Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Garmin Zumo


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben van plan on een Garmin Zumo 345 of 395 te kopen, weet iemand van jullie of in de verpakking een bevestiging zit om deze aan mijn spiegel of windscherm te bevestigen?

Ik kan de Zumo 395 LM kopen voor € 499 incl montage en aansluiting stroom (dat komt dan op de spiegel) of deze in Duitsland kopen voor € 399 maar weet niet of dat moeilijk te bevestigen is, is mijn 1 ste Vespa dus nog niet veel ervaring :-) 

iemand een goede tip?

Bedankt alvast

Link naar reactie

Waarom een Zumo? Ik was dat initieel ook van plan, maar na het lezen van verschillende reviews, fora, ... besloten om een TT Rider aan te schaffen.

Enkele redenen die mij overtuigd hebben:

- kronkelroute op het toestel, dus zonder vooraf te plannen, van punt A naar B rijden via kronkelwegen (zelfs 3 nivo's)

- verkeersinfo (flitsers, files, omwegen,...) werkt perfect op een TT Rider

- online routes aanmaken via TomTom Mydrive of MyRoute-app, dus geen lokale software nodig, handig als je enkel smartphone of tablet mee hebt.

- prijs: een TT Rider 450 kost €399 (officiële winkelprijs) en dat is het toptoestel van TomTom, beetje zoeken en je kunt hem zelfs goedkoper vinden

Link naar reactie

Hier idem. Begin goed te wennen aan de TomTom. Nog eens de pc connectie verder uittesten. Heb de 42 gekocht aan 302€  ( https://www.tomtom.com/nl_be/drive/motorcycle/products/rider-42/ ). Verschil is wat minder geheugen wellicht omwille van kleiner gebied (west-europa maar verder ga ik echt wel niet) en geen flitspalen updates (maar dat doe ik toch niet).

btw, basisrammount motorfietssteunen zitten er normaal gezien altijd bij.

Link naar reactie

@wutsie75: met Vespa ga ik ook niet verder dan West-Europa :-)

Nog een klein verschil met de 420/450 is de lifetime flits updates, die is op 42 maar 3 maand gratis. Voor de rest idem als 420/450. 

Basis RAM mount voor motorfietsen is aanwezig maar niet degene voor bv. op de spiegel te bevestigen voor een Vespa, deze vindt je wel bij een TomTom verdeler zoals Waypoint en/of RAD, of online (Amazon bv.).

Ik had wat PC connectie problemen, maar had te maken met mijn MS Surface Pro, opgelost met een reg key aan te passen.

Link naar reactie

Goede keus! Je wilt geen tomtom rommel. Erg leuke software die er op zit hoor bij tt maar de kwaliteit laat ernstig te wensen over. Garmin is niet voor niets al jaren wereldmarktleider qua navigatie, techniek die ook gebruikt wordt op boten, dus die weten als geen ander hoe je een apparaat goed waterdicht kan krijgen. En de software van Garmin is gewoon vele malen beter dan van TT.

De motorsteun van Garmin is een erg fijne, echter hoe je deze op de Vespa bevestigd op je stuur... Mocht je op je stuur een ramball kunnen bevestigen dan is dat natuurlijk ideaal. Ik heb zo'n bal bevestigd op mijn dashboardkastje zodat mijn Garmin ook niet in de weg zit.

5lNV5cJ.jpg

MyF3jyt.jpg

Sowieso wil je een navi ivm trillingen niet op je spiegel bevestigen! En ja neem een model met lifetime updates! Hier ga je geen spijt van krijgen! 

Link naar reactie
2 hours ago, pdvd said:

Goede keus! Je wilt geen tomtom rommel. Erg leuke software die er op zit hoor bij tt maar de kwaliteit laat ernstig te wensen over. Garmin is niet voor niets al jaren wereldmarktleider qua navigatie, techniek die ook gebruikt wordt op boten, dus die weten als geen ander hoe je een apparaat goed waterdicht kan krijgen. En de software van Garmin is gewoon vele malen beter dan van TT.

De motorsteun van Garmin is een erg fijne, echter hoe je deze op de Vespa bevestigd op je stuur... Mocht je op je stuur een ramball kunnen bevestigen dan is dat natuurlijk ideaal. Ik heb zo'n bal bevestigd op mijn dashboardkastje zodat mijn Garmin ook niet in de weg zit.

Sowieso wil je een navi ivm trillingen niet op je spiegel bevestigen! En ja neem een model met lifetime updates! Hier ga je geen spijt van krijgen! 

