Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hoeveel SAE30 carterolie in een GS160


Pilaf

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje, heb het idee dat mijn koppeling niet genoeg olie krijgt.

De nieuwe surflex koppeling komt niet lekker op bij het wegrijden, hij hapt en geeft een schurend geluid.

Als ik de koppeling eruit trek staan de platen droog dus of niet genoeg olie of er zit in de koppeling iets niet lekker.

In het onderhoudsboek van de GS160 staat het volgende.

image.jpeg

In de tekst staat dat er 250cc moet worden toegevoegd in geval van een revisie. Nu draai ik de olie drain plug eruit en laat deze de hele nacht druppelen. Volgens mij is dan alle olie eruit aangezien het het laagste punt van het blok is.

Mijn motornummer is van na de M-009501 en moet de olie volgens de tekst bij oliewissel tot de vulplug worden opgevult. Heeft men een GS160 met een motornummer voor de M-009501 dan moet er 180cc in. Ik neem aan dat in beide gevallen er dus 180cc in moet aangezien de blokken hetzelfde zijn behalve de locatie van de vulplug.

Ik vul mijn olie bij met een 50cc spuit en kom niet verder dan 160cc, dan loopt de olie al uit het vulgat. De GS staat gewoon horizontaal op de standaard met het achterwiel op de grond.

Het lijkt mij overigens stug dat er 70cc in het carter achter blijft (verschil tussen 250cc en 180cc ?) bij een normale olie wissel.

Nu mijn vraag, hoeveel carterolie gebruiken jullie bij een oliewissel? Vulgat, 180cc, 250cc of op gevoel?

Link naar reactie

Ja hoor, de nieuwe platen hebben 2 dagen onder de olie gelegen voordat ze gemonteerd werden.

Er komt volgens mij gewoon te weinig olie tussen de platen want als ik de koppeling demonteer en met het koppelingsgereedschap samenknijp loopt de koppeling niet lekker vrij als ik deze probeer te draaien. Bij volledige demontage zijn de platen droog, vandaan mijn vraag over de olie hoeveelheid.

Link naar reactie

Het was een compleet nieuwe koppeling uit Italie, dus ook met nieuwe platen.

heb deze ook even op een vlakke plaat gelegd en ze zijn niet krom. Wat me wel opvalt is dat deze platen iets dikker zijn dan de originele. Dit gaat natuurlijk wel ten koste van de ruimte in de koppeling. Als ik de koppeling vervolgens weer in elkaar zet met lekker wat olie op de kurken draait deze wel vrij. Na een tijdje rijden gaat de koppeling dus vervelend doen bij het optrekken uit stilstand. Vervolgens blijft de koppeling happen bij zowel koude als warme motor.

@nero hoeveel olie vul jij bij bij je SS180? In de SS180 boekjes staat 250cc en volgens mij liggen de olievul gaten van de GS160 en SS180 op dezelfde hoogte, tenminste als ik goed naar de tekeningen kijk.

Link naar reactie

Ik vul altijd tot het eruit loopt aan het vulgat.

De meeste nieuwe tussenplaten zijn gestanst, dat maakt dat je een 'bolle" en een "holle" kant hebt. Let erop dat  de "bolle" kant steeds aan dezelfde kant steekt (bol op hol dus :) ).

Mijn ervaring is wel dat, als de oude tussenplaten niet te fel ingevreten zijn, je deze best her gebruikt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nero, bedankt weer voor je snelle reactie, ga eens kijken naar de bolle en holle zijde.

En voor wat betreft de olie, ga er gewoon eens tussen de 180cc en 250cc in doen. Lijkt me niet dat er schade kan ontstaan door overdruk want die blaast dan af via het koppelingsdeksel. 

De oude platen zijn nog prima net als de koppeling, er zat alleen 35000km op. Heb van koppeling gewisseld vanwege mijn ratel (zie ratel topic :)), die er overigens nog steeds is.

Wat betreft de dikte van de platen, ga eens kijken of de koppeling wat meer ruimte kan geven zoals hier onder beschreven. Heb het idee dat ik hier ook last van heb. Ga eens meten aan de oude en nieuwe koppeling.

 

Link naar reactie

Toch nog even gisteravond de oude originele koppeling uit de olie gehaald en erop gezet. De koppeling werkt als een zonnetje.

Nu moet ik zeggen dat deze koppeling wel een stuk zachter is maar dat komt waarschijnlijk omdat deze veren niet helemaal zijn opgelijnd, zoals eerder besproken.

 

Heb nu 180cc olie erin zitten en de olie loopt nu uit het gat. Waar de 250cc olie in de gs160 handleiding vandaan komt blijft mij een raadsel, misschien mis ik iets maar blijf 70cc olie een hoop verschil vinden.

Ook binnenkort een expirement of bij een verwijderde achterdrum, 250cc olie tot aan de keerring komt en er uit stroomt, want dat is idd levensgevaarlijk.

Ga t.z.t. de nieuwe surflex koppeling eens goed bekijken en doormeten, misschien kan ik deze aanpassen want baal er wel van dat deze niet goed werkt. Koppeling komt bij lavespadue vandaan, hopelijk hebben ze me geen rommel toegestuurd.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...