Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Troubles vlb1t


Bella1

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik ben trotse bezitter van een vlb1t.

volledig gerestaureerd. Alleen de motor bezorgt me kopzorgen.

ontsteking was niet OK. Heb er voor t gemak een pinasco flytech onder gegooid. Starte gelijk niks. Rijden deed ie ook al geweldig.

na een week echter verlies van power, rookontwikkeling, plofte wanneer ik hem testte zonder de luchtfilter.

nu heeft ie geen goesting om te starten.

iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?

Link naar reactie

Ploffen en rookontwikkeling zijn meestal teken van slechte verbranding/ontsteking, stond uw ontstekingstijdstip juist? Wat is de kleur van uw bougie? Kan aan verschillende dingen liggen...'t is ni omdat hij het een week voortreffelijk gedaan heeft dat er niks mis gereviseerd kan zijn, waardoor hij nu uiteindelijk kapot is gegaan.

Grtz.

Link naar reactie

Alles wijst erop dat de statorplaat is verschoven en dat het ontstekingstijdstip te laat/te vroeg is.

Weet dat een kleine verschuiving grote gevolgen heeft: slecht/niet starten, geen vermogen, 'knallen' van de motor...

Ik zou mijn centen zetten op de statorplaat die is verschoven...

Groeten

Luc

Link naar reactie

Intussen is de status zo:

na installatie van de pinasco flytech deed ie het wonderbaarlijk goed. na anderhalve week echter, begon ie power te verliezen.

ik was net op toer niet te ver van huis. hij viel stil, met de kick kreeg ik 'm niet aan de praat.

heb 'm wel in gang kunnen lopen om dan aan 20/u naar huis te puffen.

Bougie ziet er chocoladebruin uit. er zijn vonken.

Blauwe rook? witte rook? moeilijk te zeggen. eerder wit. maar ruikt geweldig naar fleur-de-2-takt parfum.

ik merk ook op dat er een klein olielekje is aan de koppeling. drupje per dag.

Link naar reactie

Status update...

nieuwe bougie gestoken. De "ouwe" stak er 4 weken in en had er al zeker 50 km op.

startte zomaar. Power, toeren, al wat je wil!

nu, het kan niet de bedoeling zijn dat ik mijn kofferbaksken volstop met één bougiesleutel en een hoop bougies?

iemand zoiets al voorgehad?

Link naar reactie

Lijkt me raar, met een elektronische ontsteking doe ik minstens 5000km met 1 bougie en dan nog verander ik eerder voor zekerheid en niet omdat ze defect is.

Mogelijk een "slechte" bougie of de bougiekabel die slecht contact gaf? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
10 minuten geleden, nero zei:

of de bougiekabel die slecht contact gaf?  

+1

Of ja... die kortsluiting maakt dan toch.

zeker met een metalen koelkap. 

Link naar reactie

Extra info:

Kan het aan foute sproeiers liggen waardoor de bougie vet wordt?

heb nu main jet van 102 en een slow jet van 45

volgens de boekskes moet het 100 en 42 zijn

was me trouwens al eerder opgevallen dat de bougies snel naar de foeter waren, ligt dus niet aan één foute bougie. Bougiekabel komt samen met de flytech uit t dozeke. Ook kraakvers dus

Link naar reactie

Je hebt een warmere bougie nodig. Loopt je vespa op 5% olie? Je temperatuur blijft te laag om de carbonophoping weg te branden. Uiteindelijk maakt die carbon dus kortsluiting tussen elektrode en massa (en daar valt het vermogen dus weg). Probeer eens een NGK6 ipv 7 of 8. 

 

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...