Kan je de kwaliteitsproblemen staven met gegronde argumenten? Je haalt waterdichtheid aan, dus ik vermoed dat je hiernaar verwijst. Ik heb dit ook al zien passeren op fora en FB groepen, maar TomTom lost dit probleemloos op, ook toestellen die buiten garantie vervallen. Software beter? Daarom dat er zoveel zelfhulpgroepen zijn van Zumo eigenaars, die geen raad weten met hun toestel omdat het allemaal veel te ingewikkeld is. En telkens lees je: volg een cursus als je je Zumo wilt leren gebruiken. TomTom Rider is minder ingewikkeld en makkelijker in gebruik. Uit de doos halen, monteren op je scooter en navigeren...

Mijn TT Rider zit op de spiegel en qua trilling valt dit behoorlijk mee. 

En heb je alle nodige verkeersinfo op je Zumo? Oeps... neen, hiervoor moet je de Zumo 595LM aanschaffen van €650 en dan werkt het nog niet naar behoren... (software beter... yeah right!)

Garmin Zumo heeft zijn tijd gehad, nu is het vooral TomTom Rider die heer en meester is op de motornavigatiemarkt. Garmin is ook zijn marktpositie aan het verliezen op de fietsmarkt, daar is ook een nieuwe speler: Wahoo Fitness. Reden: eenvoud, intuïtiviteit en lagere prijzen. Wereldmarktleiders hebben vaak de neiging overprijsd hun produkten op de markt te plaatsen.

Link naar reactie

Het probleem wat hier in onderstaand topic (toevallig ook op de vespa) naar voren komt zal ik nooit met een zumo mee gaan maken. Dit dankzij de marine reputatie van Garmin. Ik heb geen hulpgroepen nodig voor de Zumo, zal aan de gebruikers liggen die misschien een minder hoog IQ hebben en niet alles gelijk snappen omdat er in de software zo veel mogelijkheden zijn. En tsja software minder goed? Daarom gebruiken de meeste TT gebruikers aftermarket software zoals Tyre?

En op het stuur, tsja bij een moderne nietschakelvespa... maar als ik zie hoe mijn spiegels bij het stoplicht (mocht ik die tegenkomen) sta te trillen.

Verkeersinfo boeit me niet, ik maak mijn routes vooraf en de wegen waar verkeersinfo nuttig voor zou zijn die omzeil ik altijd. IK wil mooie lekkere tochten rijden en van te voren bepaald hebben hoe te rijden. 

Zie onderstaan topic (erg gaaf om te lezen trouwens zijn trip) voor wat voor waterproblemen hij heeft met zijn TT, en dat wil ik op vakantie dus niet meemaken. 

Het topic is hier trouwens van iemand die een Garmin wil kopen en die zich daar al in verdiept heeft waarschijnlijk, niet om zich door een aantal mensen om te laten lullen alsnog een StomStom te kopen,. 

 

Link naar reactie

Kan je mij de link van het 'onderstaande' topic eens posten waar je 2x naar verwijst, dan kan ik het ook eens nalezen.

Nogmaals waterproblemen zijn er (geweest) en op fora van TomTom en andere fora lees je dat ze probleemloos vervangen worden. Ik heb op mijn fiets ook al waterproblemen gehad met een Garmin (Edge 705), ook vervangen binnen garantie. Dergelijke zaken kunnen gebeuren maar als de fabrikant die probleemloos vervangt. Je wilt dit inderdaad niet meemaken op vakantie, daar heb je wel een punt en gelijk in. 

Ach je verwijst naar de software op de PC, niet de software op de het toestel... was mij niet duidelijk :-) Tyre gebruik ik zelf niet, maar wel MyRoute-app Gold (online) om routes uit te stippelen, een kort ritje doe ik zelf met MyDrive (online), een paar tussenstops aanduiden, hoeveelheid kronkels en hoogte aanduiden en online synchroniseren naar de TT Rider. 

Door mijn Garmin kennis, maak ik ook gebruik van Mapsource en Basecamp. Dat laatste is nu niet onmiddellijk het meest gebruiksvriendelijke software, en daar struikelen veel gebruikers over. De gemiddelde motard zal wellicht niet zo hoog begaafd zijn, en het is voor de groep gebruikers duidelijk dat ze met TomTom makkelijker hun weg vinden, zowel op de baan als met hun toestel.

Jij vindt verkeersinfo onbelangrijk, en ik vind het wel belangrijk om continue op de hoogte te zijn van de verkeerssituaties. Ik omzeil ook zoveel mogelijk drukke verkeerspunten, maar als ik er moet passeren, wil ik wel op de hoogte zijn en zeker over de zoveelste omleiding, die je op voorhand niet kunt incalculeren.

Ik was ook van plan om een Zumo aan te schaffen, uit onwetendheid, maar gelukkig heb ik mij eerst goed laten informeren op het internet. Jij noemt het omlullen, ik noem het: De ervaringen naar mijn zoektocht delen, zonder afbreuk te plegen op wel toestel hij/zij wil aanschaffen. Garmin Zumo is goed, maar TomTom Rider is momenteel beter :-) Koopt de TS een Garmin Zumo, prima... maar hij is toch tenminste goed geïnformeerd!

