Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa px 125 (startproblemen)


Betse

Aanbevolen berichten

Allen, gezien op dit forum veel technische kennis verzameld zit ... even volgende toch wel technische vraag...

Ongeveer een week geleden:

Gisteren reed ik met mijn vriendin achterop naar de grootouders, waarbij tijdens het terugschakelen en op de motor remmen (niet zo aangewezen blijkbaar - nadien gelezen op het forum) de vespa px 125 plots stil viel. Nadien kreeg ik er geen beweging meer in... Ik heb getracht hem al lopende te starten (en schakelen naar 2de) dan maakte de motor wel het juiste geluid, maar ik kon geen gas geven of beter de motor trok niet (ik duwde en bepaalde integraal het toerental) Iemand enig idee hoe ik dit probleem oplos? Want rijden is leuker dan voortduwen met dit lenteweer :)  Alvast bedankt voor jullie feedback !

Vandaag:

Vandaag heb ik de bougie eruit gehaald en vervangen door een nieuw exemplaar (champion, type volgens manual) Nadien wou de vespa nog niet starten en ben ik de carburator geen bekijken, sproeiers uitgeblazen, nog steeds geen verandering. Ik heb hem nadien nogmaals in gang proberen lopen (omdat kickstart niet ging), maar heb altijd het idee dat de vonk ontbreekt? Tijdens het lopen hoor ik wel de piston (en ook een iets ander geluid bij het meer gasgeven tijdens het lopen...) Maar nooit echt de motor die aanslaat...  Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Mvg,

Bert C.

 

 

 

 

Link naar reactie

als je kickt voelt dit lichter dan anders.  Dan zijn er 2 mogelijkheden : gat in uw piston (geen compressie meer) of koppeling opengegaan en dus kan je ook niet meer starten.

Link naar reactie
5 uren geleden, sindo zei:

als je kickt voelt dit lichter dan anders.  Dan zijn er 2 mogelijkheden : gat in uw piston (geen compressie meer) of koppeling opengegaan en dus kan je ook niet meer starten.

Als ik kick voelt het net hetzelfde als anders... Met bougie eruit hoor ik piston zuigen.. Klinkt normaal!

Link naar reactie

als je geen vonk hebt ga je idd niet kunnen starten laat staan rijden. meest voor de hand liggend is Idd je bobijn, maar bij PX is dit geïntegreerd met je CDI, is blauw bakje op je blok. Kan natuurlijk ook je bougiekop of zelfs kabel zijn. iets moeilijker kan het iets aan je ontstekingsplaat zijn of zelfs een magneet uit je vliegwiel. Verder nog ergens een slecht contact of de killswitch.  Aan je CDI (blauw bakje) hangt een groen kabeltje maak die eens los, kost niets om dat eerst te proberen.  Vergeet wel niet om je contact op te zetten alvorens te starten, Ik weet waarom ik het zeg ;)

 

Link naar reactie
1 uur terug, sindo zei:

als je geen vonk hebt ga je idd niet kunnen starten laat staan rijden. meest voor de hand liggend is Idd je bobijn, maar bij PX is dit geïntegreerd met je CDI, is blauw bakje op je blok. Kan natuurlijk ook je bougiekop of zelfs kabel zijn. iets moeilijker kan het iets aan je ontstekingsplaat zijn of zelfs een magneet uit je vliegwiel. Verder nog ergens een slecht contact of de killswitch.  Aan je CDI (blauw bakje) hangt een groen kabeltje maak die eens los, kost niets om dat eerst te proberen.  Vergeet wel niet om je contact op te zetten alvorens te starten, Ik weet waarom ik het zeg ;)

 

Okido, dat zal ik dan ook eens gaan uitproberen... Staat bij de oma, dus moet steeds een eindje rijden ... (Wat is de functie van het groene kabeltje? Killswitch?)

Link naar reactie

De befaamde killswitch? Is dit een schakelaar die mogelijk per ongeluk is blijven aan staan? Nu ik heb geen weet van zo'n schakelaar (nu gezien de vespa niet thuis staat kan ik het niet nakijken) Ik dacht dat er een schakelaar op zat, met een bliksem (elekticiteitsymbooltje) om elektrisch te starten... mogelijks dan ook om de motor stil te leggen? Het beloofd nog een zoektocht te worden naar het probleem...

Link naar reactie

Omdat je er met 2 opzat gok ik dat je de bougiekabel inwendig ergens hebt stukgetrokken.…als wat Sindo zegt niet helpt zou ik is proberen met er een andere kabel op te zetten…

Link naar reactie

Ah,ok…de basis om te rijden of om zelf zoiets op te lossen is op zijn minst wel je schakelaar aan het stuur kennen.

