Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Cosa carburateur & koppeling arm revisie


Vespa Reng Deng Deng Deng

Aanbevolen berichten

 

Vandaag begonnen met het vervangen van de pakkingen van de carburateur en de oliepomp. Uiteraard de carburateur ook gereinigd.

Opzet voor het vervangen van de pakkingen is het idee dat er mogelijk wat 2-takt olie lekkage langs de oliepomp pakking, aangezien het blok aan de bovenkant behoorlijk vettig is.

WP_20170725_15_31_57_Pro.thumb.jpg.496aadc4a15b3edd614d4b817cb10fc4.jpg

De keerringen van het oliepompje vervangen ^^

WP_20170725_15_42_27_Pro.thumb.jpg.7e403d44c6c2da17b2e8767920d78bde.jpg

Het oliepompje weer in elkaar gezet ^^

WP_20170725_15_45_50_Pro.thumb.jpg.fddd566fd258a011e83298eec86f9637.jpg

Het oliepompje weer in de behuizing gezet ^^

WP_20170725_15_46_00_Pro.thumb.jpg.ba9bdf0e9a3535663363dace912b9c26.jpg

De oliepomp deksel schoongemaakt (zat behoorlijk wat aanslag in) ^^

WP_20170725_19_18_19_Pro.thumb.jpg.dc407418462fd7b99920cf2872c8e6a1.jpg

WP_20170725_19_18_24_Pro.thumb.jpg.5b7b09e5ea6813e5adb3f9c620338995.jpg

WP_20170725_20_45_36_Pro.thumb.jpg.8782ca82e778f424c79d977dfe75854e.jpg

WP_20170725_20_45_44_Pro.thumb.jpg.621335392dc3e47643d6a61f77a21fb2.jpg

WP_20170725_20_45_53_Pro.thumb.jpg.69a9ba9d694cb4525ecc3678038bfb28.jpg

WP_20170725_20_46_00_Pro.thumb.jpg.262860bb9b1ff8109e6ce9d64bc90732.jpg

WP_20170725_20_27_44_Pro.thumb.jpg.c703395ffdbf3360ba51664d3aea14db.jpg

WP_20170725_20_27_53_Pro.thumb.jpg.3d39f6c3c2a8fbe6bc33d2a594347e08.jpg

De carburateur gereinigd, gecontroleerd en met nieuwe pakkingen en rubbers in elkaar gezet. Het gaat om een Dell Orto SI 24-24H. Zichtbaar op de foto (goudkleurige cilinder) zijn de elektrische benzine en (zwartkleurige doosje) de elektrische choke. Bovenop de elektrische benzinekraan (inbusbout) zit een handmatige benzine afsluiter ^^.

WP_20170725_20_45_24_Pro.thumb.jpg.a2a7eb5e37e1bbd0942463ffd5d139d6.jpg

Het luchtfilterhuis van onderen zichtbaar, duidelijk zichtbaar is het olie kanaal. ^^

____________________________________________

Nu nog wachtende op een bestelling van Sip met pakking materiaal (pakking tussen carb. en luchtfilterhuis), ook zijn er nieuwe sproeiers besteld en een Sip-road uitlaat.

____________________________________________

De huidige sproeier bezetting is;

48-140 stationair sproeier

140 hoofd lucht corrector

BE6 mengbuis

92 hoofdsproeier.

Hiermee loopt de Cosa mooi rond, maar loopt de Cosa wel wat arm (bougie kleur is grijs). Op diverse Duitse Vespa fora lees ik het advies om het inlaat traject en de sproeier bezetting aan te passen om te voorkomen dat de Cosa een warmloper/vastloper krijgt.

Het plan is nu om de sproeier bezetting aan te passen naar die van een PX 200 (12 pk) en ook om het inlaat traject aan te passen (wat inhoudt dat de externe primaire filterbox verwijderd wordt)

De sproeier bezetting van de PX 200 die ik gevonden heb is;

55-160

BE3

116 (standaard uitlaat, gescheiden smering)

Dit is ook de sproeierbezetting die ik wil toepassen in de Cosa na alle aanpassingen uiteraard en hoofdsproeier vergroot van 116 naar 119 ~ 121 ivm. de SIP-road.

