Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wij gaan op reis met twee PX'en en nemen mee...


Easydeluxe

Aanbevolen berichten

Wij gaan in juli drie weken op (huwelijks)reis naar Italië met twee PX'en en nemen mee...

(2x PX 125 in volledig originele en bijna nieuwe staat 2014 met 1500km & 2015 met 4000km)

Voor alle duidelijkheid, het gaat over toebehoren, gereedschap en reserve onderdeeltjes voor de scooters, niet het aantal onderbroeken die we nodig gaan hebben ;)...

 

Hier gaan we...

-Europe assistance voor ons en voor de Vespa's

-goed slot, reserve sleutels van elkaars scooter.

-Reserve bougie(s) + bougiesleutel

-reserve remkabel, gaskabel, versnellingskabels

-reserve lampjes (voor, achter, pinkers)

-setje steek/ring sleutels (van hoeveel tot hoeveel?), platte en kruis schroevendraaier, grip- en kniptang

-gaffa tape, zip ties, WD40

-Haynes manual voor de PX

Daar dacht ik het bij te laten...

Wat zijn we vergeten?

Super hard bedankt!!!

Link naar reactie

In ieder geval een dop maatje 13 zodat je je velg kan wisselen bij een lekke band, plakspul, extra binnenbandje. 2-takt olie + maatbekertje. Lampjes gaan zo snel niet kapot en zijn overal te krijgen. Verder wat klein materiaal aan nippeltjes en metalen deeltjes die om je remkabels en schakelkabels hen zitten (van die tonnetjes). De dop voor de voor en achtertamboer. Een voetje (via ringdingshop) om onder de achterveer te plaatsen mocht je de achtervelg er af willen halen (of ergens bij moeten).

in 3 weken rijden rij je een achterbandje ver op, zeker als je op en neer naar Italië gaat, als die met 4000 op de teller nog een originele er op heeft liggen dan zou ik daar om te beginnen alvast een verse band op leggen.

En zorg ervoor dat als je zo bepakt rijdt je een stugger setje / instelbaar setje schokbrekers plaatst. Dit rijdt een stuk fijner.

En mocht je een gps hebben... ja dat is wel verrekte handig weet ik uit ervaring! 

 

Link naar reactie

Rijd je naar ginder of neem je de px'en mee tot ginder? Ik zou het achterwiel met 4000km wisselen met het reservewiel. Dan heb je een nieuwe en ook nog een deftige reserve. Dopje maat 13 is inderdaad onontbeerlijk. 'k weet niet of je handig bent maar je bent niets met materiaal als je niet weet hoe het te gebruiken. Vandaar handig dat je zelf je achterwiel wisselt met reserve zodat je weet hoe dat gaat. Doe ook eens je stuurkap open zodat je een beetje vertrouwd bent met het wisselen van kabels. Weet een beetje waar de standaardzaken zitten en die haynes manual zal niet nodig zijn. Bougies? mmm, tja, misschien... misschien ook een darmpje om benzine van de ene vespa in de andere over te hevelen mocht je zonder vallen in de bergen. WD40? 'k zou nie weten waarom...

veel plezier met de voorbereiding!

Link naar reactie

Voor extra lucht had ik op mijn laatste reis van die capsules bij met een minipompje om dit te doseren. 

Link naar reactie

2 koppelingskabels, vliegwiel en koppelingstool, setje stopperkes en fijnafstellers, setje koppelingsschijven, lampjesset en een paar rauwe biefstukken voor onder uw poepke.

Link naar reactie

een tip om je scooter te laden als je verre afstanden gaaat rijden. probeer zware dingen tussen je benen te zetten om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en hang niets op je rug

Link naar reactie

Juist niks tussen je benen... het is erg lekker als je op lange afstanden een beetje kunt verzitten en je wilt echt niet dat er plots wat bagage boven je rempedaal hangt! Gewoon op het rekje voor, op het rekje achter, en op de duozit en een goed stel veren en zorgen dat je zelf fijn kunt bewegen en je voeten een beetje kunt verzetten. 

Link naar reactie

WOW, een hele hoop goeie raad! Super hard bedankt daarvoor.

We rijden niet naar Italië, maar we laten onze Vespa's naar Milaan transporteren en doen een drie weekse lus door Italië met als doel ook de Amalfitaanse kust te rijden. Dat staat al een tijd heel hoog op mijn bucket list! Toch ook een toer van tss de 2 en 3 duizend km. Wat de bagage betreft, we gaan heel minimaal gepakt naar ginder. 3 sporttassen, that's it. Ik heb op mijn PX een bagage rekje voor en achter en mijn vrouw alleen achteraan. We zijn afgelopen paasweekend 5 dagen naar en door Luxemburg gereden met één sporttas voor ons twee en dat is ook prima gegaan.

