Ga naar inhoud
Vespaforum.be

lambretta : warmte carters


Spaniard

Aanbevolen berichten

hallo allen , 

Bij deze wou ik mijn bevindingen eens delen met jullie , 

Ik zit nu met de volgende opstelling in mijn jet 200

mbgm 225 cc cilinder 

Dellorto 25 mm phbl , ademend door de originele airbox in het handschoen kastje 

Varitronic gp ontsteking op 19 graden  met een ngk b7es bougie 

Uni 42 mm clubman uitlaat 

In de carb zitten de volgende sproeiers ;

52 pilot 

60 choke 

aq 264 atomiser 

d22 naald middelste clipje

slide 40

hoofdsproeier 90, ik ben rijk begonnen en dan naar beneden gegaan ,

Ik ben nu een tijdje aan het inrijden , als ik mn bougie trek , dan had die in het begin aan 1 kant een lichtere kleur dan aan 

de andere kant , meer grijs ,donkergrijs en de andere kant bruin , koffie met melk , 

Ook vind ik dat mijn carters redelijk warm , heet worden , vooral ter hoogte van de bevestigingen van de uitlaat , wat misschien wel normaal is 

maar zoals de stop met de ophangings rubber uitlaatkant kan ik niet blijven vastnemen of houden , zo warm , heet wordt dat . 

Mijn koelkappen over de cilinder en vliegwiel voelen veel koeler aan ,

zou het kunnen dat die uitlaat teveel hitte genereerd , ophoudt ? 

Zulk een clubman uitlaat hangt op drie plaatsen vast aan het carter , dus warm zal dat altijd wel worden , maar mijn vraag is dus 

hoe heet mag dat eigenlijk worden en die verschillende kleur van de bougie , komt dat misschien omdat de uitlaat de hitte slecht afvoert en terug de cilinder instuurt ? 

na wat kilometers te doen begint de bougie wel wat meer donkerder (bruiner) te worden aan die grijzere kant .

Verder rijdt die scooter redelijk goed , eigenlijk is dat een cilinder om een rappe standaard te hebben , ik wou zeker als beginner niet overdrijven :) 

groeten J 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Spaniard zei:

hallo allen , 

Bij deze wou ik mijn bevindingen eens delen met jullie , 

Ik zit nu met de volgende opstelling in mijn jet 200

mbgm 225 cc cilinder 

Dellorto 25 mm phbl , ademend door de originele airbox in het handschoen kastje 

Varitronic gp ontsteking op 19 graden  met een ngk b7es bougie 

Uni 42 mm clubman uitlaat 

In de carb zitten de volgende sproeiers ;

52 pilot 

60 choke 

aq 264 atomiser 

d22 naald middelste clipje

slide 40

hoofdsproeier 90, ik ben rijk begonnen en dan naar beneden gegaan ,

Ik ben nu een tijdje aan het inrijden , als ik mn bougie trek , dan had die in het begin aan 1 kant een lichtere kleur dan aan 

de andere kant , meer grijs ,donkergrijs en de andere kant bruin , koffie met melk , 

Ook vind ik dat mijn carters redelijk warm , heet worden , vooral ter hoogte van de bevestigingen van de uitlaat , wat misschien wel normaal is 

maar zoals de stop met de ophangings rubber uitlaatkant kan ik niet blijven vastnemen of houden , zo warm , heet wordt dat . 

Mijn koelkappen over de cilinder en vliegwiel voelen veel koeler aan ,

zou het kunnen dat die uitlaat teveel hitte genereerd , ophoudt ? 

Zulk een clubman uitlaat hangt op drie plaatsen vast aan het carter , dus warm zal dat altijd wel worden , maar mijn vraag is dus 

hoe heet mag dat eigenlijk worden en die verschillende kleur van de bougie , komt dat misschien omdat de uitlaat de hitte slecht afvoert en terug de cilinder instuurt ? 

na wat kilometers te doen begint de bougie wel wat meer donkerder (bruiner) te worden aan die grijzere kant .

Verder rijdt die scooter redelijk goed , eigenlijk is dat een cilinder om een rappe standaard te hebben , ik wou zeker als beginner niet overdrijven :) 

groeten J 

Nog wat bijkomende relevante info ; piston op bdc gelijk met de inlaatpoorten , uitlaatpoort , squish 1.1 mm

Link naar reactie

Je moet de site van MB developments eens lezen, de tech tips. Vooral over je cilinder. Tonnen info. Zij hebben die cilinders toch ( mee ) ontworpen. Daar raden ze wel aan om beter een 28 of 30 carburateur te gebruiken. Ik heb ook een 30phbh dellorto op mijn mbgm 195 staan. Heb er nog niet mee gereden omdat ik ze nog aan het ineen steken ben (#&?! Mugello, zie ander topic). 