Hoe denken jullie hierover? Zit ik hiermee op het goede pad voor een betrouwbare Cosa?

WP_20170725_15_31_57_Pro.jpg

Link naar reactie

De keerringen van de koppelingsarm staan ook op de lijst van vervangen omdat na het rijden er ook wel eens druppeltje aan de koppelings arm hangt.

Of dit nu bij de carburateur vandaan komt of beide of alleen de koppelings arm is voor mij tnt. een raadsel.

Link naar reactie

Ik weet niet wat de aanleiding is maar de e-choke vervangen is het eerste wat ik zou doen, kost niet de wereld OEM echoke... de naftkraan kun je steeds overbruggen met de zeskantbout meen ik.

Nog beter zou zijn conversie op manuele choke , maar als je enkel wat lekkjes ervaart... misschien wat drastisch.

Link naar reactie

Bedankt voor de tips! Ik heb een hele serie aan hoofdsproeiers besteld (van 94 tot 135), genoeg materiaal om mee te experimenteren.

Ook is het uiteraard de bedoeling om de externe luchtfilter box zonder kleer scheuren te verwijderen, zodat mocht het nodig zijn de boel altijd weer terug gebouwd kan worden naar origineel.

Vanwaar het advies om de e-choke te vervangen? Naar mijn mening functioneert die goed, vooralsnog heb ik geen start problemen ervaren.

Link naar reactie
30 minuten geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

 

Vanwaar het advies om de e-choke te vervangen? Naar mijn mening functioneert die goed, vooralsnog heb ik geen start problemen ervaren.

Je kunt ook meten of de echoke degelijk werkt, dacht 12v erop en meten hoever het naaldje uitslaat, 11mm dacht ik, maar google eens om zeker te zijn...

de cosa carb en omgeving zijn, volgens mij, een verslechtering op de px-evolutie.

de echoke en de electrische benzinekraan zijn onnodige onderdelen die het zoeken bij pannes vermoeilijken. Ook is de carb niet zomaar uitwisselbaar met px zonder aanpassingen...op lange termijn zou ik naar een oplossing zoeken om een standaard px200 carbu te monteren...

Link naar reactie
1 uur geleden, designo zei:

Je kunt ook meten of de echoke degelijk werkt, dacht 12v erop en meten hoever het naaldje uitslaat, 11mm dacht ik, maar google eens om zeker te zijn...

de cosa carb en omgeving zijn, volgens mij, een verslechtering op de px-evolutie.

de echoke en de electrische benzinekraan zijn onnodige onderdelen die het zoeken bij pannes vermoeilijken. Ook is de carb niet zomaar uitwisselbaar met px zonder aanpassingen...op lange termijn zou ik naar een oplossing zoeken om een standaard px200 carbu te monteren...

Een PX carburateur zal ook verstrekkende gevolgen hebben, simpelweg omdat je de benzinekraan en de choke hendel niet op een gangbare plaats kunt monteren.

De choke werkt doormiddel van temperatuursverandering, mogelijk op basis van de elektriciteit die door het apparaatje gaat.

https://www.vespaonline.de/thread/34755-e-choke-cosa/

___________________________________________

WP_20170726_10_13_38_Pro.thumb.jpg.7fdd1653aa263808a0151e698f1ddcba.jpg

WP_20170726_10_25_32_Pro.thumb.jpg.83a92fd75c5934ee47d1d8326c3dbcbd.jpg

WP_20170726_10_25_50_Pro.thumb.jpg.184f012e7592f5614c9c1a66867ed1ca.jpg

Inmiddels de brandstoftank en de olietank verwijderd en de luchtfilter box. ^^

Link naar reactie


Überprüfung:

