Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Start problemen


Tristen

Aanbevolen berichten

Beste Vespa liefhebbers

ik heb een Vespa xl 50 cc schakel, probleem met starten

kan deze enkel starten met duwen, dat hij draait hoor ik dat hij ergens lucht zuigt

starten met kidstarter lukt niet, hoor dat hij wel wil maar juist niet 

volledige nieuwe carburateur 16.10 geplaatst, dichting tussen spruitstuk en carburateur lijkt me oke 

motorblok is oke 

iemand enige tips 

thx 

 

Link naar reactie

Wellicht geen LX maar een PK 50 XL?

Eenmaal gestart, maar hij dan ineens hoge toeren of draait hij mooi stationair? Indien het eerste wellicht een lekkende krukasbourage. Tijd voor een motorrevisie, vrees ik.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Tristen zei:

Staan maar 13000 km op

hoor juist zeggen de benzine is met 95 bio, blijkbaar moet ik 98 nemen en olie bijdoen

kan dit ?

13000km is minder relevant dan de leeftijd, vrees ik. Moderne brandstoffen verduren de rubberdelen in de motor (o.m. de oliekeerringen, waardoor die valse lucht kunnen gaan lekken).

ZEKER geen Euro 95 E10 tanken want de ethanol versnelt dit proces ernorm! Alleen 98 tanken. Sowieso moet je er ATLIJD 2% 2takt olie bijdoen!

In het geval starten toch lukt, gaat hij dan hoog in de toeren?

Link naar reactie

Ik zal mij al ik jou was je eerst even verdiepen in het principe tweetakt en hoe de smering geschiet bij dit type scooter voor je hem weer probeert te starten, anders dan zit je straks met een vastloper, en dan gaat het serieus geld kosten. Het gaat als ik het goed begrijp om een PK 50 XL? Heeft de scooter alleen een benzine tank of ook een olie tank? Zo ja, dan moet je ten alle tijde zorgen dat er tweetakt olie in de olietank zit. Zo nee, dan zorg je dat je altijd mengsmering maakt met 2% olie (mengsmering 2% = 10L benzine met 200cc olie of 1L benzine met 20cc olie). Meer olie kan, dit is niet echt slecht maar kan wel voor meer vervuiling van je uitlaatpoort, uitlaat en bougie zorgen.

Het start probleem kan allerlei oorzaken hebben. Heb je een nieuwe bougie geplaatst? Luchtfilter vernieuwd of schoongemaakt? Je hebt al een nieuwe carburateur geplaatst maar heb je vtv. ook de tank schoongemaakt? Is de benzineleiding goed, bijv. geen knik in de leiding? Afstelling vannde nieuwe carburateur correct?

En voor een complete onderhoudsbeurt vervang je voor de netheid ook even de carterolie voor verse SAE 30 carterolie?

Zoals Frederik al aangeeft, de kilometerstand zegt in deze niks over de toestand van de keerringen, juist als de scooter lang heeft stil gestaan kunnen de keerringen heel goed uitgedroogd zijn.

Correctie brandstof is een vereiste, E10 is funest voor de (semi) klassieke Vespa. Het liefst 98 tanken.

En als allerlaatst is het misschien handig om de vraag van Frederik te beantwoorden over het al dan wel of niet oplopen van het toerental na het starten?

Succes en hopelijk dat je snel kunt rijden en genieten van je Italiaanse schone.

PS;

www.scooterhelp.com

Op deze website kan je de nodige informatie en service manuel van jou scooter vinden.

Link naar reactie
Op 17-6-2017 om 13:48, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Ik zal mij al ik jou was je eerst even verdiepen in het principe tweetakt en hoe de smering geschiet bij dit type scooter voor je hem weer probeert te starten, anders dan zit je straks met een vastloper, en dan gaat het serieus geld kosten. Het gaat als ik het goed begrijp om een PK 50 XL? Heeft de scooter alleen een benzine tank of ook een olie tank? Zo ja, dan moet je ten alle tijde zorgen dat er tweetakt olie in de olietank zit. Zo nee, dan zorg je dat je altijd mengsmering maakt met 2% olie (mengsmering 2% = 10L benzine met 200cc olie of 1L benzine met 20cc olie). Meer olie kan, dit is niet echt slecht maar kan wel voor meer vervuiling van je uitlaatpoort, uitlaat en bougie zorgen.

Het start probleem kan allerlei oorzaken hebben. Heb je een nieuwe bougie geplaatst? Luchtfilter vernieuwd of schoongemaakt? Je hebt al een nieuwe carburateur geplaatst maar heb je vtv. ook de tank schoongemaakt? Is de benzineleiding goed, bijv. geen knik in de leiding? Afstelling vannde nieuwe carburateur correct?

En voor een complete onderhoudsbeurt vervang je voor de netheid ook even de carterolie voor verse SAE 30 carterolie?

Zoals Frederik al aangeeft, de kilometerstand zegt in deze niks over de toestand van de keerringen, juist als de scooter lang heeft stil gestaan kunnen de keerringen heel goed uitgedroogd zijn.

Correctie brandstof is een vereiste, E10 is funest voor de (semi) klassieke Vespa. Het liefst 98 tanken.

En als allerlaatst is het misschien handig om de vraag van Frederik te beantwoorden over het al dan wel of niet oplopen van het toerental na het starten?

Succes en hopelijk dat je snel kunt rijden en genieten van je Italiaanse schone.

PS;

www.scooterhelp.com

Op deze website kan je de nodige informatie en service manuel van jou scooter vinden.

Ja alles wat je hierboven schrijft is gebeurd en in orde

rijd goed, toerental blijft oke, loopt niet op dat hij draait

enkel starten met kidstarter lukt niet, komt juist beetje tekort 

het enige wat ik nog kan proberen is de bougie, deze heb ik nog niet vervangen

is er een bepaald type voor de Vespa xl 50 cc ? 

Alvast bedankt van de vorige reactie 

 

gr tristen 

Link naar reactie

Ik heb in mijn PK 50 S een NGK B7HS zitten en daarmee loopt hij netjes rond, een NGK B6HS is ook goed.

Link naar reactie

Als je op de kickstarter in trapt draait de motor wel? Je gebruikt de choke wel tijdens de koude start?

Link naar reactie

Je stationaire mengsel zal wel te rijk afgesteld zijn. Zeker met dit weer. Je verzuipt hem. Als je hem in gang duwt blaas je je bougie proper door de compressie, waardoor hij wel start. 

Probeer hem eens een paar keer te kicken zonder choke en met het gashendel volledig open (geen vacuüm in de carburateur maar gewoon om lucht in de cilinder te blazen). Keer of 3-4. Daarna gashendel slechts een klein beetje open en kicken zonder choke (beetje vacuüm, dus niet teveel benzine). Ik vermoed dat hij zal starten ;-)

 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, dmi zei:

Je stationaire mengsel zal wel te rijk afgesteld zijn. Zeker met dit weer. Je verzuipt hem. Als je hem in gang duwt blaas je je bougie proper door de compressie, waardoor hij wel start. 

Probeer hem eens een paar keer te kicken zonder choke en met het gashendel volledig open (geen vacuüm in de carburateur maar gewoon om lucht in de cilinder te blazen). Keer of 3-4. Daarna gashendel slechts een klein beetje open en kicken zonder choke (beetje vacuüm, dus niet teveel benzine). Ik vermoed dat hij zal starten ;-)

 

 

Nu je dit zo zegt, hier heeft mijn PK tijdens warme dagen ook last van. Hoewel ik hem dan op de door jou beschreven manier wel dmv. de kickstarter aan de praat krijg.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...