Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aankoop Lambretta LI150 Series 3


Triumph

Aanbevolen berichten

Goede avond aan alle scooterfanaten,

ik ben nieuw op dit forum en ga donderdag of vrijdag kijken voor de aankoop van een Lambretta van 1968, graag had ik van de specialisten op dit forum wat goede raad meegekregen alvorens ik mijn €'s op tafel leg.

Het typeplaatje vermeld het chassisnummer 325493 en de PVA 78/6524 misschien kunnen jullie aan de hand hiervan al iets meer zeggen over de scooter?

Zijn er bepaalde zaken waar ik moet op letten bij dit model? bekende roestplaatsen of gebreken die zich vaak voordoen? De eigenaar zei dat er een andere ontstekingskaars in moest, welke ontstekingskaars hoort bij deze motor, zo kan ik dat euvel eventueel al direct uitschakelen want zonder de motor te horen draaien en zonder een testrit gaat de koop sowieso niet door.

De scooter is nog voorzien van een (oud type) Belgische motorplaat waardoor ik veronderstel dat hij toch al eens is ingeschreven geweest en dit waarschijnlijk geen probleem zal vormen bij de inschrijving op mijn naam. Kwestie van de bijhorende documenten goed na te zien.

De kilometerteller gaat tot 120 Km/Hr, nochtans heb ik er op de site van Lambrettafinder gezien met een teller tot 100 Km/Hr, kan dat, of heb ik te maken met een buitenlandse versie?

Cosmetisch lijkt hij in perfecte staat te zijn maar de eigenaar twijfelde een beetje toen ik zei dat ik hem echt wou laten draaien, wat kost, in het slechtste geval, een andere motor? Ik kan die wel zelf reviseren als dat zou moeten, dus tweedehands kan ook?

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden op mijn vragen, groetjes, Jurgen.

Link naar reactie

Chassisnummer van series 3 li 150 begint met een 6 of een 7 En er moet 150LI voor staan.

Zover ik weet  is productie van LI150 in 67 gestopt, maar inschrijving in 68 kan dus wel.

Dus best eerst het nummer op de Lambretta zelf eens bekijken, ook motornummer!

bougie is een Ngk B7es goed om deze te starten

Kmteller kan replica zijn, die worden vaak vervangen.

misschien ben ik verkeerd, maar klinkt als een Indische Lambretta.

Link naar reactie

Goede morgen, bedankt voor het snelle antwoord, kan ik alvast een bougie meenemen. Als hij van'68 zou zijn, wat kan dan het type zijn? Lijkt gewoonweg als 2 druppels op een LI 150 alleen heeft deze een zadel uit één stuk. Jurgen

IMG_0798.PNG

IMG_0800.PNG

IMG_0801.PNG

Link naar reactie

is een serveta.. toolboxdeurtje, schakelmanet typeplaatje, gat voor contactslot achter zadel,... speedo is replica en rechtse lichtschakelaarbehuizing is van een Italiaanse ipv van een spaanse.

 

stuur klopt ook niet. ofwel is het een frame met chrome ring, ofwel staat er een non-chrome ring stuur op. in ieder geval het gat tussen neus en stuur is veel te groot. ook ontbreken de eindkapjes van de beenschieldrand. verder zijn percies de bouten van de links in de vork mee overspoten, wat dus kan wijzen dat deze nooit uiteen geweest is.

 

als dit cosmetisch perfecte staat is stel ik mij wel fameuze vragen. om nog maar te zwijgen over die 2 megagaten in het stuurkapje...

 

Link naar reactie

Ja, lijkt idd een serveta (en geen Li 150 zoals al gedacht) Of iets wat met serveta onderdelen ineen is gestoken...

ik dacht trouwens dat Spaanse lambrettas dezelfde eerste nummers voor chassis als Italiaanse hadden per type (correct me if i'm wrong Cee, of iemand anders)

dat wilt niet zeggen dat het een slechte is... Maar zoals Cee zegt is die niet helemaal origineel en perfect.

bougie blijft zelfde, maar vind het raar dat iemand die een goede Lambretta verkoopt, die enkel een bougie nodig heeft, niet zelf even een steekt om deze beter te kunnen verkopen. Alles goed bekijken dus!