Der elektrische Choke kann sehr einfach auf Funktion überprüft werden. Am einfachsten ist es, ihn dafür auszubauen. Im kalten Zustand schließt der Zylinder mit der Unterkante bündig mit dem Kunststoffgehäuse ab. Legt man nun eine Spannung zwischen 8 und 12V (Gleich- oder Wechselspannung) an, erwärmt ein Kaltleiter (PTC) die Dehnpatrone im Choke (Funktion ähnlich Heizungs- oder Kühlwasserthermostat). Die Folge daraus ist, dass die Stromaufnahme von ca. 2,8A recht schnell (etwa 30s) auf ca. 0,6A sinkt und der Messingzylinder um etwa 2mm heraus kommt. Natürlich reagiert der Choke ebenfalls auf eine externe Temperaturanhebung, z.B. Motortemperatur. Dazu diesen mit einem Heißluftgebläse vorsichtig erwärmen. Die Rückstellung des Choke geschieht durch Abkühlung und ist sehr träge.

 

nu nog pretzels und brattwurst, es wird hier nog ein BSF!! ;)

Link naar reactie
55 minuten geleden, designo zei:


Überprüfung:

Der elektrische Choke kann sehr einfach auf Funktion überprüft werden. Am einfachsten ist es, ihn dafür auszubauen. Im kalten Zustand schließt der Zylinder mit der Unterkante bündig mit dem Kunststoffgehäuse ab. Legt man nun eine Spannung zwischen 8 und 12V (Gleich- oder Wechselspannung) an, erwärmt ein Kaltleiter (PTC) die Dehnpatrone im Choke (Funktion ähnlich Heizungs- oder Kühlwasserthermostat). Die Folge daraus ist, dass die Stromaufnahme von ca. 2,8A recht schnell (etwa 30s) auf ca. 0,6A sinkt und der Messingzylinder um etwa 2mm heraus kommt. Natürlich reagiert der Choke ebenfalls auf eine externe Temperaturanhebung, z.B. Motortemperatur. Dazu diesen mit einem Heißluftgebläse vorsichtig erwärmen. Die Rückstellung des Choke geschieht durch Abkühlung und ist sehr träge.

 

nu nog pretzels und brattwurst, es wird hier nog ein BSF!! ;)

Inderdaad ;)

Heb de e-choke getest en die doet het.

Link naar reactie

Inmiddels het luchtfilter huis en carburateur terug geplaatst. Ook de SIP-Road was gearriveerd en nu inmiddels gemonteerd.

WP_20170727_12_27_00_Pro.thumb.jpg.770494e025b22c8af5d9e7c4e497bf61.jpg

De sproeier bezetting is momenteel; 55-160 stationair, 160 lucht corrector, BE3 mengbuis, 122 hoofdsproeier. De mogelijkheden liggen in huis om de hoofdsproeier aan te passen van 92 ~ 128.

Ook kan alles weer terug gezet worden naar origineel.

Ik was na al deze aanpassingen natuurlijk erg benieuwd of of de Cosa direct zou starten en lopen, en ja hoor ze start als van ouds, klinkt van scherper door de SIP-road.

Tot nu toe erg tevreden, nu dmv. de bougie kleur opzoek naar de juiste hoofdsproeier.

WP_20170727_12_27_00_Pro.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De hoofdsproeier inmiddels nog een tandje vergroot naar 125, hij liep met de 122 toch nog wat arm.

Link naar reactie

Inmiddels ook toegekomen aan het reviseren van de koppelingsdeksel en arm. En je raadt het al, er miste een onderdeel wat essentieel is voor het tegen gaan van evt. lekkage's; de O-ring die om de koppelingsdeksel hoort.

WP_20170810_11_34_09_Pro.thumb.jpg.505c0ba741703eb90b7ce44f3ca34575.jpg

WP_20170810_11_34_35_Pro.thumb.jpg.7414f78ba9ebde3f92c747e8b8c01e46.jpg

WP_20170810_11_55_27_Pro.thumb.jpg.2d859b48023f8c25f25cf38888d9c5ed.jpg

Alles schoon gemaakt en de O-ring van de koppelingsarm vervangen en de O-ring van de koppelingsdeksel geplaatst. De deksel weer op de Cosa gezet en voilà de Cosa rijdt weer.

De tand des tijds zal uitwijzen of hiermee de lekkage verholpen is.