Link naar reactie
7 uren geleden, nero zei:

Da's hier nog erger dan de MOD's en de rockers!  :)

Groetjes, nero. 

ps: ik rij al jaar en dag met TomTom en voor een dommerik als ik is dit meer als voldoende... 

 

De aan en uit knop al gevonden nero?   ;)

Link naar reactie

Hier het topic: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/425401/Op-jacht-naar-Luigi-en-Jean-Pierre-1.html

 

En inderdaad, voor iemand die niet zelf alles uren wil uitpluizen van te voren en precies zijn routes wil maken is de tomtom makkelijker en levert Garmin té veel opties waardoor de gemiddelde gebruiker door de bomen het bos niet meer ziet. Als je de tijd en de moeite neemt je er in te verdiepen dan werkt alles perfect (mits het kaartmateriaal goed is..)

Link naar reactie

Leuk verslag om te lezen, duurde wel even vooraleer de TT aan bod kwam. 2 pietlullige vermeldingen dat zijn TT het niet meer doet en een reaktie van U. Ik verwachtte wel een heel ander verhaal, pagina's vol met waterklachten... :-)

Daar zeg je zoiets: kaartmateriaal, dat is een moeilijk gegeven voor velen. Stippelen een route uit in Basecamp, sturen het door naar hun device en alles loopt in het honderd, omdat primo hun map niet overeenstemt en/of secundo de routeringinstellingen verschillend zijn. 

Link naar reactie

Of dat (in mijn geval zelf) ze in Spanje zo hard aan de weg gewerkt hadden en iets plotseling een tolweg is geworden. En ja dezelfde kaarten als op de pc (gewoon tegelijk geupadate met Lifetime updates)... 

Link naar reactie

Ziehier de bevesting van hetgeen ik al aanduidde: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/423544/last - reply van hansvaessen @ vrijdag 18 augustus 2017 10:32 op het bericht van de auteur van het verhaal, waar je naar verwees. 

De kaartupdates zijn meestal een jaar achter op de werkelijkheid. Ooit in Frankrijk op een nieuw stuk autosnelweg gereden, die Navteq (kaartleverancier van o.a. Garmin) en Teleatlas (TomTom o.a.) niet eens weergaf. Gelukkig bestaat er nog zoiets als wegbewijzering :-)

Link naar reactie
  • 11 maanden later...
Op 16-8-2017 om 21:38, nero zei:

Nee, maar als ik hem uit wil steek ik hem gewoon onder water.  :)

Groetjes, nero. 

 

Op 16-8-2017 om 12:55, nero zei:

Da's hier nog erger dan de MOD's en de rockers!  :)

Groetjes, nero. 

ps: ik rij al jaar en dag met TomTom en voor een dommerik als ik is dit meer als voldoende... 

 

Valt de Tom Tom makkelijk te monteren ?

Ik overweeg er ene aan te schaffen voor mijn GTS

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 15/8/2017 om 13:27, pdvd zei:

Goede keus! Je wilt geen tomtom rommel. Erg leuke software die er op zit hoor bij tt maar de kwaliteit laat ernstig te wensen over. Garmin is niet voor niets al jaren wereldmarktleider qua navigatie, techniek die ook gebruikt wordt op boten, dus die weten als geen ander hoe je een apparaat goed waterdicht kan krijgen. En de software van Garmin is gewoon vele malen beter dan van TT.

De motorsteun van Garmin is een erg fijne, echter hoe je deze op de Vespa bevestigd op je stuur... Mocht je op je stuur een ramball kunnen bevestigen dan is dat natuurlijk ideaal. Ik heb zo'n bal bevestigd op mijn dashboardkastje zodat mijn Garmin ook niet in de weg zit.

5lNV5cJ.jpg

MyF3jyt.jpg

Sowieso wil je een navi ivm trillingen niet op je spiegel bevestigen! En ja neem een model met lifetime updates! Hier ga je geen spijt van krijgen! 

Ik heb al jaren een Zumo 660 op de linker spiegel bevestigd met een zelfgemaakte aluminium klem werkt perfect en zonder trillen. en je hebt gelijk life time updates is aan te bevelen

Link naar reactie
  • 1 maand later...
11 uur geleden, Wutsie75 zei:

Mijn gps stond ook op de spiegel met een ram-mount. Gewoon een extra rubbertje nodig omwille van te dunne diameter en wat trillingen.

dan moet je weer lange draden trekken, de mijne gaat nu direct via usb op een powerbank die in het handschoen/olie/allerhande-anderemeuk-vakje ligt. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...