Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Dr 177 op px


Monster1100

Aanbevolen berichten

Vespisti,

 

ik ga een dr177 kitje op mijn px125 2004 zetten. Er zit al een sip road uitlaatje op.

kan iemand mij zeggen welke sproeier (s) ik moet bijbestellen voor de originele carb?

is de originele een dell orto?

 

bedankt voor de feedback!

 

bart

Link naar reactie

Sproeiers alleen volstaat niet. Pinasco Si 22-22 en zoeken naar de juist luchtintake en mengbuis. Oliepomp er best ook meteen uit.

(Blijf best weg van stalen 177cc's. Tuning van de witte producten = niet "of" maar "wanneer" de zaak vastloopt.)

Link naar reactie
10 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Sproeiers alleen volstaat niet. Pinasco Si 22-22 en zoeken naar de juist luchtintake en mengbuis. Oliepomp er best ook meteen uit.

(Blijf best weg van stalen 177cc's. Tuning van de witte producten = niet "of" maar "wanneer" de zaak vastloopt.)

Frederik 9111,

Bedankt voor je antwoord.

Ik wil geen zware tuning, enkel wat vlotter rijden met 2 op...

ik zoek juist betrouwbaarheid en geen rev monstertje ;) : begrijp ik goed dat pinasco cilinder met aangepaste carb (22/22) De betere setup is? 

Ik las nochtans vrij goede dingen over die dr qua betrouwbaarheid...

grtz

 

bart

 

 

 

 

Link naar reactie

heb DR177 met 24/24 carbu en nu tijdens de rodage een 140  sproeier.. later gaat die naar een 136 en een mazucheli race-krukas

DR gietijzeren cilinder + alu kop.. geen hééél  high-end tuning maar wel betrouwbaar ( alu-alu is wel méér high end tuning maar slijt ook sneller ) voor mij was het méér vermogen en sneller optrekken de hoofd vereiste   .. snelheid is méér dan genoeg.. ik ga geen 130 rijden op 10inch wiellekkes :-)

Link naar reactie

140?! Meestal in de 116~122 regio. Zeker dat je de mengvijs niet ergens verloren bent?!

DR is geen power maar een hoogtoerige cilinder van middelmatige kwaliteit (bramen, onregelmatigd rolerantie,...). DR's zijn (zoals alle staal-alu) zeer gevoelig voor vastlopers op de (overspannen) cilinderstangen (18~20nm) en onvoldoende rodage. Een nieuw pistonneke kost anderzijds amper €50. Je kan je dus een paar plakkerkes permiteren in ruil voor een duurdere kit.

Zéker de poorten bijvijlen bij het monteren en minstens 1500~2000km roderen op 2,5~3%. De "Mazzuchelli Racing" krukas voor PX met gewone slag zonder reed valve een standaard krukas hoor (steek ik standaard bij elke revisie). Niet nodig je standaard Piaggio-krukas te vervangen door een Mazzuchelli (geen effect).

Persoonlijk zou ik wegblijven van de stalen cilinders. Anno 2017 zijn de nicasil-exemplaren een stuk democratischer geprijsd (Pinasco) en veeeeel beter afgewerkt (Polini, Mallosi, Parmakit).

Link naar reactie
21 hours ago, Frederik9111 said:

140?! Meestal in de 116~122 regio. Zeker dat je de mengvijs niet ergens verloren bent?!

DR is geen power maar een hoogtoerige cilinder van middelmatige kwaliteit (bramen, onregelmatigd rolerantie,...). DR's zijn (zoals alle staal-alu) zeer gevoelig voor vastlopers op de (overspannen) cilinderstangen (18~20nm) en onvoldoende rodage. Een nieuw pistonneke kost anderzijds amper €50. Je kan je dus een paar plakkerkes permiteren in ruil voor een duurdere kit.

Zéker de poorten bijvijlen bij het monteren en minstens 1500~2000km roderen op 2,5~3%. De "Mazzuchelli Racing" krukas voor PX met gewone slag zonder reed valve een standaard krukas hoor (steek ik standaard bij elke revisie). Niet nodig je standaard Piaggio-krukas te vervangen door een Mazzuchelli (geen effect).