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Doet die 125 hoofdsproeier het goed tot nu toe? En is dat dan in het volgasgebied, of over heel de lijn? Ik sukkel namelijk ook met warmloper als ik even volgas heb gereden, en dan van het gas af ga, griezelig hoor, zo'n Cosa 200 met blokkerend achterwiel. Na een witte bougie bij elke belasting ben ik beginnen draaien aan de mengselschroef, tot die er haast uit viel, met als resultaat een goed draaiende motor met bruine bougie, als ik rond de 70 km per uur rij en beschaafd optrek bij het hernemen. Bij hogere snelheden gaat ie toch weer te arm, en hikt hij ook weer bij hernemen, om dan heel vlot in de hoge toeren te gaan, wel eigen aan die arme afstelling. De setup is volledig standaard, geen valse lucht, chokewerking is goed, starten gaat prima, en die paar vast/warmlopers hebben geen nare gevolgen gehad, compressie zat. Maar harder dan 75 durf ik voorlopig niet meer, daarom mijn vraag hoe ik hem lekker rijk krijg op vol vermogen, zonder aan het middengebied te raken, want dat zit nu goed.

Link naar reactie
18 minuten geleden, LoMax zei:

Doet die 125 hoofdsproeier het goed tot nu toe? En is dat dan in het volgasgebied, of over heel de lijn? Ik sukkel namelijk ook met warmloper als ik even volgas heb gereden, en dan van het gas af ga, griezelig hoor, zo'n Cosa 200 met blokkerend achterwiel. Na een witte bougie bij elke belasting ben ik beginnen draaien aan de mengselschroef, tot die er haast uit viel, met als resultaat een goed draaiende motor met bruine bougie, als ik rond de 70 km per uur rij en beschaafd optrek bij het hernemen. Bij hogere snelheden gaat ie toch weer te arm, en hikt hij ook weer bij hernemen, om dan heel vlot in de hoge toeren te gaan, wel eigen aan die arme afstelling. De setup is volledig standaard, geen valse lucht, chokewerking is goed, starten gaat prima, en die paar vast/warmlopers hebben geen nare gevolgen gehad, compressie zat. Maar harder dan 75 durf ik voorlopig niet meer, daarom mijn vraag hoe ik hem lekker rijk krijg op vol vermogen, zonder aan het middengebied te raken, want dat zit nu goed.

Gaat het om een Cosa 200, 12pk? En wat heb je er al aan veranderd?

Link naar reactie

Het is een 200, 11000 km, ex Duitsland (zou dus kleiner vermogen kunnen zijn, ze hebben die om belasting- of verzekeringsreden, of was het een rijbewijs-issue, ook in minder vermogen versie gemaakt, maar waar ik dat aan kan zien, is me nog niet duidelijk). Hij loopt vlot 105 op de teller, zou dus wel een vol vermogen kunnen zijn. De hoofdsproeier is een 140 BE6, met onderaan ook nog het cijfer 92 op. Ik heb het ding nog maar enkele maanden, is helemaal standaard, voorlopig doe ik niks dan klassieke Cosa problemen oplossen ;-). 

Maar die bijna eruit vallende mengselschroef kan de bedoeling niet zijn, dus denk ik aan de jetting.

Link naar reactie

Goede tip van Nero!

Lees anders even dit topic even door, heb hier namelijk ook het e.a. beschreven over de sproeier bezetting en wat ik veranderd heb.

De setting die jij noemt 140/BE6/92 had ik ook. Ik heb nu in combinatie met een SIP-road en de externe luchtfilter box die ik verwijderd heb de bezetting 160/BE3/125 met een NGK B7ES bougie, met de NGK B8ES was de bougie iets te donker en nu mooi lichtbruin van kleur.

Link naar reactie

De zelfde problemen ondervond ik trouwens ook met mijn Cosa, ik heb alleen geen warmlopers gehad. Wel was mijn bougie lichtgrijs tot zelfs wit.

Via Duitse Vespa fora kwam ik tot inzicht dat de Cosa een paar af fabriek tekortkomingen had (o.a. de arme afstelling) die ik rigoureus heb aangepakt.

