Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lambretta bijna ontploft


ticce

Aanbevolen berichten

Gisteren zalig ritje gedaan tot... Tegen 80 uit 4de geschoten. Natuurlijk heel hoog in toeren, maar heel hoog. Ik dacht nu vlieg ik met lammy en al de lucht in. Met de daver op mijn lijf terug proberen te starten maar geen resultaat. Even gewacht en bougie bekeken, koffie met melk wel eerder naar de arme kant maar binnen de perken. Terug geprobeerd en het enige wat eruit kwam, was een luide knal. Vandaag ook niks. Ik voel met de kick genoeg compressie. Ik begin me nu zorgen te maken voor een gat in de Piston maar dat is natuurlijk nog altijd beter dan een Piston in uw ... Maar wat zijn daar de symptomen van? Kan dat de knal verklaren? Iemand een idee? 

Bedankt, 

Link naar reactie

nee , als je een gat in de piston hebt heb je geen compressie meer , Oorzaak , spie gebroken in vliegwiel?

Link naar reactie

Het vliegwiel draait als ik kick. Je bedoelt toch het half maantje in de as van de krukas? 

Ik ga toch het blok open doen. Ik vrees dat er iets aan de koppeling is. Het feit dat er nu nog genoeg compressie is, zegt volgens mij dat de cilinder/Piston nog ok zijn. Misschien wel een vastloper of bijna gehad door het hoog in toeren gaan. Daarmee dat ze nu niet start... Of sla ik de bal daar helemaal mis?

Link naar reactie

Zoals Raf zegt, eerst het vliegwiel eens demonteren en kijken of her halvemaanspietje niet gebroken is of de spiegleuven vervormt. Het is niet omdat het vliegwiel nog meedraait bij het aanstampen dat het spietje nog goed is.

De koppeling heeft weinig of niets te maken met het al dan niet starten.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Oei oei oei

Niet goed. De Piston is om weg te gooien denk ik. Aan de inlaat zijn de Piston ringen vast in de groeven gekomen. Aan de cilinder is de inlaat kant dan ook beschadigd. Hopelijk kan die nog gehoond worden. Veel Carbon op de Piston en in de kop. Aan de uitlaat kant is er ook een aanzet maar geen kras. 

Ze reed goed en startte direct. Komt dit dan door te rijk of te arm. 

Groeten

 

IMG_20170319_134454.jpg

IMG_20170319_134439.jpg

IMG_20170319_134514.jpg

IMG_20170319_134509.jpg

Link naar reactie

Nee niet recent. De Lambretta staat langer stil dan een half jaar geleden. Toen reed ik elke dag een 40km, dus ongeveer om de drie dagen tanken. Nu rijd ik eerder voor het plezier, niet alleen om op mijn werk te geraken. Denk een twee weken geleden nog getankt. 3%olie Maar de Piston is aan de inlaat echt gehavend. Aan de inlaat in de cilinder is er een klein stuk van de nicasil weggeschaafd... 

Link naar reactie

Waarschijnlijk toch iets te arm. Typische warmloper ter hoogte van de cilinderstuds waar de cilinder minder kan uitzetten lijkt mij... is de binnenkant van de kop van de piston grijs of zwart?

Link naar reactie

Update

Het blok opengedaan, op zich niets erg gezien en ook geen geurende olie. Maar wel dat die spatie van de rondel tussen endplate en koppelings mand groter is geworden. Heel raar. Of ik heb niet goed opgelet of er is iets anders mis. Toen ik de 5 plate koppeling erop zette heb ik ook een stijvere veer in de layshaft gestoken en daarna alles goed opgemeten qua dikte van de rondel. Maar nu is het van 0,05 naar 0,40 gegaan, toch bizar. Wat er ook is is dat de kick starter ergens tegenaan schuurt en dat sommige tanden op de eerste Vitesse ook afgesleten zijn. 

Er zullen wel technische benamingen voor zijn maar ik ken de benamingen niet daarmee dat het wat knullig overkomt...:wacko:.

Even over de cilinder. Is die nog te redden? Ik denk eraan om er een bgm te kopen, moest de Mugello niet meer te maken zijn. 

149036597077127428766.jpg

14903660113331052817077.jpg

Link naar reactie

Heb je metaaldeeltjes van de kickstart in uw olie gevonden, want normaal is dat niet? Tenzij het ervoor al was.

De slijt aan de tandjes van de versnellingen lijkt sowieso al ouder (donkerder).

 

Cilinder is altijd te redden, maar denk eraan dat het geld kost om op te kuisen en nieuwe nicasil laag te leggen (mugello)

Foto is wazig, dus zie niet goed hoe slecht deze is. Soms ligt er gewoon een laag aluminium van de zuiger op die weggekuist kan worden...

De BGM cilinders komen zeer goed uit te testen, maar zelf nog niet mee gereden.

Link naar reactie

Cilinder is moeilijk the Siena op de foto. Als de coating effective beschadigd Is moet de Nicasil opnieuw gedaan worden. Dit kan bij Powerseal in Nederland. Ik heb mijn cilinder daar ook laten doen. Zeer tevreden van 't werk.

Link naar reactie

Ik ga toch opteren voor de bgm cilinder. Na wat opzoekingswerk te doen komt die er beter uit dan de Mugello. Blijkbaar zijn er mensen met gelijkaardige schade door dat de wand aan de cilinderstuds dunner en dus zwakker zou zijn maar dat laat ik in het midden.

Iemand een idee hoe het komt dat ik zo hoog in toeren ging? Nu werkt de koppeling goed, met de hand wel... 

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...