Persoonlijk zou ik wegblijven van de stalen cilinders. Anno 2017 zijn de nicasil-exemplaren een stuk democratischer geprijsd (Pinasco) en veeeeel beter afgewerkt (Polini, Mallosi, Parmakit).

140 voor rodage was me aangeraden door man die de revisie uitvoerde en dat al menigmaal gedaan heeft. Daarna naar 136 of lager..  spanmoment cilinder 15Nm.  Krukas moest vervangen worden omdat de spie van de originele na 30.000Km uitgelopen was. Dus  ja  wel nieuwe gestoken natuurlijk.. motor lag toch open.

Zoals je zegt.. wel VOLDOENDE lang roderen met extra olie.. 3%    doe ik ook braafjes. :-)

Maatje van me met een polini  met nicasil coating.. na 5000Km  ook vastloper..  Nicasil coating was losgekomen op deel cilinderwand.. dus  .. ja  altijd een compromis en je moet er ook altijd wa chance mee hebben natuurlijk :-)

toch bedankt voor je reply   iets bijleren is altijd leuk

 

 

 

Link naar reactie

Metalen (ook gegoten staal) is (deels) "vloeibaar". Door de bouten te strak aan te spannen trek je het cilindermetaal van ter hoogte van stangen "dikker" (al is het maar enkele honderdsten van een mm. De tolerantieafstanden tussen piston en cilinder zijn vaak niet groter dan ~0.15mm. Wanneer je gaat opwarmen zet het staal van de cilinder trager uit dan het aluminium van de piston. Elke honderdste van een mm is daarbij van belang. Eén keer te snel opwarmen is voldoende om ter hoogte van de stangen vast te lopen. Je herkent de schade heel makkelijk: nl. sleepsporen op de 4 tegenovergestelde "hoeken" van de piston.

Link naar reactie
15 hours ago, Frederik9111 said:

Metalen (ook gegoten staal) is (deels) "vloeibaar". Door de bouten te strak aan te spannen trek je het cilindermetaal van ter hoogte van stangen "dikker" (al is het maar enkele honderdsten van een mm. De tolerantieafstanden tussen piston en cilinder zijn vaak niet groter dan ~0.15mm. Wanneer je gaat opwarmen zet het staal van de cilinder trager uit dan het aluminium van de piston. Elke honderdste van een mm is daarbij van belang. Eén keer te snel opwarmen is voldoende om ter hoogte van de stangen vast te lopen. Je herkent de schade heel makkelijk: nl. sleepsporen op de 4 tegenovergestelde "hoeken" van de piston.

Je stelling klopt gedeeltelijk maar gaat evengoed op voor aluminium cilinders.

Als de cilinderstuds te hard aangespannen zijn gaat een aluminium cilinder zelfs nog meer vervormen omdat de stalen draadstangen nu eenmaal veel sterker zijn dan de aluminium cilinder. Het klopt wel dat de warmte in een stalen cilinder meer 'geconcentreerd' is rond de cilinderstuds omdat daar nu eenmaal meer materiaal is rond de studs dan op de rest van de cilinderomtrek. Dit kan deels verholpen worden op een stalen cilinder door het materiaal tussen de koelvinnen  (boven de uitlaatpoort) weg te slijpen zodat de cilinderstuds vrij komen te liggen maar hierdoor is de cilinder natuurlijk wel weer iets gevoeliger voor vervormen.

 

Link naar reactie

in tegenstelling tot al die fancy cilinders is de DR177 wel diegene die zich door de jaren heen al bewezen heeft. Prijs kwaliteit blijft dit nog altijd de beste optie. in combi met si24 en sito plus of soortgelijke uitlaat is dit een setup die al 15 jaar gemonteerd wordt.

Link naar reactie

Tja... een Taiwan 177 cilinder van $49 op Aliexpress is "prijs/kwaliteit"-verhoudingsgewijs ook "de beste". Elk zijn goesting, maar anno 2017 zijn er er kwalitatiever opties.

Link naar reactie
21 uren geleden, Speedracer zei:

Als de cilinderstuds te hard aangespannen zijn gaat een aluminium cilinder zelfs nog meer vervormen omdat de stalen draadstangen nu eenmaal veel sterker zijn dan de aluminium cilinder. 

 

Klopt maar cilinder en piston hebben en vergelijkbare uitzettingsgraad en -snelheid. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...