Wat het gerief en reserve onderdelen betreft...waardevolle info hierboven, bedankt.

De Vespa's zullen voor vertrek helemaal nagekeken worden. Setje kabeltjes is inmiddels besteld. Olie hebben we steeds standaard bij. Het gereedschapsetje ben ik zo compact mogelijk aan het samenstellen. De reservebanden en pompjes enzo gaan we wss achterwege laten. (op een binnenbandje na!) We hebben immers toch al twee reservebanden bij op onze scooters.

Wat is dat voetje van de ringdingding shop precies?

thx!

Geoffrey & Iris

Link naar reactie
18 uren geleden, pdvd zei:

Juist niks tussen je benen... het is erg lekker als je op lange afstanden een beetje kunt verzitten en je wilt echt niet dat er plots wat bagage boven je rempedaal hangt! Gewoon op het rekje voor, op het rekje achter, en op de duozit en een goed stel veren en zorgen dat je zelf fijn kunt bewegen en je voeten een beetje kunt verzetten. 

niet mee eens, maar dat hoeft ook helemaal niet. Ik vind het net veel aangenamer en veiliger rijden met een kitzak op de middentunnel die klemt tussen zadel en toolbox. Je hebt dan nog ruimte te over om je voeten te verzetten. Ik heb zo al menig 1000'en km afgelegd. Scootercenter heeft daar zelfs speciale zakken voor

https://blog.scooter-center.com/en/vespa-t-bag-the-travel-bag-for-vespa-px/

 

Link naar reactie
1 hour ago, geertvespa said:

niet mee eens, maar dat hoeft ook helemaal niet. Ik vind het net veel aangenamer en veiliger rijden met een kitzak op de middentunnel die klemt tussen zadel en toolbox. Je hebt dan nog ruimte te over om je voeten te verzetten. Ik heb zo al menig 1000'en km afgelegd. Scootercenter heeft daar zelfs speciale zakken voor

https://blog.scooter-center.com/en/vespa-t-bag-the-travel-bag-for-vespa-px/

 

ik ben het wel met Geert eens, de scooter wordt veel minder instabiel op die manier en het rijdt prettiger. 

 

Link naar reactie

Dit heb ik standaard in mijn V50 toolboxje:

- Sleutel 7/8/10/11/13 (7 en 8 heb je nodig om kabels te stellen en kabelklemmen)

- Platte- en kruiskopschroevendraaier

- Pijpsleutel 11 (blokbouten + cilinderkop) + 13 (velgen, stuurbout) 

- Kabelklemmen (kop/versnelling/gas)

- Diverse kabels (kopp, gas, versnelling)

- Bougie

- Bougie sleutel. 

- Tang

- Verstelbare moersleutel

- Olie (2 x 100ml)

- Maatbeker

Klinkt als veel, maar past er makkelijk in. 

Als ik zo'n toch zou ondernemen zou ik extra meenemen: 

- Dopsleutel of pijpsleutel wielmoer, borgpennen wielmoer, binnenband(en), jerrycan (klein), rekje voor + achter, hamer, kleedje, doekje, klushandschoentjes, zaklamp (je zal maar snacht panne hebben..), powerbank tbv smartphone, extra sproeiers tbv carburateur, kleine platte + kruiskopschroevendraaier

 

Succes en goeie reis! 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Easydeluxe zei:

WOW, een hele hoop goeie raad! Super hard bedankt daarvoor.

We rijden niet naar Italië, maar we laten onze Vespa's naar Milaan transporteren en doen een drie weekse lus door Italië met als doel ook de Amalfitaanse kust te rijden. Dat staat al een tijd heel hoog op mijn bucket list! Toch ook een toer van tss de 2 en 3 duizend km. Wat de bagage betreft, we gaan heel minimaal gepakt naar ginder. 3 sporttassen, that's it. Ik heb op mijn PX een bagage rekje voor en achter en mijn vrouw alleen achteraan. We zijn afgelopen paasweekend 5 dagen naar en door Luxemburg gereden met één sporttas voor ons twee en dat is ook prima gegaan.

Wat het gerief en reserve onderdelen betreft...waardevolle info hierboven, bedankt.

