Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wilde weggebruikers - dashcam


The Sig

Aanbevolen berichten

Seg mensen, nu niet voor het één of ander, maar zijn weggebruikers (wagens) nu echt zo egoïstisch en zot?

Dagelijks rijd ik ongeveer 50 km i.f.v. werkverkeer met de LML. Het is eigenlijk een wonder dat ik nog nooit tegen de vlakte lag (hout vasthouden!). Ik rijd enkel in de lente/zomer/herfst met de scooter en telkens word ik weer men m'n neus op de (onaangename) feiten gedrukt.

Wat je allemaal ziet / meemaakt op die tweewieler, da's echt niet meer normaal!

50% vindt het niet nodig om richtingaanwijzer te gebruiken, per dag kom ik er minstens 2 tegen die bellen achter het stuur terwijl de auto van rechts naar links zwalpt, voorrang verlenen aan een scooter - ho maar!-,  net voor mijn wielen nog snelsnel invoegen zonder rekening te houden met de snelheid waarmee ik kom aanrijden, net hetzelfde met nog snel de baan oversteken. 2 seconden wachten is te veel blijkbaar.

En dan nog al diegenen die me per se moeten inhalen terwijl ik op een baan van 70 km/u reeds 75 rijd. En dan liefst nog rakelings en tegen een snelheid van minstens 90. Ik rijd dan ook ostentatief in het midden van de baan. Ik rijd immers snel genoeg.

Precies of ne mens heeft nog geen zorgen genoeg met de staat van het wegdek die bij tijden enorm triestig / gevaarlijk is.

Hoe gaan jullie hiermee om? Of anders, hoe blijf je er rustig onder, want het is een enorme bron van frustratie aan het worden. Zelf genoeg om soms de scooter op stal te laten :(.

Heeft iemand van jullie een dashcam en is dit überhaupt mogelijk te installeren op een scooter?

Link naar reactie

Boaf trek het je niet aan, doe 100km per dag met de scoot of motto da blijft hetzelfde die koeblikken houden gewoon nergens rekening mee.

Zelfs met de motto op een stuk waar je maar 70km mag rijden en ik rijd daar bv 90km dan halen ze je nog in.

En ja sta elke dag voor de dezelfde feiten als jij, is inderdaad frusterend, maar da helpt niet, gewoon rustig blijven goed proberen vooruit denken

en zoveel mogelijk proberen oog contact te maken met de auto bestuurders.

Dat met die dashcam zou ik toch maar mee oppassen want als je daarmee een nr plaat van een auto filmpt doe je aan privacy schending.

En zou je ook niet ten goede komen.

Grtjs

Makke

Link naar reactie

Dat is ook de reden dat ik mn "zware" motor ( Honda Varadero ) verkocht heb... op autostrade tegen hogere snelheden paar keer enorm chance gehad dat ik abs remmen had..   automobilisten kijken ni meer uit.. ieder voor zich  en maar bellen en sms-ssen..    in stad is dat ook het geval.. maar zijn de snelheden minder hoog.. Tjah..    té véél volk op één plaats hé..

Wordt er ni beter op volgens mij..  Gewoon erg deffensief rijden en goed uitkijken zou ik zeggen  Nu nog méér dan vroeger

Véle leuke en safe  ritjes hé mensen..

Link naar reactie

Ik doe er elke dag 50. Ik snap je frustraties maar goed.  Het blijft gevaarlijk in het verkeer voor een 2 wieler. Zoals geert zegt 3/4 naar links in ne rijvak dan is het moeilijker voor voorbij te steken. Ze moeten dan wel de andere rijstrook nemen en ben je beter zichtbaar. Oogcontact proberen maken is ook gunstig maar er zijn nu sommige eenmaal diep verzonken in gedachten/ GSM of andere zaken. 

Af en toe eens een rit door het platteland waar geen kat komt vrolijkt je ook helemaal op :)

 

Gr

 

Arti 

Link naar reactie

Ga er voor je eigen veiligheid in 100% van de gevallen van uit dat ze je niet gezien hebben tenzij je effectief oogcontact gehad hebt... meestal zal dat ook zo zijn...

 En aan't volgend verkeerslicht opnieuw want tegen dan zijn je alweer vergeten... en een 'luide' uitlaat + claxon helpen veel...

felgekleurde helm indien mogelijk en ik reed vroeger altijd met een 'geel' voorlicht omdat dat in't donker veel duidelijker afscheid van auto's omdat er voor de andere bestuurders dan meestal 'maar' 1 geel licht tegemoet kwam ipv 1 van vele 'witte' lichten... maar dat mag nu niet meer dacht ik...