En alles hangt van de prijs af ook...

succes

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Even een update,

Ben de scooter gaan bekijken en eerst de papieren en chassis- en motornummers vergeleken, alles klopte, alleen dat dit dus inderdaad het chassisnummer is van een Serveta.

Volgens de gegevens die ik heb gevonden via internet zou het chassisnummer duiden op een Serveta van '79 - '80.

Er ontbreken inderdaad een paar kleine dingen zoals de eindplaatjes aan de voeten, de chromen ring aan het stuur en het contactslot aan het zadel, ook het slotje onderaan het zadel vooraan moet worden vervangen.

De gaten in het stuurkapje zijn gemaakt geweest voor de spiegels die ik er heb bijgekregen. Misschien allemaal niet zo origineel maar het geheel is niet in slechte staat en na een eerste mislukte startpoging en het bougietje te hebben gekuist wou de motor bijna aanslaan, bougie nog eens gedemonteerd en opgekuist en hup, de motor draaide als een horloge, wel wat rook erbij maar die verdween na een aantal minuten grotendeels.

Besloten om hem te kopen en naar huis gebracht, daar nog eens geprobeerd om hem te starten maar dat lukte nét niet, jammer. De benzine eruit gehaald en vol gedaan met een nieuw mengsel en dat was het eind van die dag

De dag erop een andere bougie gekocht en na montage startte de motor van bij de eerste kick, net zoals alle andere keren daarna, dus ja, een bougietje van 4€ maakt het verschil.

Ook de avond van de aankoop alle scharnierpunten van de remmen en middenbok eens ingespoten met kruipolie, want blijkbaar stond dit ding toch al een tijdje stil en ging alles wat stroef, en de volgende ochtend werkten de remmen perfect en kwamen ze mooi terug in vertrekpositie. Lampje achteraan vervangen want het achterlicht werkte niet maar ik heb het wel per ongeluk vervangen door een 12 Volt lampje...achterlicht werkt nu wel maar ik heb nog geen remlicht...

Ik was op zoek naar een oudere scooter en dacht dat deze tien jaar ouder was, niet dus, maar zijn uiterlijk bevalt me wel en gezien ik momenteel met grote verbouwingen aan ons huis bezig ben heb ik ook niet de tijd voor een groot restauratieproject, dus ben ik tevreden met m'n aankoop.

Wat staat er op m'n verlanglijstje (en misschien heeft iemand dat wel te koop voor mij?) : 2 aparte zadeltjes, een contactslot onder de achterkant van het zadel , een stuurslot en een slotje onder de voorkant van het zadel, de eindplaatjes aan de voeten en de chromen ring onder het stuur. Een aantal dingen heb ik al terug gevonden via internet en zijn niet duur in aankoop, dat valt dus nog goed mee, maar waarom nieuw kopen als je het ook tweedehands kan kopen?

Jurgen.

IMG_0810.JPG

IMG_0811.JPG

IMG_0808.JPG

IMG_0813.JPG

IMG_0815.JPG

IMG_0816.JPG

IMG_0829.JPG

Link naar reactie

Hallo , 

Proficiat met je aankoop !  ik zelf heb ook zo een spaanse serveta :) , maar dan een jet 200 , je scoot ziet er nog redelijk goed uit vind ik .

Ik raad je aan om zo een haynes werkplaatshandboek aan te schaffen , van grote waarde als je zelf gaat sleutelen !

Ik hoop dat je oliekeerringen het gaan uithouden na misschien lange tijd stil te staan , anders kan je direkt beginnen :) , en steek er dan maar direkt een electronische 

ontsteking in , dat bolt veel beter , en ik zou je carters eens splitsen , daar moet de motor er niet voor onderuit , dan kan je tenminste eens kijken naar de staat binnenin ,

ketting , ketting-geleider , koppeling enz

Veel plezier ermee ! 

grtzz 

Link naar reactie
5 uren geleden, Spaniard zei:

Hallo , 

Proficiat met je aankoop !  ik zelf heb ook zo een spaanse serveta :) , maar dan een jet 200 , je scoot ziet er nog redelijk goed uit vind ik .

