Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Misa 150 GL probleem ontsteking of carbu


Boxtop

Aanbevolen berichten

Goede middag,

Om mijn motor soepel aan het draaien te krijgen, heb ik jullie advies nodig. Ik heb mijn VGLA1M gereviseerd naar gewone standaard configuratie. Nieuwe krukas, cylinder en piston 150 cc. Nieuwe koppelingsschijven en alle dichtingen. Enkel voor de ontsteking heb ik voor niet standaard gekozen, een Atomic electronische ontsteking.

Ik heb de ankerplaat met de drie voorziene sleuven gemonteerd en de motor start en draait. Bij controle van de voorontsteking met de stroboscoop bleek de ontsteking op 8° te staan. Leek mij wat weinig daar voor dit blok 28° voorzien is. Ankerplaat gedemonteerd en nieuwe sleuven gemaakt. Motor draait met voorontsteking 28°. Dit heb ik nog licht verschoven naar 26°, daar ik elders op dit forum gelezen heb dat bij 26° de motor nog soepeler draait.

Maar nog steeds draait hij redelijk vierkant, met af en toe een terugslag waarbij de rook uit de carburator slaat en de motor stilvalt als je niet blijft gasgeven. de ralenti schroef boven op de luchtfilter en de mengselschroef onder achteraan de carburator staan beiden 1.5 slag open.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Bedankt om even mee te denken;

Link naar reactie

bedankt voor je reactie

Het is een vlakke piston, niet zoals de originele met een deflector op de bovenkant. met zijn twee poorten kan je die waarschijnlijk ook nog verkeerd erin zetten, maar ik meen mij te herinneren dat het pijltje naar de uitlaat wees.

Link naar reactie

Je kan niet zomaar elke piston gebruiken voor elk soort cilinder. Heb je gecheckt dat de inlaatpoorten voldoende open staan als de piston op zijn laagste punt komt? Heb je de squish gecontroleerd enheb je een cilinderkop genomen die kan dienen voor een "vlakke" piston? 

Een andere mogelijkheid is dat je slechte ontsteking hebt of een veel te rijk mengsel. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Bedankt Nero,

Verkeerde piston voor deze cylinder, dat zou wel eens kunnen. Of de inlaatpoorten voldoende openstaan, heb ik niet gecontroleerd. En de squish ook niet. Ik heb net opgezocht wat dit betekent, want ik kende het niet.Misschien heeft het er niets mee te maken, maar de compressie leek mij niet erg hoog als ik de kick aantrapte. Dit is dan wel vergeleken met een PX-blok met een DR-177.

De cylinderkop is wel degelijk geschikt voor een vlakke piston. De ontsteking lijkt goed, want de bougie geeft een stevige vonk 

Dus de cylinder er terug af om de poorten en de squish te checken. Maar eerst toch nog eens opnieuw testen met een armer mengsel.

 

Grts, Boxtop

 

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Het is al weer even geleden, maar gezien ik met mijn andere Vespa kan rijden, was dit geen prioriteit. Ondertussen heb ik de carburator vervangen en wat rondgewezen met de stroboscoop. Ontsteking staat nu op 26° en de motor draait als een klok.

 

Bedankt Nero voor de reactie;

 

Grts Boxtop

Link naar reactie

Hoe dan ook, de problemen die ik met de ontsteking heb gehad, was met de nieuwe electronische ontsteking. En die zijn nu opgelost. De bobine die naar jou onderweg is, was er toen al lang van afgehaald.

Laat me eens horen als je ze nog aan de praat krijgt, zo niet kom ik zelf naar Nieuwmoer en betaal ik je terug.

 

grts

Link naar reactie

Wou er niks mee negatief mee  bedoelen hoor,   gewoon toeval dat topic vandaag weer bovenkomt...

Heb bobine in eerste plaats voor behuizing gekocht, als ze nog werkt is dat meegenomen ;) ik laat het weten

Is voor rally die ik heb staan, maar voor ik daar aan kan beginnen moet ik eerst nog 2 andere projecten af krijgen ...ooit.

He , maar altijd welkom  werkend of niet :)

 

Gr

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...