Ga naar inhoud
Vespaforum.be

ontsteking : hoe doormeten 50-special met platines


josse

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

Weet iemand of en hoe je een individuele ontstekingsspoel kan doormeten van de ontsteking van een V52T-50 Special (Duits-type, maar dat doet volgens mij niet ter zake). 

Ik ben bezig met de restauratie van een 50-special, maar krijg geen ontsteking : nieuwe bobine, nieuwe condensator, nieuwe platines, alle draden vervangen. Ik vermoed dus toch een kapotte spoel, maar kent iemand de waarden die ik zou moeten krijgen als ik die doormeet ? Of een relevante link is ook welkom.

Of iemand in de buurt van Antwerpen/Ekeren die nog zo een werkende ontsteking op het schap heeft liggen om even te uit te testen ?

Merci,

Joost

Link naar reactie

nog eens proberen :

Ondertussen hartelijk dank aan Ad om me zijn ontsteking te lenen. Dit was echter eentje met 2 spoelen, die van mij heeft 3 spoelen. Maar toch even geïnstalleerd en die ontsteking van Ad werkte wel, dus bobijn en massa etc lijkt in orde.

 

Ik ga nog eens proberen of er iemand zicht op heeft, met wat extra info :

 

De Special is eentje uit Duitsland, met pinkers, remlicht en groot/klein licht. De pinkers heb ik er af gehaald en een nieuwe kabelboom bij Maskes besteld, typisch voor deze Duitse Special : met groot/klein licht en remlicht.

Momenteel is de motor niet aangesloten aan de kabelboom. Er komen 5 draden uit de motor :

- zwart : aangesloten aan de massa/extra aan het blokje

- Rood : naar bobijn

- Geel, Blauw, groen : los

 

Klopt het dat met het schema dat ik teken, ik dan toch gewoon 'vonk' zou moeten hebben ?

Nu valt mijn oog op de tekst op het schema van de kabelboom : "Bij defect remlicht en indrukken rempedaal : geen vonk." Wil dat zeggen dat ik om vonk te krijgen zonder dat de kabelboom is aangesloten, er toch nog een kring rond gemaakt moet worden met de blauwe en groene draad ?

 

 

IMG_6597.jpg

IMG_6598.jpg

IMG_6599.jpg

IMG_6601.jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...