Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motor splitsen ????


sidvespa

Aanbevolen berichten

Omdat mijn pas gereviseerde motor dus enorm lekt onderaan tussen de twee carterstukken ( ter hoogte tussen de onderste carterbout en de bout naar voor richting cilinder )ga ik van de week mijn motor terug opengooien terwijl hij nog in het frame zit . Nieuwe pakking ( hoewel er een nieuwe in zit ?? Iets tussen gekomen met het invetten ?? ) is besteld bij scooter center koln en is er eentje met een extra silicone randje ( ben nieuwsschierig of dit gaat helpen ) . 

Nu komt eigenlijk mijn vraag, de knutselaar die ik ben was ik aan het denken om een tool te maken , om de krukas uit de carter te duwen .

hiervoorhad ik het volgende in gedachte en wou even naar jullie mening polsen . 

Een ronde platte plaat ( van een stevige dikte zodat ze niet vervormt ) iets groter dan de grondplaat achter het vliegwiel , in deze plaat ook de drie gaten die de grondplaat heeft om ze vast te zetten , met drie stukken draadstang in de bevestegingsgaten de plaat tegen de krukas vast zetten en dan stilletjes de moertjes aandraaien zodat de carterhelft naar buiten getrokken wordt . 

Nu mijn vraag zou dit kans hebben om te slagen ? Is de schroefdraad van de grondplaatbevesteging sterk genoeg ? 

Of  iemand andere suggesties ? 

 

Grtz sidvespa 

Link naar reactie

Ik weet uit ervaring, dat zelf gefabriceerde tools al eens schade kunnen berokkenen...

Bovendien ga je moeten "kloppen" om hem terug te sluiten, ik zou het niet doen!

Ik zou de krukas in het andere carterhelft lossen en uit de naaldlager laten glijden, wel wat werk natuurlijk...

Groeten, Jan.

 

 

Link naar reactie

Ik gebruik al een tijdje alleen nog tweedelige lagers ( primavera style ) aan de vliegwiel kant, heeft de boel veel gemakkelijker gemaakt. Geen schrik om dingen naar de kl*te te helpen bij sluiten EN openen.

Ik doe nu zelfs eerst "proef sluiting"  en zet alles min of meer vast, om zo te kijken of de boel goed in elkaar past etc...zie mijn vliegwiel topic van enige tijd geleden.

Gr

Link naar reactie

Mmm ,dat is nu net het probleem er zitten 2 eendelige lagers op de krukas  :-((( 

dus openen zal geen makkie worden , ik dacht op de manier in mijn eerste post beschreven het licht gezien te hebben lol 

grtz sidvespa 

Link naar reactie

Id

Je hebt ze ook van skf , fag, timken,... .

Iets duurder dan een standaard kogellager, maar minder grijze haren .

Zoals gezegd  dit werd standaard bij een primavera geplaatst, in weze hetzelfde motorblok als v50/pk/...

Gr

Link naar reactie

Ok merci , van de week eens goed alles bekijken als ook de tips die hopelijk nog volgen 

grtz sidvespa 

ps ,die grijze haren die zijn er al helaas , voor en deel idd van de scooters en ook een deel van een ander oorzaak waar we helaas niet zonder kunnen ;-))))

Link naar reactie

Goed even een up-date , 

motor terug gesplitst terwijl hij nog in het frame zat , met ( eigenwijs als ik ben een zelfgemaakte tool ) zie foto 1 tot 3 

daarna de oorzaak gevonden eens goed kijken naar de pakking onderaan aan de rubber van de kickstarter .foto 4 

en dan de nieuwe pakking geplaatst eentje van SCK met een extra silicone randje , olie zit er terug in morgen benieuwd naar het resultaat , 

het in elkaar steken was geen makkie omdat er steeds wel iets in de weg zat of tegenwerkte maar het is gelukt 

morgen nog terug afweken met het terug in elkaar steken van oa cilinder , vliegwiel enz 

grtz sidvespa 

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link naar reactie

Soms zit het kickstart rubber inderdaad iets te ver.

Ik check meestal met mijn vinger of hij goed wordt ingeduwd als blok dicht zou gaan.

Ik heb er ook al een stuk afgesneden omdat kwaliteit van die rubbers soms varieert , en de ene rubber al wat stijver is als de andere.

En er is een groot verschil in pakkingen blijkbaar als ik naar de pasvorm kijk

 

succes verder

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...