Ga naar inhoud
Vespaforum.be

VN2T Faro Basso koplampringbevestiging: hoe?


FaroBasso

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik heb hier voor de kenner een leuke vraag:

Ik zie bij het model VN2T Faro Basso ('55 - '57) verschillende koplampringen.
Ik doel hier op de bevestigingsschroef onderaan de ring. Bij de ene gaat deze horizontaal, en bij de andere verticaal!
Ze zijn ook lang niet allemaal van SIEM. De bevestigingslipjes van de behuizingen zijn ook niet allemaal gelijk. Hoe zit dat?
Ik zou namelijk graag een koplampring op een VN2T uit 1956 (Misa!) willen monteren, maar hoe deden ze dat destijds in Jette?
Anders gezegd: weet iemand hoe de koplampring van een '56 VN2T in Misa specificatie fabrieks af zou moeten zitten?

Ik hoop dat de foto wat meer duidelijkheid geeft over wat ik bedoel...
Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt! :)

koplampring bevestiging VN2T.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

volgens mij zoals op de bovenste foto.

koplampringen zijn volgens mij ook steeds siem, anderen zijn aftermarket.

wat betreft hoe ze dat in Jette deden, helemaal niet want er zijn naar verluid helemaal geen faro basso geassembleerd in Jette

Link naar reactie

Ok, Opgelost.
Deze thread mag op slot. :) 

Ik heb er een SIEM-ring op gezet waarbij het schroefje horizontaal zit. (zoals de onderste twee foto's dus) 
Ook maar meteen een doorgebrand 6V 5W buislampje vervangen.  

De merkloze koplampring die er op zat bewaar ik voor de volgende eigenaar van de scooter.

Link naar reactie

Ik blijf het grappig vinden hoe iedereen steeds doet alsof de toeleveranciers van Vespa in de jaren 50 ISO 9001 gecertifieerd waren. Wie weet zijn al de koplampringen op de bovenstaande foto's origineel. Het doel was destijds om de koplampring op zijn plaats te houden. Of de schroef daarbij horizontaal of verticaal zat... het zal ze worst gewezen hebben. 

Als je kijkt naar moderne voertuigen is dat net hetzelfde. Een bepaalde bevestiging wijzigt tot verschillende malen toe in de loop van het leven van een bepaald model, en die dingen worden heus niet per schroefje gedocumenteerd. 

Iedereen staart zich blind op 'die ene manier'. Als er ergens een vespa staat in 100% originele staat met bepaalde bevestigingen ga je er automatisch van uit dat die 10.000 anderen op exact dezelfde manier uit de fabriek gerold zijn... 

Link naar reactie
Op 10-9-2016 om 19:42, dmi zei:

"Ik blijf het grappig vinden hoe iedereen steeds doet alsof de toeleveranciers van Vespa in de jaren 50 ISO 9001 gecertificeerd waren."
"Iedereen staart zich blind op 'die ene manier'. Als er ergens een vespa staat in 100% originele staat met bepaalde bevestigingen ga je er automatisch van uit dat die 10.000 anderen op exact dezelfde manier uit de fabriek gerold zijn... "


Sorry dmi, het was en is hoe dan ook niet mijn bedoeling om met deze thread wie dan ook op wat voor manier te irriteren.

Achja, het is en blijft tenslotte een in serie geproduceerd voertuig, nietwaar? 
Na 60 jaar kan ieder serieproductie voertuig de nodige wijzigingen hebben ondergaan, wat afwijkt van de productie standaard. 
Her en der zag ik deze verschillen. Aangezien ik zelf wat jonger ben, had ik de hulp nodig van wat echte kenners...want mogelijk was er een meer uniforme manier van assembleren. Ik maakte verder geen aannames. Dit (online)forum is een mooie plek om zulke kennis te delen. 

Overigens ook leuk om te weten: het achterlicht van de VN2T heeft volgens het elektrisch schema een buislampje van 6v 5 Watt, en de koplamp heeft een buislampje van 6v 15 Watt. Het 5 Watt lampje in de koplamp kon het dus gewoon niet aan. Dat verklaart ook weer waarom beide(!) inmiddels waren doorgebrand...:lol:

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...