Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welke GPS kopen voor een GTS 125CC?


Michael_Van_Looy

Aanbevolen berichten

Hey

Wij hebben recent een Vespa 125CC GTS aangeschaft en zijn aan het twijfelen welke GPS aan te schaffen voor op onze Vespa.

We zijn aan het twijfelen tussen een Tomtom VIO en een Tomtom rider.

Bedoeling is om vooral hier in België dagtochten te doen met de Vespa 

Wat zouden jullie dan aanschaffen?

De vio is makkelijk monteerbaar aan stuur maar heeft altijd connectie nodig met je smartphone

Als we voor de rider zouden gaan iemand idee hoe en waar deze te bevestigen?

Grtjs

Michael

Link naar reactie

Ik heb beiden, maar de VIO zit al een tijdje in zijn doosje terug en twijfel om deze gewoon te verkopen...

Qua gebruiksgemak is de VIO de interessanste, gewoon koppelen aan de smartphone en weg ermee... Muziek en spraaksturing TT via BT verbinding van de smartphone.

Eén groot nadeel: geen kronkel-, spannende of GPX routes (routes die je o.a. op het internet terug vindt), m.a.w. VIO is enkel van punt A naar B via de snelste weg of 2 alternatieven, helaas niet de leukste baantjes om met de scooter te rijden.

TomTom Rider biedt wel de mogelijkheid om kronkel-, spannende of GPX routes te rijden. Routes uittekenen op de Mydrive website van TomTom en die gewoon via de cloud synchroniseren naar de Rider. Wil je het nog geavanceerder kan je een route uitstippelen op PC met de gratis Tyro Pro of via MyRoute-app (30d gratis om te testen). 

De Rider heeft alles in huis en je kan deze zelfs in de wagen gebruiken als je de Premium aanschaft. In de Premium bundle zit een auto houder om op de voorruit of dashboard te kleven.

Ik heb mij de Rider 450 aangeschaft, wegens de laatste nieuwigheden, maar de 410 is ook meer dan voldoende voor scootergebruik, en is toch makkelijk €75 tot €100 goedkoper dan de 450.

De Rider laadt je op via de USB uitgang van de GTS, maar hij gaat toch makkelijk 3 à 4 uur mee zonder opladen. Ik heb hem gekoppeld aan de spanning van de GTS, dus laadt hij contstant op, is ook iets mooier afgewerkt (geen losse kabel), maar is geen must.

De Rider heeft ook nadelen... Technisch zit het allemaal wel goed in mekaar, maar het oogt allemaal een beetje aan de trage kant. Ik ben de TomTom Go app (iOS/Android) gewoon van in de wagen en dat gaat toch allemaal iets vlotter. Het touchscreen is soms heel gevoelig (omdat je die met de handschoen zou kunnen bedienen) en vaak zit ik toch op de verkeerde keuzes. Updaten van de kaart of firmwares verloopt op de PC via USB aansluiting, en dat heeft mij toch wat moeite gekost om dit stabiel te krijgen op een MS Surface Pro. Als IT'er vindt je wel een oplossing maar voor een leek... En voor leken zijn de geavanceerde route mogelijkheden toch niet zo evident. Als fietser kon ik al met GPX'en (Garmin) overweg, maar als je hier niet in thuis bent dan kan je best een cursus volgen bij bv. Mr.GPS. 

 

Link naar reactie

Zelf enkele weken terug ook een rider gekocht, prima toestel tot nu toe al is de software minder gebruiksvriendelijk dan ik dacht, vooral de routes overzetten. Uitgetekende gpx'en zet ie ook om in punten waardoor de route er plots wat anders kan uitzien dan het gemaakte. Het is wel een prima toestel om te navigeren op het toestel zelf. De kronkelroutes bvb zijn echt wel subliem! :-) kortom, mijn gedacht, wil je je tot in de puntjes voorbereiden kies dan garmin. Wel je graag onderweg leuke dingen doen, neem dan TomTom. De VIO zou ik ook niet nemen.

Link naar reactie
55 minutes ago, Wutsie75 said:

Uitgetekende gpx'en zet ie ook om in punten waardoor de route er plots wat anders kan uitzien dan het gemaakte.

Een route zet je best om naar een track (kruimelspoor) en laadt deze in via Mydrive naar uw TT, dan is hij +/- identiek aan de originele route.

Let op, er zijn her en der nog afwijkingen, maar met MRA Gold kan je de originele track vergelijken met de track die MRA naar je TT gaat sturen, deze kan je dus aanpassen, zodoende je terug de originele track hebt. 

Je kan je dus perfect tot de puntjes voorbereiden op voor een TT Rider!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...