Link naar reactie

Hier dezelfde frustraties. Ik rij ook zoveel mogelijk links op mijn rijvak, dat scheelt enorm. Verder probeer ik zoveel mogelijk secondaire en hoofdwegen te vermijden, maar ook op de kleine en rustige wegen is het uitkijken geblazen. Vaak worden daar de voorrangsregels niet gerespecteerd. 

 

Link naar reactie

Idem, ik vermijd ook meestal de hoofd- en secundaire wegen, want daar is het dikwijls spelen met je leven.

Dat gele licht vind ik nog een goeie tip, weet iemand of dat effectief niet meer mag? Want zie er soms nog iemand mee rondrijden... Heb sowieso wel altijd de lichten aan. Creatief zijn met LED-strips lijkt me de meest opvallende optie, maar ja, esthetiek hè... :D (én wetgeving wsl...)

Leuk dat we al met zovelen zijn, en hopelijk alsmaar met meer. Ter onderdrukking van die blinde vinken in hun veilige vierwielcocon.

Groetjes, vanaf nu een linksrijdende - en af en toe het platteland opzoekende - anticiperende cruiser!

 

Link naar reactie

Gewoon zo gevaarlijk rijden dat de automobilisten schrik krijgen van je.

Als je dagelijks dezelfde route en op hetzelfde tijdstip rijd zie je na een tijdje de auto's voor je zo uitwijken om je te laten passeren. :)

En idd, felle kleuren helpen om je te doen opmerken (gekleurde helm, fluohesje en, als het kan een opvallende scooterkleur (geen zwart of grijze tinten).

Groetjes, nero.

Link naar reactie
9 hours ago, geertvespa said:

het helpt al dat je links van je rijvak rijdt ipv rechts of in het midden "achter de cauffeur van de wagen voor je" leren ze in de rijschool.

Ja... Ik deed twee weken geleden een dagcursus van Vlaamse Stichting Verkeerskunde met mijn motor. In de namiddag rit op de openbare weg. Eerste wat die instructeur zei was: ik weet dat ze je in de rijschool hebben geleerd links op je vak te rijden, maar leer dat maar terug af. Rij in het midden, dan heb je evenveel marge links en rechts om fouten van anderen op te vangen. Wa is't nu?

Link naar reactie
11 uren geleden, Bever zei:

Ja... Ik deed twee weken geleden een dagcursus van Vlaamse Stichting Verkeerskunde met mijn motor. In de namiddag rit op de openbare weg. Eerste wat die instructeur zei was: ik weet dat ze je in de rijschool hebben geleerd links op je vak te rijden, maar leer dat maar terug af. Rij in het midden, dan heb je evenveel marge links en rechts om fouten van anderen op te vangen. Wa is't nu?

Als je in het midden rijdt kun je links of rechts uitwijken. Als je uiterst links rijdt met de motto heb je niet veel keuze meer.

Grtjs

Makke

Link naar reactie
1 uur geleden, Vespaciao zei:

Ik rij steeds in het midden van het "baanvak"...als je te veel naar links of rijdt, dan zijn er altijd van die "pipo's met een ijzeren kooi" die je voorbij willen rijden :angry:

Da is inderdaad ongeloofelijk. En als er dan iets gebeurt is het de fout van de motard.

Grtjs

Makke

Link naar reactie
7 hours ago, de Makke said:

Als je in het midden rijdt kun je links of rechts uitwijken. Als je uiterst links rijdt met de motto heb je niet veel keuze meer.

Grtjs

Makke

Dat is inderdaad de reden. Maar waarom wordt het iedereen dan anders aangeleerd? Rijden op 2/3 is mij geleeerd.

Link naar reactie
50 minutes ago, Bever said:

Dat is inderdaad de reden. Maar waarom wordt het iedereen dan anders aangeleerd? Rijden op 2/3 is mij geleeerd.

Wellicht omdat je dan voor de autobestuurder zowel in zijn/haar achteruitkijk- en linker zijspiegel te zien bent.

Ik rij ook vaak in het midden, en als ik zo een halve gare zie naderen in mijn spiegels, zelfs zoveel mogelijk naar rechts, om hem/haar zoveel mogelijk plaats te geven...

Link naar reactie

Met een dashcam ga je echt niks bereiken. Gewoon te veel, verstrooide, ongenaakbare en egoïstische mensen op de baan. Dit weekend heen en terug naar stukje over Reims gereden. Zalig, prachtig en geen kat op de baan. En als je er dan eentje tegen komt, vriendelijk, waarschuwend voor flikken en plaats makend. Mmmm... 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...