Niet slecht bedoeld maar het lijkt me in uw geval misschien beter om iemand met wat meer kennis is naar je scooter te laten kijken …

Link naar reactie
3 minuten geleden, Domi zei:

Ah,ok…de basis om te rijden of om zelf zoiets op te lossen is op zijn minst wel je schakelaar aan het stuur kennen.

Niet slecht bedoeld maar het lijkt me in uw geval misschien beter om iemand met wat meer kennis is naar je scooter te laten kijken …

hehe, moest hij niet loodzwaar zijn zou ik hem zo naar een vespa dealer brengen... 

Bovendien komt de voorgaande opmerking misschien niet volledig juist over... op mijn ploeg- en freesmachine weet ik de schakelaar wel zitten , misschien beetje ongelukkig gegaan bij de vespa (daar ben ik direct mee beginnen rijden ;)  ) 

Tenslotte vind ik het leuk ook technische dingen bij te leren en de vespa te leren kennen. De dealer zou de makkelijkste oplossing zijn, maar dan gaat het gevoel van eigenhandig iets te maken volledig verloren. (mits de kennis van mensen op het forum uiteraard - indien mij topic als nadelig wordt ervaren kan ik hem ook sluiten)

bedankt voor de eerdere reacties,

 

Link naar reactie

trek het u niet aan, op uw PX is zo geen schakelaar dus zoeken zal niet veel uithalen :P

de "killswitch" dient idd om uw motor stil te leggen, bij uw PX geïntegreerd in het contact. De werking is zeer eenvoudig.  In je bobijn wordt stroom opgebouwd zolang het circuit open is. Wanneer je het ontstekingspunt bereikt wordt er elektronisch of via de contactpuntjes het circuit gesloten en ontsnapt een lading hoogspanning via je bougie, de beroemde "vonk".  De Killswitch doet net hetzelfde, maar dan rechtstreeks op je massa zodat er geen stroom kan opgebouwd worden in je bobijn en er dus geen vonk komt.

Link naar reactie

Vandaag aan mijn CDI het groen kabeltje los gekoppeld. Er zaten 2 groenen draden op, één voor één los gemaakt en proberen starten... geen resultaat, nog steeds geen vonk te zien. (het contact stond op!) Misschien is dan de tijd gekomen om de CDI te vervangen? Alvast bedankt voor de raad

Link naar reactie

Ik zou meteen een originele CDI bestellen... Nu de meeste die ik online terug kan vinden zijn zonder bougiekabel...

(nu denk ik wel dat mijn bougiekabel nog intact is en niet gebroken zoals hierboven eens vermeld)

Nu de vraag is hoe ik de kabel kan demonteren en monteren op het nieuwe onderdeel ? (zie ook CDI's waar de bougiekabel reeds op zit, maar dan niet in de blauwe kleur)

Nogmaals dank,

 

Link naar reactie

Waar zou ik de CDI best bestellen? Ik had graag een originele gehad, gezien ik hier en daar comments lees waar goedkopere modellen het niet doen.

Bovendien zijn ze dan weer in verschillende kleuren terug te vinden, terwijl ik gewoon voor de orginele blauwe kleur zou gaan...

Welke zouden jullie aanbevelen? (mogelijk site waar die kan besteld worden ... ik had momenteel : http://www.scooter-center.com/en/product/9520001/CDI+PIAGGIO+Vespa+PX+till+052011+Rally200+Ducati+style+PK+XL+ET3+Lambretta+Ducati+style?meta=)

bedankt voor de reacties

 

Link naar reactie

Ook de BGM-versies van Scooter-Center zijn goed en iets goedkoper.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Het onderdeel is intussen ontvangen ( het is een keer onterecht naar Duitsland weergekeerd) en geïnstalleerd.

De vespa reed weer als nieuw ... tot gisteren ...

Na een tochtje van ongeveer 8 km is het begonnen... na een korte poos stilstaan en opnieuw starten begon het ...

de vespa viel steeds terug (trekt niet meer) maar niet zoals gebruikelijk bij 70km/u (4de versnelling) maar ditmaal reeds in de 3de versnelling.

Op een gegeven moment diende ik terug te schakelen naar 1 versnelling om hem aan de praat te houden...

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen? Misschien de sproeier vuil of tijd dat ik de katalysator ervan af haal?

de CDI zou in orde moeten zijn ;-)

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...