Ik raad je aan om zo een haynes werkplaatshandboek aan te schaffen , van grote waarde als je zelf gaat sleutelen !

Ik hoop dat je oliekeerringen het gaan uithouden na misschien lange tijd stil te staan , anders kan je direkt beginnen :) , en steek er dan maar direkt een electronische 

ontsteking in , dat bolt veel beter , en ik zou je carters eens splitsen , daar moet de motor er niet voor onderuit , dan kan je tenminste eens kijken naar de staat binnenin ,

ketting , ketting-geleider , koppeling enz

Veel plezier ermee ! 

grtzz 

Een haynes is goed , een " the complete spanners manual lambretta "nog beter ;) 

Link naar reactie

een Serveta heeft geen chrome ring. Op jou scooter staat een verkeerd onderstuur. namelijk 1 voor een 'met chrome ring' stuur. wat jij nodig hebt is een 'zonder chrome ring' onderstuur. dit is +- 1cm hoger onder het stuurslot

Link naar reactie
16 minutes ago, cee said:

een Serveta heeft geen chrome ring. Op jou scooter staat een verkeerd onderstuur. namelijk 1 voor een 'met chrome ring' stuur. wat jij nodig hebt is een 'zonder chrome ring' onderstuur. dit is +- 1cm hoger onder het stuurslot

Ofwel is't onderstuur simpelweg 'op' de stuurklem op de voorvork gemonteerd ipv 'eronder'...

Link naar reactie

Iemand suggereerde dat de motor misschien in elkaar is gezet geweest met onderdelen van een Lambretta, kan best zijn, ik ben nog niet zo thuis in de scooterwereld. De verkoper had hem overgenomen van een vriend van hem en vertelde me wel dat het voorlicht en omhulsel niet meer het originele was en hij niet wist waarom zijn vriend dit ooit had veranderd. 'T is wel een beetje jammer van de twee gaten bovenaan voor de spiegels maar ik zal eens zien wat het effect is als de spiegels er op staan, de gaten zijn er nu toch in..., ook zijn er op de zijkant van de koplamp twee gaatjes waarvan de verkoper dacht dat die gediend hadden voor een grille voor het licht? k ben niet zinnens veel aan de motor te veranderen, enkel de dingetjes die ontbreken of niet werken aanvullen of herstellen/vervangen, voor de rest ben ik tevreden zoals ze nu is. Het achterlicht is waarschijnlijk ook niet het juiste want het past niet helemaal perfect in de ligplaats, ik zal er eens een foto van maken als ik wat tijd heb. De middensteun moet misschien wat aangepast worden want op een vlakke vloer raken beide pootjes niet gelijktijdig de vloer, of hoort dit zo? In elk geval bedankt voor de reacties, alle informatie helpt me om wat wijzer te worden in de Lambretta / Serveta wereld.  Als ik wat tijd heb zal ik eens nakijken of het stuur op de juiste wijze gemonteerd is, bedankt voor de hints, Jurgen.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hallo,

Even een update:

Enkele weken geleden wat kleine onderdelen besteld voor de Serveta: het "Special" logo voor op het beenschild, een metalen latje voor de bediening van de koppeling ter hoogte van het motorblok en een paar harde rubberen voetjes voor de centrale motorsteun.

De centrale steun verwijderd, de bevestigingspunten op het chassis terug recht geklopt en de beugeltjes van de steun recht geplooid en de nieuwe voetjes geplaatst met als resultaat dat de motor nu terug mooi recht op zijn pootjes en wielen rust.

Zaterdag een testritje gemaakt, alles verliep goed tot ik na ongeveer 7 Km stopte om even een winkel binnen te springen; de uitlaat rookte zo fel dat het net leek of de motor in de fik stond. Even later terug vertrokken en nog iets van een 10 Km gereden toen plots de motor op hogere toeren begon te bokken en even later stond ik stil langs de kant van de weg…, gelukkig op enkele honderden meters van thuis. Even gewacht en terug aan de praat gekregen na enkele starpogingen.

