vergeten! 

Iemand enig idee hoe ik die sticker op het voorste spatbord op een aanvaardbare manier kan verwijderen? 

Sticker.thumb.JPG.18f2549edffddc0f316df26ca288a39c.JPG

Link naar reactie
8 hours ago, Ronin said:

Dank u wel allemaal voor het warme onthaal en de tips.
Ik ben ondertussen terug in contact met de verkoper en na lang discuteren met hem begon hij in te zien dat er idd 2 delen zijn. Zijn vrouw was eens gaan zoeken in hun documenten en jawel... ik heb het tweede deel! Vandaag 4 uren voor in de wagen mogen zitten :mellow:

Ook het Europees inschrijvingsbewijs is volgens mij niet het origineel meer. Ik denk dat het een kopie is? Maar geen probleem want ik heb wel alle sleutels (inclusief plaatjes voor bijbestellingen), een verkoopcontract met serienummer op enz. Als hij eindelijk op mijn naam staat zal ik dat zelf wel in orde gaan maken. Er zal ook wel een procedure voor bestaan denk ik? Ik begrijp niet dat mensen zo laks kunnen omgaan met officiële documenten. De Vespa is nog niet zo oud en heeft maar 3300 km... maar toch zijn die documenten foetsie. Onderhoudsboekje is er niet?! :o

Vandaag voor een helm gaan kijken en handschoenen. Morgenvroeg naar de DIV in Alken en als alles goed gaat kan ik dan woensdag mijn eerste ritje gaan doen. 

Helm moet ik helaas ook gaan terugbrengen omdat hij te vast zit (small). De medium was te groot dus ook daar weer een probleem wat we moeten gaan oplossen. Gaat lekker zo allemaal :D  Maar laat de problemen nu maar komen ... ik denk dat de vreugde naderhand dit snel zal doen vergeten! 

Iemand enig idee hoe ik die sticker op het voorste spatbord op een aanvaardbare manier kan verwijderen? 

Sticker.thumb.JPG.18f2549edffddc0f316df26ca288a39c.JPG

Met brakecleaner  zou dat moeten lukken... of wasbenzine.. ZEKER geen aceton gebruiken.. vreet uw verf weg

Link naar reactie

Föhnen met een gewone haarföhn, dan wordt de lijmlaag wat zachter en komt alles makkelijker los. Remreiniger of wasbenzine wrijf je er alleen maar overheen, dat is pas om de lijmlaag te verwijderen die onder de sticker zit. En die moet er toch echt als eerste af. 

Link naar reactie

Gisteren om 09.00u aangekomen bij de DIV in Alken. Er was NIEMAND voor mij aan de beurt. Ik werd dus onmiddellijk geholpen en stond na 30 seconden al weer buiten. Plaat volgt via de post...

Helm heb ik zonder problemen mogen omruilen voor een maatje groter. 

Vandaag om 10u was het dan zover... mij eerste meters! Vertrokken met een bang hartje op het fietspad tot aan het industriepark 1km verderop. Daar een uur hetzelfde vierkantje gereden. Eerst dmv altijd rechts afdraaien en na een half uur het blokje in tegengestelde richting en dus links afslaan aan elk kruispunt. 

Dan naar huis en moeder de vrouw gerust stellen dat het wel ging lukken. 

Dan met een bang hartje vertrokken naar Genk om iets te gaan bestellen in de Brico. Alles goed gegaan alhoewel het op een baan met dubbel rij-vak in 1 richting toch raar aanvoelt. Max daar is 90 km/u... ik durf niet harder dan 80 en zij doen dan 120. Apart gevoel ... .

Alleszins ... alles goed gegaan en smaakt naar meer! Morgenvoormiddag ronde 2! Rij trouwens rond met de 2 zijspiegels op het stuur. Ik weet dat het op niet veel trekt maar toch maar even zo houden. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...