Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa wassen


Cantodea

Aanbevolen berichten

Hey,

Misschien een onnozele vraag, maar hoe en met wat was ik het beste mijn toekomstige GTS. Is er iets waarop je speciaal moet letten? Wat mag je zeker niet doen en wat moet je wel doen? Zijn er speciale producten die je je kan aanschaffen? Mag een hogedrukreininger? Een heleboel vragen dus. 

Mvg,

Cantodea

Link naar reactie

Waarom geen hogedrukreiniger? Zo lang je hem met verstand gebruikt en niet als een gek tussen naden gaat spuiten, of met de vuilfrees op 2cm van de lak, ga je écht niets verkeerd doen hoor. 

Een gouden regel: NOOIT iets gebruiken waar zout in zit (afwasmiddel bv). 

Gebruik zeep die speciaal voor voertuigen bestemd is. Je kan daar zo zo in gaan als je wil, maar voor de gewone sterveling voldoen ze bijna allemaal wel. Spoel je spons constant uit met proper water, want elke zandkorrel die in je spons zit gaat krassen maken als hij in je spons blijft zitten. Daarom ben ik dus voorstander van juist wél met de hogedruk te werken. Omdat je zo bijna al het grove vuil (dat potentieel gevaarlijk is later in het proces van de wasbeurt) kan wegspoelen zonder dat probleem te hebben.

En microvezeldoeken! Niets anders van doeken of vodden op je lak gebruiken!

Link naar reactie

Ik heb zelf geen ervaring met schijfremmen op een Vespa ,

Maar lijkt me identiek als bij auto, de schijven wassen met wat je zelf wil en de remblokken ( moest dat nodig zijn ) enkel met remreiniger .

Gr 

Link naar reactie
5 uren geleden, Cram15 zei:

Als je snel matte velgen wil. Moet je vooral veel remreiniger gebruiken. Regelmatig op een verantwoorde manier poetsen is veel beter. Dan er met agressieve kuisproducten tegenaan te gaan. En als de Vespa niet vuil mag worden. Moet je hem maar in de garage laten staan :P

Vuil zal hij worden, ik ga hem iedere dag gebruiken voor woon-werk verkeer. Goed dat ik dit nu weet van die remreiniger, niet gebruiken dus! :D

Link naar reactie

Je kunt al beginnen met je nieuwe Vespa zeer goed te 'waxen' inclusief je velgen. zo "glad" dat er al een pak minder vuil op kan "kleven" 

Zo worden de "volgende kuisbeurten" al een stuk gemakkelijker. spijtig voor de insecten die "onderuitschuiven" op het gladde oppervlak :D

Link naar reactie

Als je lak mat wordt door remmenreiniger zijn ze vergeten verharder in de lak te doen. Dat zal niet snel gebeuren. Tenzij je scooter dus gespoten is met Motip spuitbusjes.

Belangrijkste is gewoon regelmatig het vuil verwijderen. Alle soorten vuil richten schade aan als het niet ten gepaste tijde gepoetst wordt. Water is nog het belangrijkste poetsproduct, om alles weg te spoelen!

Link naar reactie

Remmenreiniger: de multifunctionele musthave!

 
Remmenreiniger is een onmisbaar middel voor elke autobezitter. Het spul is naast goedkoop ook nog eens multifunctioneel. Wat kun je allemaal doen met remmenreiniger en wat moet je vooral laten? Tuning-gids.nl zocht het voor je uit. 
 
 
 
Remmenreiniger
 
Remmenreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee je vuil, vet, olie en remvloeistof kunt verwijderen van je auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remmenreiniger met name bedoeld voor het reinigen van je remonderdelen. Vuil en vet is in een mum van tijd verdwenen!

Maar je kunt nog veel meer met deze vloeistof. Remmenreiniger is een echte alleskunner!
remmenreiniger remschijven
Deze schijfjes kunnen wel een poetsbeurt gebruiken!
 
 
 
Werking remmenreiniger
 
Met remmenreiniger kun je diverse onderdelen perfect en supersnel reinigen en ontvetten. Maar deze vloeistof gaat ook slijtage en oververhitting van je remmen tegen en is bevorderend voor je remprestaties. Verder voorkomt het gebruik van een remmenreiniger dat je remblokken gaan piepen.
 
Remmenreiniger is zeer krachtig én spotgoedkoop. Dat nodigt uit tot het te pas en te onpas gebruiken van grote hoeveelheden remmenreiniger. Maar of dat verstandig is...
 
 

 

 

 

 
 
Leegspuiten die bus?
 
Ga nu niet als een dolle een grote bus van dit spul leegspuiten op je remsysteem! Als deze vloeistof op je remblokken komt dan kunnen je remmen minder goed gaan werken. Dat moet je niet hebben natuurlijk! 
 
Er zijn mensen die hun remblokken (met een dikke laag aangekoekte troep) doodleuk een nachtje in een emmer met remvloeistof laten weken, maar hier is het spul echt niet voor bedoeld. Jij gaat natuurlijk geen risico lopen met je kostbare onderdelen.
 
 
Slechte combi
 
Rubber en plastic zijn behoorlijk allergisch voor remmenreiniger. Ook bijvoorbeeld de O-ringetjes in je remklauwen en het rubber van je wielen zijn dus niet bestand tegen de grote hoeveelheid aceton die in dit goedje zit. Voorkom problemen en gebruik remmenreiniger met mate en met beleid.
 
 
Eerste hulp bij knoeien
 
Remmenreiniger is bij uitstek geschikt om snel onderdelen te ontvetten. Stel dat je tijdens het olie verversen wat olie geknoeid hebt, of er is bij het monteren van je nieuwe remblokken wat remvet op je schijf terechtgekomen. Neem een doekje met wat remmenreiniger en je onderdelen zijn binnen een paar tellen weer volledig vetvrij.
Link naar reactie
44 minuten geleden, dmi zei:

Als je lak mat wordt door remmenreiniger zijn ze vergeten verharder in de lak te doen. Dat zal niet snel gebeuren.

Velgen van een Vespa slaan echt wel snel grijs uit als je er met veel producten op zit , zelfs met nog tamelijk milde afwasmiddelen of dergelijke

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, marcdax zei:

Velgen van een Vespa slaan echt wel snel grijs uit als je er met veel producten op zit , zelfs met nog tamelijk milde afwasmiddelen of dergelijke

 

Klopt wat marcdax zegt !

De velgen van de GTS zijn wel gespoten in een soort glanslak. Maar de lak zelf is niet beschermt door een eindlaag blanke lak of vernis. Dat is ook de reden dat ze na enige tijd mat worden !

Link naar reactie

Denk bij alle Vespa's , vriendin had een ET2 , idem die velgen.
Bij haar LX nu gaan ze daar toch ook die grijze kant op

(beide 2de hands gekocht)
 

Bij mijn vorige GTS enkel gewassen met water de velgen en die hielden het kleur (kwam ook enkel bij mooi weer buiten)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...