Gill Vangorp Geplaatst: 27 december 2016 Delen Geplaatst: 27 december 2016 Ik heb spijtig genoeg de draad van mijn oliegat beschadigd. Is het mogelijk om hier een helicoil in te steken zonder het blok te splitsen? Kan je diep genoeg boren en tappen? En wat met het pinnetje afbreken? Is dit er terug uit te krijgen als dit in het blok valt? Of wat denken jullie dat de beste oplossing is? Groeten Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 27 december 2016 Delen Geplaatst: 27 december 2016 Ik zou eerst proberen van de draad met een tap van dezelfde maat eens opfrissen en daarna loctite 55 ( is een soort teflon touw met een kleeflaagje voor loodgieterij )aan de bout doen . Is dit niet voldoende een nieuwe draad tappen van een mm meer , als de draad 6 mm is een 7 mm tappen en heel voorzichtig en daarna goed spoelen grtz sidvespa Link naar reactie
sindo Geplaatst: 27 december 2016 Delen Geplaatst: 27 december 2016 ik zou idd een maat groter tappen, heb ik trouwens al eens moeten doen en werkt perfect. Een helicoil in dit geval heb ik toch mijn bedenkingen bij of je het echt dicht krijgt zonder lekken. Met teflon toch oppassen, als het er te dik opzit riskeer je barstjes in je carter als je te dik opzet en te vast wil draaien. Link naar reactie
blen Geplaatst: 28 december 2016 Delen Geplaatst: 28 december 2016 Helicoil werkt perfect en het pinnetje hoef je niet af te breken daar de oliebout niet zo lang is dan de coil zelf. Voorzichtig tewerk gaan met het boren en wat naspoelen met olie. Link naar reactie
josse Geplaatst: 28 december 2016 Delen Geplaatst: 28 december 2016 ik zou Sidney zijn systeem proberen. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 28 december 2016 Delen Geplaatst: 28 december 2016 Een helicoil is sterker dan de originele draad. Als je het veertje er netjes met loctite in lijmt dan zit het vreselijk vast,nadien even opschonen met de juiste maat tap om het teveel aan loctite te verwijderen. Link naar reactie
Gill Vangorp Geplaatst: 29 december 2016 Auteur Delen Geplaatst: 29 december 2016 Ik ga eerst de tip van sidvespa proberen. Wanneer dit niet lukt kan ik nog een Helicoil setje aanschaffen. Hartelijk bedankt voor de tips! Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 30 december 2016 Delen Geplaatst: 30 december 2016 Ik heb bij mijn P200 blok recent de olio draad opnieuw getapt en gerepareerd met een helicoil, in eerst instantie met gesloten blok. Later toch voor de zekerheid blok gesplit en was niet overbodig, behoorlijk wat aluminium vijlzel, en je kan dan ook makkelijker de helicoil aan binnenkant inkorten tot aan het carter. Draad van de helicoil wil je niet in het blok hebben zwerven, is niet best voor de lagers. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 31 december 2016 Delen Geplaatst: 31 december 2016 Je helicoil kun je natuurlijk ook eerst aanpassen aan de draadlengte Als je tijdens het tappen wat dik vet op je tap smeert blijven daar de spanen van het tappen in plakken. Link naar reactie
Daan Geplaatst: 31 december 2016 Delen Geplaatst: 31 december 2016 Je helicoil moet wel recht getapt worden. Dus beter om het blok wel eronderuit te halen. Link naar reactie
Gill Vangorp Geplaatst: 16 januari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 16 januari 2017 Ik heb het volgens de methode van sidvespa opgelost. Ondertussen terug 200km gereden en er is geen druppel olie meer gelekt. Gelukkig dat het zo makkelijk kon opgelost worden. Bedankt voor de tips Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.