Monster1100 Geplaatst: 26 mei 2017 Delen Geplaatst: 26 mei 2017 Vespisti, ik ga een dr177 kitje op mijn px125 2004 zetten. Er zit al een sip road uitlaatje op. kan iemand mij zeggen welke sproeier (s) ik moet bijbestellen voor de originele carb? is de originele een dell orto? bedankt voor de feedback! bart Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 26 mei 2017 Delen Geplaatst: 26 mei 2017 Sproeiers alleen volstaat niet. Pinasco Si 22-22 en zoeken naar de juist luchtintake en mengbuis. Oliepomp er best ook meteen uit. (Blijf best weg van stalen 177cc's. Tuning van de witte producten = niet "of" maar "wanneer" de zaak vastloopt.) Link naar reactie
Monster1100 Geplaatst: 26 mei 2017 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2017 10 minuten geleden, Frederik9111 zei: Sproeiers alleen volstaat niet. Pinasco Si 22-22 en zoeken naar de juist luchtintake en mengbuis. Oliepomp er best ook meteen uit. (Blijf best weg van stalen 177cc's. Tuning van de witte producten = niet "of" maar "wanneer" de zaak vastloopt.) Frederik 9111, Bedankt voor je antwoord. Ik wil geen zware tuning, enkel wat vlotter rijden met 2 op... ik zoek juist betrouwbaarheid en geen rev monstertje : begrijp ik goed dat pinasco cilinder met aangepaste carb (22/22) De betere setup is? Ik las nochtans vrij goede dingen over die dr qua betrouwbaarheid... grtz bart Link naar reactie
propliner Geplaatst: 27 mei 2017 Delen Geplaatst: 27 mei 2017 heb DR177 met 24/24 carbu en nu tijdens de rodage een 140 sproeier.. later gaat die naar een 136 en een mazucheli race-krukas DR gietijzeren cilinder + alu kop.. geen hééél high-end tuning maar wel betrouwbaar ( alu-alu is wel méér high end tuning maar slijt ook sneller ) voor mij was het méér vermogen en sneller optrekken de hoofd vereiste .. snelheid is méér dan genoeg.. ik ga geen 130 rijden op 10inch wiellekkes :-) Link naar reactie
Mister T Geplaatst: 27 mei 2017 Delen Geplaatst: 27 mei 2017 Is een 140 niet veel te groot voor een DR? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 27 mei 2017 Delen Geplaatst: 27 mei 2017 140?! Meestal in de 116~122 regio. Zeker dat je de mengvijs niet ergens verloren bent?! DR is geen power maar een hoogtoerige cilinder van middelmatige kwaliteit (bramen, onregelmatigd rolerantie,...). DR's zijn (zoals alle staal-alu) zeer gevoelig voor vastlopers op de (overspannen) cilinderstangen (18~20nm) en onvoldoende rodage. Een nieuw pistonneke kost anderzijds amper €50. Je kan je dus een paar plakkerkes permiteren in ruil voor een duurdere kit. Zéker de poorten bijvijlen bij het monteren en minstens 1500~2000km roderen op 2,5~3%. De "Mazzuchelli Racing" krukas voor PX met gewone slag zonder reed valve een standaard krukas hoor (steek ik standaard bij elke revisie). Niet nodig je standaard Piaggio-krukas te vervangen door een Mazzuchelli (geen effect). Persoonlijk zou ik wegblijven van de stalen cilinders. Anno 2017 zijn de nicasil-exemplaren een stuk democratischer geprijsd (Pinasco) en veeeeel beter afgewerkt (Polini, Mallosi, Parmakit). Link naar reactie
Monster1100 Geplaatst: 27 mei 2017 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2017 Bedankt voor jullie goede raad... stof tot nadenken en eerst nog wat opzoekwerk verrichten denk ik... Link naar reactie
propliner Geplaatst: 28 mei 2017 Delen Geplaatst: 28 mei 2017 21 hours ago, Frederik9111 said: 140?! Meestal in de 116~122 regio. Zeker dat je de mengvijs niet ergens verloren bent?! DR is geen power maar een hoogtoerige cilinder van middelmatige kwaliteit (bramen, onregelmatigd rolerantie,...). DR's zijn (zoals alle staal-alu) zeer gevoelig voor vastlopers op de (overspannen) cilinderstangen (18~20nm) en onvoldoende rodage. Een nieuw pistonneke kost anderzijds amper €50. Je kan je dus een paar plakkerkes permiteren in ruil voor een duurdere kit. Zéker de poorten bijvijlen bij het monteren en minstens 1500~2000km roderen op 2,5~3%. De "Mazzuchelli Racing" krukas voor PX met gewone slag zonder reed valve een standaard krukas hoor (steek ik standaard bij elke revisie). Niet nodig je standaard Piaggio-krukas te vervangen door een Mazzuchelli (geen effect). Persoonlijk zou ik wegblijven van de stalen cilinders. Anno 2017 zijn de nicasil-exemplaren een stuk democratischer geprijsd (Pinasco) en veeeeel beter afgewerkt (Polini, Mallosi, Parmakit). 