Link naar reactie

Ik ga idd eens met de sproeiers aan het werk (ik merk dat het geen sproeiers meer zijn uit één stuk, maar driedelige bouwpakketten). Carb reiningen is niet meer nodig, ding is supergaaf en proper, de B7ES zit er al in, de ontsteking hou ik voor later, hij draait en trekt nu super. Luchtfilterbox verwijderen, zou ik dat kunnen opvangen door gewoon de rubber accordeon slang los te koppelen, veel minder werk? Maar dan moet ik hem nog rijker gaan zetten, en de prestaties zijn voor mij voldoende, alleen dat warmlopen is er teveel aan.

Link naar reactie
3 uren geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

De zelfde problemen ondervond ik trouwens ook met mijn Cosa, ik heb alleen geen warmlopers gehad. Wel was mijn bougie lichtgrijs tot zelfs wit.

Via Duitse Vespa fora kwam ik tot inzicht dat de Cosa een paar af fabriek tekortkomingen had (o.a. de arme afstelling) die ik rigoureus heb aangepakt.

Ik denk dat ze voor de milieunormen te halen niet veel anders kunnen dan hem te arm zetten, net als de Harley's van de laatste jaren, met heetlopen als gevolg. Iedereen ging na levering ook over tot verrijken via Power Commander en andere gadgets. Ik ga hem dus wat meer te eten geven, dan kan ik weer met die plastieken jongens mee, zonder met dichtgeknepen billen af en toe een streep rubber op de weg te trekken (neen, niet van het optrekken, van het vastlopen).

Link naar reactie

Als je de originele uitlaat er nog op hebt (dat denk ik wel). Zet hem over op de PX 200, 12pk versie.

Die sproeier bezetting ziet er zo uit

160/BE3/116 of 118. Haal dan wel je extra luchtfilter box onder de tank vandaan.

Wat betreft de bougie, zolang je met de originele sproeier bezetting rijdt zet er dan wel een NGK B8ES. De B8 is iets kouder dan de B7.

Die van mij heb ik overgezet op de B7 (na alle aanpassingen) omdat de bougiekleur met de B8 iets te donker was.

Zodra je een SIP-road plaatst dan moet de hoofdsproeier vergroot worden van 116/118 naar 122/125.

Link naar reactie

Als ik het filterelement uit de filterbox haal, zou dat dan niet voldoende flow geven om de nieuwe sproeierbezetting van genoeg lucht te voorzien, of is het een klassieker dat de box er compleet uitgehaald wordt?

Uitlaat zou trouwens niet vervangen worden...

Link naar reactie

Na wat speur- en denkwerk kom ik tot het volgende (ik hoor jullie al zuchten: denken, Cosa aanschaffen?  ;-)

Liefst hou ik het ding zo veel mogelijk in de originele toestand, dus niet meer vermogen, geen andere sound, geen tuning. Maar ik wil wel de nadelen en negatieve aspecten eruit hebben: arm-, heet- en vastlopen en andere Cosa-minpunten.

De luchtcorrectie vergroten naar 160 zou mij zonder verdere aanpassing een nog armer mengsel overall geven, die hou ik dus even op 140. Om dan de mengselregelschroef niet helemaal naar buiten te moeten draaien, kan de mixerbuis (callibrator) ietsje rijker (tussen 140 en 160 luchtcorrectie wordt vaak de BE5 aangeraden, vanaf 160 is de BE3 de goede oplossing), dat wordt dus de BE5, in het middengebied geeft ie nu al mooie koffie-met melk bougiekleur, hopelijk kan dan de mengselregelschroef terug een slag naar binnen. En in het hogere vermogen/toerengebied ga ik dan voor het gemiddelde tussen de huidige 92 hoofdsproeier en de 116/118 van een PX met bijna open luchtflow, namelijk 110 met behoud van 2x luchtfilter. 

Klinkt dit een beetje logisch, of is het maar theorie, niet gestaafd door ervaring?

Link naar reactie

Als je rustig te werk gaat met uitbouwen van de hele handel dan kan alles altijd weer terug worden gebracht naar originele toestand. Met die gedachte heb ik die van mij ook aangepast.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...