Thuisgekomen even gekeken wat de oorzaak kon zijn maar ik vond niet direct iets abnormaals. Ik dacht aan een te warme bougie, een doorslaande bobijn of wat vuil in de benzine… In elk geval rookte de uitlaat nu niet meer, waarschijnlijk restanten van olie in de uitlaat die nu opgebrand waren…

Dus terug een testrit. De eerste kilometers rustig gereden en geen enkel probleem gehad, dan een iets grotere weg op en op volle toeren verder. Even later had ik de indruk dat de motor vertraagde en dat ik geen hoge toeren meer kon draaien, dus even aan de kant, enkele stoten gas gegeven in neutraal en de motor volgde vlot het gashendel, terug verder gereden zonder dat de motor zich inhield. Zo’n 5 Km verder begon de motor terug te bokken maar nu minder hevig dan de eerste keer maar toch viel de motor terug stil. Even gewacht en dan terug in gang getrapt zonder veel problemen. Dan toch vuil in de benzine of carburator?

’s Avonds het risico genomen om met de Serveta naar Werchter Boutique te rijden, 40 Km heen en 40 Km terug, als dat maar goed kwam… Bijna in Werchter aangekomen toch nog één keer stilgevallen tijdens het wachten aan een verkeerslicht, gewoon in neutraal zonder enige aanwijzing boenk stil… Enkele startpogingen later terug in gang en wij weg.

’s Nachts de motor in gang moeten lopen want met het kicken lukte het niet, in gang lopen in eerste ging tamelijk goed. Terug naar huis, 40 Km, zonder problemen, alleen dat ik geen fluit zag in het donker en m’n vrouw met haar Vespa LXV moest bijlichten, daar moet dringend iets aan gedaan worden. Tijdens het rijden zag zij vuur uit de uitlaat komen, restjes aangekoekte olie die er uit vliegen?

Al bij al een geslaagde eerste rit, de motor trekt goed door in toeren in eerste, tweede en derde versnelling maar in vierde krijgt hij precies geen adem genoeg, je toert dan rustig door maar hoge toeren zijn er niet bij, 70 Km/Hr is de maximale snelheid, is dat normaal?

Ook had ik de indruk dat de motor enkel de neiging heeft om te bokken wanneer ik voluit ga in derde of vierde versnelling, andere bougie steken?

Ik gebruik 2% mengeling, de uitlaat is (nog) niet gereinigd en ik weet niet of er ergens een luchtfilter aanwezig is, in elk geval zie ik er toch geen, alleen een lege metalen inlaat achter het dekseltje onder het zadel…

Groeten, Jurgen

Link naar reactie

Ik zou die carburateur eens kuisen en je mag 3 procent mengen , ik zal ook eens een foto toevoegen hoe een 

originele luchtfilter eruit ziet en waar die zit , het originele luchtfilter systeem heeft zn beperkingen wel , zowel bij de italianen en de spanjaarden .

Kijk ook eens in je benzinetank , misschien zit daar ook wat vuil in en een nieuw benzinekraantje steken kan nooit kwaad , relatief goedkope onderdelen .

grtzz 

IMG_20170710_161154[1].jpg

Link naar reactie

Bedankt voor de goede raad, is 2% wat weinig dan? Wanneer ik even tijd heb zal ik eens kijken of ik het luchtfilterhuis openkrijg, ik veronderstel dat dit aan de zijkant opengaat?

Hoe zit het met de topsnelheid, is 70 Km/Hr realistisch? Ik had eigenlijk wel gehoopt op 100 - 110 Km/Hr maar dat is misschien niet haalbaar zonder zware investeringen...

met vriendelijke groeten, Jurgen.