140 voor rodage was me aangeraden door man die de revisie uitvoerde en dat al menigmaal gedaan heeft. Daarna naar 136 of lager.. spanmoment cilinder 15Nm. Krukas moest vervangen worden omdat de spie van de originele na 30.000Km uitgelopen was. Dus ja wel nieuwe gestoken natuurlijk.. motor lag toch open. Zoals je zegt.. wel VOLDOENDE lang roderen met extra olie.. 3% doe ik ook braafjes. :-) Maatje van me met een polini met nicasil coating.. na 5000Km ook vastloper.. Nicasil coating was losgekomen op deel cilinderwand.. dus .. ja altijd een compromis en je moet er ook altijd wa chance mee hebben natuurlijk :-) toch bedankt voor je reply iets bijleren is altijd leuk Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 28 mei 2017 Delen Geplaatst: 28 mei 2017 Zou iemand me het verband kunnen uitleggen tussen een warm/vastloper en het te strak aandraaien van de cilinder/ cilinderkop? Ik ben wel akkoord met het aandraaimoment , maar ik zie niet het verband met vastlopen. Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 28 mei 2017 Delen Geplaatst: 28 mei 2017 Zojuist, Dimitripx125 zei: Zou iemand me het verband kunnen uitleggen tussen een warm/vastloper en het te strak aandraaien van de cilinder/ cilinderkop? Ik ben wel akkoord met het aandraaimoment , maar ik zie niet het verband met vastlopen. Groetjes Dimitri Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 28 mei 2017 Delen Geplaatst: 28 mei 2017 Metalen (ook gegoten staal) is (deels) "vloeibaar". Door de bouten te strak aan te spannen trek je het cilindermetaal van ter hoogte van stangen "dikker" (al is het maar enkele honderdsten van een mm. De tolerantieafstanden tussen piston en cilinder zijn vaak niet groter dan ~0.15mm. Wanneer je gaat opwarmen zet het staal van de cilinder trager uit dan het aluminium van de piston. Elke honderdste van een mm is daarbij van belang. Eén keer te snel opwarmen is voldoende om ter hoogte van de stangen vast te lopen. Je herkent de schade heel makkelijk: nl. sleepsporen op de 4 tegenovergestelde "hoeken" van de piston. Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 29 mei 2017 Delen Geplaatst: 29 mei 2017 15 hours ago, Frederik9111 said: Metalen (ook gegoten staal) is (deels) "vloeibaar". Door de bouten te strak aan te spannen trek je het cilindermetaal van ter hoogte van stangen "dikker" (al is het maar enkele honderdsten van een mm. De tolerantieafstanden tussen piston en cilinder zijn vaak niet groter dan ~0.15mm. Wanneer je gaat opwarmen zet het staal van de cilinder trager uit dan het aluminium van de piston. Elke honderdste van een mm is daarbij van belang. Eén keer te snel opwarmen is voldoende om ter hoogte van de stangen vast te lopen. Je herkent de schade heel makkelijk: nl. sleepsporen op de 4 tegenovergestelde "hoeken" van de piston. Je stelling klopt gedeeltelijk maar gaat evengoed op voor aluminium cilinders. Als de cilinderstuds te hard aangespannen zijn gaat een aluminium cilinder zelfs nog meer vervormen omdat de stalen draadstangen nu eenmaal veel sterker zijn dan de aluminium cilinder. Het klopt wel dat de warmte in een stalen cilinder meer 'geconcentreerd' is rond de cilinderstuds omdat daar nu eenmaal meer materiaal is rond de studs dan op de rest van de cilinderomtrek. Dit kan deels verholpen worden op een stalen cilinder door het materiaal tussen de koelvinnen (boven de uitlaatpoort) weg te slijpen zodat de cilinderstuds vrij komen te liggen maar hierdoor is de cilinder natuurlijk wel weer iets gevoeliger voor vervormen. Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 29 mei 2017 Delen Geplaatst: 29 mei 2017 Bedankt voor de uitleg. Het is op zijn minst opmerkelijk! Link naar reactie
cee Geplaatst: 30 mei 2017 Delen Geplaatst: 30 mei 2017 in tegenstelling tot al die fancy cilinders is de DR177 wel diegene die zich door de jaren heen al bewezen heeft. Prijs kwaliteit blijft dit nog altijd de beste optie. in combi met si24 en sito plus of soortgelijke uitlaat is dit een setup die al 15 jaar gemonteerd wordt. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 30 mei 2017 Delen Geplaatst: 30 mei 2017 Tja... een Taiwan 177 cilinder van $49 op Aliexpress is "prijs/kwaliteit"-verhoudingsgewijs ook "de beste". Elk zijn goesting, maar anno 2017 zijn er er kwalitatiever opties. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 30 mei 2017 Delen Geplaatst: 30 mei 2017 21 uren geleden, Speedracer zei: Als de cilinderstuds te hard aangespannen zijn gaat een aluminium cilinder zelfs nog meer vervormen omdat de stalen draadstangen nu eenmaal veel sterker zijn dan de aluminium cilinder. Klopt maar cilinder en piston hebben en vergelijkbare uitzettingsgraad en -snelheid. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.