Ik weet niet of daarmee het hitte probleem is opgelost natuurlijk, daar zijn er andere voor. Ik bedoel dan de kenners op dit forum, ik ben met een self made garage knutselaar.

Link naar reactie

Idd Ticce , die site van MB is gewoon af :) , kheb het helemaal doorlezen , ge kunt bij wijze van spreken niet veel verkeerd doen ,

Ik ben net terug van een ritje , nu met dat minder warm weer voelt alles een beetje koeler aan , de carburator is goed afgesteld , trekt goed door in elke vitesse , 

sputtert nergens of houdt nergens in  , natuurlijk van een 25 mm carb kan je geen wonderen verwachten , was ook niet mn bedoeling , maar ben toch van zin 

om te upgraden naar een 28 of 30 , maar dan zal ik wel naar een remote filter moeten overschakelen , ik denk toch echt dat die warmte gewoon wordt afgegeven 

door die uitlaat tegen mn carterdeksel , ik ben in dat tunen nog nieuw en onzeker , ook self made garage knutselaar , vroeg of laat zullen de meer ervaren lambretta mannen wel eens hun gedacht erover zeggen hier ;) 

Link naar reactie

De 25 mm is groot genoeg zolang je geen expansieuitlaay steekt, maar ik denk dat je tegen de beperking van de standaard Lambretta luchtfilterkast loopt.

Ik zou in jou geval de metalen bocht in de luchtfilterbak boven 't filterelement verwijderen, met een dremel is dat 7min werk. ook de 'luchthapper' op 't frame is vrij beperkend en eigenlijk hoofdzakelij kcosmetisch dus die ka nej ook verwijderen.

Ik denk echter dat je meer verschil zal merken als je de originele luchtfilterkast gewoon verwijdert en een 90° rubber elleboog met een remote filter monteert zodat 't beestje kan ademen...

Die warmte moet je geen zorgen over maken. De warmte zit gewoon gevangen onder de zijkassen e wordt niet afgevoerd, maar da's geen probleem.

Link naar reactie

Dat hoor ik graag se ,over de warmte :D, ik denk dat ik ga upgraden dan naar een 30 mm carb en remote filter, expansie steken jl3 road denk ik , dan kan ik de airbox laten om later nog terug naar origineel te kunnen .

Bedankt Speedracer ! 

Link naar reactie

Probeer eerst eens met de 25mm die je al hebt met een remote filter en de JL3.

De JL3 is een 'touring'-uitlaat die vee lkopple levert maar ook stopr aan 7000 toeren... dus gaat die 30mm hoofdzakelijk verschil maken in't verbruik...

Link naar reactie

Vandaag gaat er al een remote filter op , is het misschien een goed idee om zo een filter in te kneden met een beetje 2-takt olie 

om het stof beter tegen te houden ? 

Link naar reactie

Allez vooruit , de remote filter staat er op :) , net testritje gaan doen hier in de straat , natuurlijk zonder helm , en wie draait er net de straat in ? 

de flikken natuurlijk , ik nog wa gas bij , natuurlijk hebben die mannen een scherp oog :) , stoven me achterna met de sirene en al op haha , zo door 

mijn straat hier :) , maar ze toonden zich joviaal , normaal twee dingen , geen beschermende kleding en geen helm , ze gingen me maar weerhouden voor 1 ding , 

ze toonden wel heel wat interesse voor die scooters hier , beetje uitleg mogen geven haha 

grtzzzz 

Link naar reactie
  • 1 maand later...
On 6/13/2017 at 0:40 PM, Speedracer said:

Probeer eerst eens met de 25mm die je al hebt met een remote filter en de JL3.

De JL3 is een 'touring'-uitlaat die vee lkopple levert maar ook stopr aan 7000 toeren... dus gaat die 30mm hoofdzakelijk verschil maken in't verbruik...

Welke uitlaat zou je dan wel aanraden voor meer toeren?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Wat ik uit ervaring heb geleerd is dat combinatie varitronic en B7es bougie ook meer warmte geeft.

ik gebruik nu B8es op smallblock en gebruikte B9es op 205cc.

Hoe is het voor de rest met uw experimenten aangaande carb en uitlaat?

Link naar reactie

Ik heb nu een nippon denso w27 erin zitten , zelfde als ngk B9 , op het moment staat er nu een dellorto 28 mm met remote filter op , maar een 25mm is ook goed genoeg  hoor , 

en van uitlaat staat er nu een bgm clubman v4 op ,  dat was direct een transformatie , zo een clubman kan ik wel aanraden , er waren in het verleden wel problemen mee , 

uitlaten die uit elkaar rammelden enz , maar nu worden die gemaakt door een andere firma , de buizen zijn nog steeds aan elkaar gelast maar de bracket en de verstevigingspunten 

zijn nu gebraseerd , met deze combinatie rij ik nu verder , prima cilinder zo een bgm ! 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...