De Vespa's zullen voor vertrek helemaal nagekeken worden. Setje kabeltjes is inmiddels besteld. Olie hebben we steeds standaard bij. Het gereedschapsetje ben ik zo compact mogelijk aan het samenstellen. De reservebanden en pompjes enzo gaan we wss achterwege laten. (op een binnenbandje na!) We hebben immers toch al twee reservebanden bij op onze scooters.

Wat is dat voetje van de ringdingding shop precies?

thx!

Geoffrey & Iris

 

IMG_20150823_175833.jpg

Link naar reactie

Nette tas wel, alleen ik kan mijn voet dan niet kwijt op de tunnel en dat vind ik toch het lekkerste zitten. 

Link naar reactie
Op 19-4-2017 om 14:42, Easydeluxe zei:

(2x PX 125 in volledig originele en bijna nieuwe staat 2014 met 1500km & 2015 met 4000km)

Dit zijn "nieuwe" scooters.

Heb je er tot nu toe al zo veel problemen mee gehad dat je zoveel materiaal wil mee nemen?

Je kan natuurlijk nooit weten wat er stuk gaat maar het is net of je een wereldreis gaat maken :-)

Je zit nog steeds in een scooter land en daar zal wel het een en ander te vinden zijn veronderstel ik

Ik zou zeggen niet te veel mee nemen en het avontuur gewoon beleven :-)

Alvast een fijne (huwlijks)reis

Link naar reactie

yeah, we kijken er super hard naar uit.

Bij ene Vespa heb ik de versnellingskabels eens moeten laten aanspannen en bij de andere de carburator laten uitkuisen.

Ik heb totaal gene stress voor de trip hoor. Maar we doen heel dikwijls een tripje van +200km, en nu is het de moment om een soort Vespa EHBO kitje samen te stellen.

Met wat ik van plan ben en nu hoor kan alles een tasje type toiletzak. En dan hebben we inderdaad alles bij om eens een kabel of een wiel te vervangen.

 

Link naar reactie

Laten aanspannen... uhhh als je dat soort dingen nog niet zelf kunt... 

Ik heb op mijn trips een toolrol bij. Erg handig! 

Link naar reactie

- extra binnenbanden en als je dit niet wil meezeulen dan op zijn minst zo'n bus schuim.

- extra bussen 2-takolie en kleine busjes SAE30 (carter)

- regenkledij (ge gaat dat toch nodig hebben als je het niet bij hebt en als je meeneemt heb je het dan meestal weer niet nodig).

- zéér belangrijk want al een paar keer nodig gehad: extra bougiekabel en bougiekop. Meestal niet nodig maar als je het wel nodig hebt en je hebt het niet bij ben je wel gesjareld en zoveel plek neemt dat nu ook weer niet in.

- extra naftdarm (ook al eens nodig gehad onderweg).

En neem het van de oude garde aan (zie post Geert en Josse) die al vele reiskilometers achter de rug hebben dat zo'n waterdichte bagage rol tussen je benen met de zwaardere spullen echt veel aangenamer rijden is dan met zware bagage op voor- of achterrek. Leg op die rekken lichtere spullen, zeker vooraan. Ik doe dat ook al jaren en nog nooit beklaagd, integendeel. En die rol maak je vast met een spankoord er rond en dat dan onder je zadel zodat die niet kan schuiven.

Oh ja, ook niet onbelangrijk extra handschoenen want als het geregend heeft en die zijn doorweekt, is er niets zo ergerlijk als de dag nadien met die natte handschoenen te moeten rondrijden. Extra werkhandschoenen (plastiek of stoffen) zodat je niet met vuile handen in de handschoenen moet waar je anders mee rondbolt. Of een andere optie is van die vochtige doekjes om je handen proper te maken als je geen werkhandschoenen wil meenemen, maar die plastiek dingen nemen geen plek in hé.

Voor de rest is het meeste al wel gezegd. 

 

Safe travels!

Link naar reactie

Enne, ik heb ook al vele kilometers op mijn eentje rondgereden in Italië en ga er niet zo maar vanuit dat je daar alles kan krijgen omdat de Vespa van daar komt hé. Je kan wel eens bedrogen uitkomen. Dus beter zelf voorzien dan daar te moeten vaststellen dat je die dingen sneller via het internet via Duitsland kan krijgen dan in Italië zelf (al meegemaakt en dus geen  grap).

Link naar reactie

oh, en voor italie, briefjes van 5€ voor te tanken, want in vele benzinestations werkt onze bankkaart niet. aan de meeste pompen is echter wel een cach geld automaat

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...