Ga naar inhoud
Vespaforum.be

zotdraaien moer achteras


De Nice

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

vorige week van zee naar huis gereden met mn PX200 en gemerkt dat mn achterwiel onderweg los was gekomen. Bij het demonteren van het achterwiel zag ik dat de rondel en de moer die op de bout van de as komen (waar op het uiteinde de splitpen in moet) wat slijtage-schade hadden. Vandaag een nieuwe moer en rondel erop gezet maar nu heb ik het probleem dat ik de moer niet volledig kan vastdraaien, hij zet zich vast maar op een gegeven punt kan ik weer verder draaien, al is dat stroef. Voorheen draaide ik ze gewoon potvast... Ben ik nu gescheten en moet er een volledig nieuwe bout in (kan op sip niet direct iets vinden) en moet dat via de motorzijde gebeuren ? Of zou het de draad van de as kunnen zijn die stuk is ?

Merci alvast !

Link naar reactie

Uw achteras is wel geen bout hé maar het gedeelte waar je schakelkruis in komt. 

Als de "oude" moer en rondel wel nog mooi kunnen worden vastgezet die hergebruiken.  

De draad opnieuw tappen kan je proberen maar of dit zal lukken? 

Je kan proberen met een iets dikkere of dunnere rondel te steken zodat je moer op een ander gedeelte van de draad pakt. 

Anders wordt het een nieuwe achteras steken maar daarvoor moet de motor open en kan je beter voor een volledige revisie gaan, denk ik. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Merci Nero, ja ik bedoelde geen bout maar die as dus ;) ik had al via via vernomen dat het ofwel idd proberen was van nieuwe draad te tappen ofwel de kerstboom eruit. Mn blok is nog vrij nieuw, tegen de 10000 km dus denk dat er nog veel in orde is binnenin. Jouw tip van die rondel ga ik eens proberen, misschien de 2 rondellen samen erop zetten vermits de moer op het einde blijft draaien ? De oude moer blijft trouwens ook draaien...

Link naar reactie

Probeer er wel voor te zorgen dat je niet té veel rondellen steekt, zodat je er nog een splitpen voor kan steken. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat die toch wel handig kan zijn als je moer vanzelf loskomt, vooral als je niet wil dat je achterwiel je plots voorbij steekt ;) 

Link naar reactie

Doe toch gewoon zoals het hoort en vervang kapotte onderdelen. Je rijdt ruim 100km/u op een px200. een beetje speling aan die snelheid is genoeg om onderuit te gaan. 

Link naar reactie

Op vakantie ook meegemaakt dat mijn achterwiel plots wat los zat. Ik dacht eerst dat dat het lengtegroeven in het asfalt waren. Toch maarr gestot en er zat een hele bak speling op. Splitpen eruit, wiel aangedraaid (gelukkig kwamen er net een paar Hollanders de hoek omrijden aan wie ik makkelijk kon vragen, ik was in Frankrijk, om de achterrem in te trappen), splitpen er weer in en sindsdien zit het wiel al weer zo'n 400 km goed vast. 

Rarara... iemand een idee wat er heeft kunnen gebeuren bij mij? Voor ik vertrok (zo'n 2600 km eerder) zat alles gewoon goed vast. 

Link naar reactie

Daarnet een 2e rondel gestoken en daarmee kon ik de moer volledig vastzetten, maar... tijdens testrit kon ik schakelen maar vespa ging amper vooruit, koppeling slipt door en ik hoor geratel van tandwielen... diagnose ? Peins dat ik zwaar in kosten ga zitten :(

Link naar reactie
Op 18 augustus 2016 om 08:30, denilson zei:

bwa, als het technisch mogelijk zou zijn, waarom niet dan ? Bespaart me zoektocht naar remorque en dergelijke...

Wel... omdat onderdelen op elkaar moeten passen. Als er 'iets' speling is, en je repareert het niet zoals het hoort, maak je elke kilometer meer schade. Wanneer het moment komt dat het niet meer te repareren is kan ik je niet vertellen. Maar als ik je zeg dat de kans bestaat dat je nu je uitgaande as én tamboer moet vervangen, terwijl de oorsprong misschien gewoon een slechte wielmoer (€2 ofzo) was... Sja... wat bedoel je dan met 'technisch mogelijk', én was het zoeken naar een remorque dan niet relatief weinig moeite geweest?

 

Trouwens... die splitpen is een borging. Ze dient er enkel voor om ervoor te zorgen dat je moer er niet af kan. Het is in geen geval een garantie dat je moer vast zit. 

Anyway... ik hoop dat de reparatie zal meevallen. Volgende keer toch maar proactief handelen ;-)

Link naar reactie

Komt allemaal goed, ben zonder problemen naar Rumst gereden, af en toe de moer aangedraaid en koppeling "pakte" zoals het hoort, toch 't zekere voor t onzekere genomen en een pro er naar laten kijken...  moer, splitpen enz had ik al nieuw gekocht en waren dus al vervangen... En als t toch meer is dan dat, so be it, ineens een excuus om bepaalde dingen te laten aanpassen ;)

Link naar reactie

Vespa vandaag opgehaald. De tanden in de tamboer waren volledig weg binnenin, enkel aan de buitenrand nog een paar te zien. Sam heeft me verzekerd dat de tanden van de achteras tip top zijn, ook omdat de as uit veel steviger/harder materiaal is vervaardigd dan de tamboer...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...