Link naar reactie

Mja er mag toch een procentje meer in , vroeger was dat nog wel wat meer , maar de olie van tegenwoordig is enorm verbetert he ,

ik gebruik voor al mn scooters castrol power rs ,  je  volgt je rubberen aanzuigbuis tot boven en dan zie je als je daaronder kijkt twee moertjes zitten van 10 mm , 

die draai je los en dan kan je je luchtfilter naar beneden en eruit trekken en desnoods een nieuwe steken , misschien dat die erg vuil is en beperkend is , dat bakje dient dus 

als klein handschoen of gereedschap kastje en je luchtfilterbehuizing en dat gat dat je ziet als je het deurtje opendoet , daar wordt de lucht aangezogen , daarom dat er in je deurtje die gleufjes zitten :) , je kan ook wat gaatjes boren in dat bakje zodat er wat meer lucht bij kan , maar daar moet je eerst goed over nadenken of je dat wil , 

bij italiaanse lambretta's zit er een ander luchtfilterbehuizing , net tussen dat gereedschapsbakje en de benzinetank en ik lees her en der op forums dat ze daar ook wel af en toe wat gaatjes in maken om de airflow te verbeteren , je moet dat maar eens proberen , je luchtfilter aansluiten maar zonder je filter in dat bakje te steken , je motor zal nogal in toeren oppikken :) .

Zoals je ziet op mn foto heb ik er al een remote filter opstaan en een modernere dellorto , in combinatie met een nieuwe cilinder met beetje meer cc's gaat dat veel vlotter ,

maar dat zijn natuurlijk geen goedkope investeringen , ik denk in jou geval , moest je wat gaatjes maken in dat bakje en je gaat beetje hoger met je hoofdsproeier en miss een

42 mm uitlaatje erop , dan ga je zeker boven de 70 , die uitlaat hoeft niet duur te zijn , zal eens een linkje naar scootercenter bij zetten , relatief goedkoop en een goede pasvorm enz 

http://www.scooter-center.com/en/product/8080080/Exhaust+KBA+Clubman+Lambretta+series+1+3+silver?meta=?cat=C_L_S3JET&catmatch=CAT_AUSPUFF_AUSPUFF

grtzz 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Bedankt voor de link met de uitlaat, dat valt inderdaad nog mee die prijs, staat bij deze op m'n lijstje "aan te kopen hebbedingetjes"...

Een remote filter plaatsen lijkt mij de beste oplossing, geen gaten boren zodat alles nog redelijk origineel blijft en toch een beter resultaat verkrijgen. Als dat nog niet bevredigend zou zijn kan ik later nog altijd eens kijken om een wat grotere cilinder en dito carburator te plaatsen.

Maar op dit ogenblik (en de rest van het jaar) ben ik zware verbouwingen aan het doen aan onze nieuwe woning en dus moet ik (van de madam) een beetje uitkijken met wat ik besteed aan de hobby. Momenteel is mijn eerste bekommernis een deugdelijke scooter te hebben, betrouwbaar, gemakkelijk te starten en vlot in het verkeer kunnen meedraaien zonder al te veel kosten moeten te doen (een beetje jammer toch dat ik geen Jet 200 op de kop heb kunnen tikken...)

Uit m'n hoofd kan ik niet zeggen welk merk van olie ik gebruik voor de mengeling, ik weet enkel dat het synthetische is en volgens de motorzaak is het een hele goeie, ze is in elk geval duur genoeg.

Net gezien wat je bedoeld op onderstaande foto, de boutjes van de filter, gewoon te weinig tijd met die verbouwingen om zelf eens rustig de dingen na te zien...

IMG_0813.JPG

groeten, Jurgen.

Link naar reactie

uw tank zit ook veel te schuin. naftkraan moet naast de engine mount komen

Link naar reactie

Omdat je nu toch bezig bent met je huisje , wat uiteraard ook heel belangrijk is , schuim het internet af en zoek zoveel mogelijk informatie over 

lambretta motoren en hun techniek  , je zal het later goed kunnen gebruiken , je zal veel zelf kunnen doen en veel plezier beleven aan je hobby ;) ,

wat betreft van die 2 takt olie , ik bestel die online bij misteroil , zo pas nog nieuwe doos besteld , stond nu op 6.86 euro , wel als je per 12 besteld , 

ben er zeker van dat je in een motorzaak veel meer betaald ! 

Grtz 

https://www.misteroil.be/producten/smeermiddelen/castrol-power-rs-2t-1l

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...