Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ontsteking GLA


Paul-069

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Afgelopen zondag een tweede probeerrit op de GLA gemaakt. Sinds de vorige keer heb ik de olie in de versnellingsbak vervangen, de oude benzine afgetapt en verse benzine erin gegooid. Hij startte meteen, maar 4-takt wat bij stationair draaien, pakt wat aarzelend op, maar eenmaal op toeren loopt ie netjes. Na circa 5 kilometer sloeg ie af en startte daarna moeilijk. Ik heb de bougie eruit gedraaid - zie foto - en die ziet er bruin uit. Nu begrijp ik dat het vanwege alle toevoegingen aan de huidige benzine lastig is om aan de kleur van de bougie te zien of de verbranding netjes is. Bij het controleren van de vonk viel me op dat ie onregelmatig is als ik de kickstarter overhaal. Starten met de kickstarter ging moeilijk - ook na een half uurtje afkoelen -, maar met een duwstart liep die al na een paar meter.Vandaar dat ik het vermoeden heb dat de contactpunten teveel dicht staan, omdat ie hoger in toeren wel netjes loopt.

Misschien hebben jullie een antwoord op de volgende vragen:

  1. Wie weet waar ik voor de GLA de juiste trekker voor het vliegwiel kan kopen? Ik zie 'm niet terug op de sites van de bekende onderdelenleveranciers.
  2. Hoe komt het eigenlijk dat in de originele gebruikershandleidingen nauwelijks aandacht wordt geschonken aan de afstand tussen de contactpunten? Bij al mijn andere voertuigen is dat wel het geval. Is dat omdat deze weinig onderhoud behoeven en ik dus de oorzaak van het horten en stoten in lage toeren ergens anders moet zoeken? Ik zou namelijk denken dat de bobine en de condensator correct werken, omdat ie in hoge toeren wel netjes loopt.
  3. De bougie is een B6HS. Die zou overeen qua warmtegraad overeenkomen met een Champion H86c. Of zou deze bougie te koud zijn en doe ik er beter aan over te schakelen op een B7HS?
  4. Zou ik er verstandig aan doen om uit voorzorg de hele santenkraam te vervangen, dus bobine, condensator, punten, bougie, bougiekabel, etc.?

Hartelijke groeten,

Paul.

 

20170618_165113_resized.jpg

20170618_165149_resized.jpg

Link naar reactie

Gla vliegwiel heeft gee' trekker normaal.

Er zit " circlip " in , als je de moer losdraait komt die dan  tegen die  circlip en komt vliegwiel er vanzelf af.

Contactpunten op 0.3/0.3.5 zou goed moeten zijn .

Steek er een 7  bougie in , 6 ke is normaal gebruikt bij smallframes

Als je krachtige blauwe vonk hebt zou ik het zo laten ...

Is je compressie nog goed ? 

 

Gr

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Oproep aan de GLA-kenners onder u.

Op de bijgaande foto is de moer van het vliegwiel van mijn GLA te zien. Ik heb het idee dat de circlip ontbreekt. Ik heb ergens gelezen dat deze circlip noodzakelijk is om het vliegwiel te kunnen loshalen. Zou iemand een goed foto hebben van moer met circlip? En wat is de diameter en de dikte van de circlip? Dan zou ik daar eens naar opzoek kunnen gaan als ie inderdaad mist.

Hartelijke groeten,

Paul.

 

thumbnail_20170701_145749_resized.jpg

Link naar reactie

Dag Adrian,

Super! Ga er meteen eentje bestellen. Begrijp alleen nog niet helemaal hoe de moer tegen de circlip aanloopt als je de moer er af draait, maar dat wordt me vast duidelijk als ik de circlip monteer.

Hartelijke groeten,

Paul.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, nero zei:

...Bestel er maar direct een paar voor als er eentje krom plooit bij het verwijderen van de moer...

Oh hell, die klotecirclips! :angry:

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Door de zomervakantie heb ik al het knutselwerk even laten rusten. Vandaag weer eens verdergegaan met het demonteren van het vliegwiel om de contactpunten te vervangen en te stellen. Circlipje aangebracht, het vliegwiel geblokkeerd, maar helaas... Telkens komt het circlipje uit zijn groef, als ik de moer eruit draai. Om nu zo'n grote poelietrekker te gebruiken, zoals mr160 voorstelt, daar heb ik schrik voor vanwege slechte ervaringen vanuit het verleden. Iemand een andere suggestie?

Hartelijke groeten,

Paul.

Link naar reactie

Vliegwiel verwarmen met " verfstripper " , laat het wat uitzetten. ...

Wd 40 op moer

 spanning op vliegwiel zetten met circlip en dan tikjes geven met hamer.

Poellie proberen te vermijden

 

Succes

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...