Ga naar inhoud
Vespaforum.be

VMA1T revisie


Kenzo Boel

Aanbevolen berichten

Hallo, 

nieuw op het forum en gelijk al enkele vraagjes.

ik heb een 2 weken terug een Primavera van 1965 gekocht ( VMA1T)  bedoeling is/was om er deze zomer met zo weinig mogelijke herstellingen en aanpassingen mee te rijden ( de liefde voor de vespa ontdekken) en in de wintermaanden de Vespa helemaal uit elkaar halen en zo origineel mogelijk te Restaureren.

bij aankoop was de Kickstart afgebroken maar wel nog te starten door te duwen ( zeer lastig om dit in stad te doen) toen ik de vespa heb opgehaald heb ik met veel moeite de rest van de kickstart kunnen verwijderen en een nieuwe besteld bij maskesk vespa webshop. verder heb ik ook opgemerkt dat de tank wat benzine lekte en dat dit veroorzaakt werd door de benzinekraan op de tank te solderen ipv ring en een rubberen pakking. dus ook gelijk een nieuwe tank, kraan en pen ( om de kraan mee te bedienen) gekocht.

nieuwe benzinetank en kraan waren in 15 min geïnstalleerd zonder problemen echter de kickstart was minder leuk, tijdens het installeren heb ik gemerkt dat de as waar de kickstart over gaat half getand is, helaas zijn die tandjes versleten... waardoor ik dus bijna geen grip heb om de brommer te starten. nu heb ik even op de wondere wereld van het internet opgezocht en gevonden dat deze pen verbonden is met een half tandwiel en om deze te vervangen dus het blok open moet. 

nu is de vraag : is dit moeilijk om zelf te doen? ( nog nooit een blok open gemaakt) wat moet ik allemaal vervangen als ik het blok open maak? ( pakkingen) of kan ik beter het blok onder de vespa uithalen en deze ergens laten reviseren omdat ik ook vanalles over het afstellen van ontsteking lees op internet ( waar? hoeveel gaat dit ongeveer kosten?) of kan er mij iemand helpen om dit te vervangen ( wil heel graag leren hoe ik zelf aan het blok kan werken ) 

 

alvast bedankt

 

Kenzo 

Link naar reactie

Niks aan een Vespa is moeilijk, mits je 2 handen aan je lijf hebt ;)

Ik denk dat nagenoeg iedereen hier je zal aanraden om van de gelegenheid gebruik te maken meteen een volledige revisie uit te voeren, zijnde alle pakkingen, keerringen, lagers, koppelingspedalen, ... te vervangen. Op zich is dit niet duur als krukas, cilinder en consort nog in orde is.

Ikzelf heb onlangs nog (met veel hulp van Frederik) een smallframe PK blok gereviseerd. Achteraf gezien was dit allemaal vrij logisch, maar 't is handig om bij de eerste keer wat hulp te hebben :)

Het internet bevat een schat aan informatie. Zo vindt je een step-by-step handleiding over een revisie van een smallframe blok, en die gelijken allemaal zeer sterk op elkaar. Mocht je het zelf willen proberen en enkele tools zoeken, heb ik wel wat liggen.

Link naar reactie

handen heb ik wel aan het lijf en durven is ook geen probleem, enkel de kennis en tools helaas niet voldoende om het blok open te halen en alles te vervangen. zelf al carburateur eraf gehaald en gekuist, samen met het filter. heb dus al ondervonden dat het vrij eenvoudig in elkaar zit die oude vespa's.

zoals u zegt denk ik inderdaad dat het beter is om gelijk een 'grondige' revisie uit te voeren als het blok open is. kwestie van beter voorkomen dan genezen. en met een gerust hart mooie tripjes kan doen met de vespa. wat zou er allemaal vervangen moeten worden tijdens het openhalen van het blokje? plakkingen? lagers? koppeling? 

iemand in de buurt van gent? die mij kan helpen hiermee? of toch beter het blokje er uithalen en langs brengen bij een bedrijf om het te laten doen? 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...