Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Naftbak reinigen/openen Vespa pk50


Oliver Simons

Aanbevolen berichten

Ik neem aan dat je de benzinetank bedoeld? Wat je kunt doen is deze los halen, vullen met azijn en een paar weken laten staan. Veel vuil komt zo los. Wat beter werkt is het goedje genaamd Marine Clean. Hier lost al het vuil en verf echt in op. Dus naderhand heb je een mooie kale tank. Wel heel goed naspoelen met water en de tank heel goed laten drogen. Wel eerst je benzinekraan ook los halen van je tank en als je dan toch bezig bent de benzineleiding vervangen en (wat ik zelf vergeten ben toen ter tijd) er een benzinefilter tussen zetten.

 

Blader maar eens door mijn klustopic heen van mijn PK (weliswaar automaat) en je komt het tegen. http://motorvision.nl/viewtopic.php?f=26&t=1774

Link naar reactie
9 minuten geleden, pdvd zei:

Ik neem aan dat je de benzinetank bedoeld? Wat je kunt doen is deze los halen, vullen met azijn en een paar weken laten staan. Veel vuil komt zo los. Wat beter werkt is het goedje genaamd Marine Clean. Hier lost al het vuil en verf echt in op. Dus naderhand heb je een mooie kale tank. Wel heel goed naspoelen met water en de tank heel goed laten drogen. Wel eerst je benzinekraan ook los halen van je tank en als je dan toch bezig bent de benzineleiding vervangen en (wat ik zelf vergeten ben toen ter tijd) er een benzinefilter tussen zetten.

 

Blader maar eens door mijn klustopic heen van mijn PK (weliswaar automaat) en je komt het tegen. http://motorvision.nl/viewtopic.php?f=26&t=1774

Ik bedoel inderdaad benzinetank! :) bedankt voor de informatie!

Link naar reactie

Huis- tuin en keukenmiddeltjes doen geen wonderen. Als azijn zo goed zou werken zou ik elke restauratie in plaats van te schuren/zandstralen beitsen een paar bussen azijn kopen om mijn projecten kaal te maken. 

Zorg dat je eerst weet wat er juist in zit. Roest, vuil (verf, oude benzine, opgeloste laag tankcoating) of water. Die hebben exact dezelfde symptomen, maar moet je op andere manieren behandelen. Water is een kwestie van spoelen en laten drogen, oude benzine kan je uitspoelen met oplosmiddel (eerst laten weken en af en toe goed schudden), tankcoating moet met een epoxyverwijderaar (chemisch, niet eenvoudig als je niet weet welk merk het oorspronkelijk was), verflagen krijg je er zelf nooit 100% uit, maar worden grotendeels tegengehouden door je filter (vaker eens reinigen. Het zit bovenaan je benzinekraan in de tank) en roest aan de binnenkant kan je laten weg etsen maar is niet de moeite als het geen zeldzame tank is. 

 

Laat je niet verleiden door sealers zoals tankcure. Die kunnen niet tegen ethanol die tegenwoordig in de benzine zit.

Het is dan de keuze afwegen hoeveel moeite je wil doen en welk resultaat je wil. 

Link naar reactie

Net zoals oude leidingen daar niet tegen kunnen. De meeste voertuigbranden met klassiekers (alle klassieke voertuigen) gebeuren door kapotte leidingen, grotendeels veroorzaakt door inharden en wegvreten door ethanol. Vandaar dus altijd leiding vervangen door moderne leiding. 

Azijn doet veel, maar is tergend langzaam en lang niet zo goed als die marine Clean. 

Link naar reactie

benzinetank leegmaken en in het gat kijken: zie je smurrie dan kan je deze best oplossen en spoelen met benzine tot volledig proper. Zie je roest of voel je roest aan de bovenkant dan kan je de oude truuk met de kiezelstenen doen: benzinekraan eruit, gat dichtmaken, kiezels in de tank en schudden maar, daarna proper spoelen

Link naar reactie
1 uur terug, dmi zei:

Laat je niet verleiden door sealers zoals tankcure. Die kunnen niet tegen ethanol die tegenwoordig in de benzine zit. 

Ik rijd al meer dan 10 jaar  (meer dan 100.000km) met een gesealerde tank (eerst behandelen, dan sealen) en nog geen problemen ondervonden... 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Yep,

hier hetzelfde,al enkele tanks mee gedaan,no problemo..

Link naar reactie
2 uren geleden, nero zei:

Ik rijd al meer dan 10 jaar  (meer dan 100.000km) met een gesealerde tank (eerst behandelen, dan sealen) en nog geen problemen ondervonden... 

Groetjes, nero. 

Dan waarschuw ik je nu al voor het moment dat je vespa minder gebruikt gaat worden. De sealant zal, gegarandeerd, oplossen. Je hebt nu het geluk dat de dampen regelmatig uit je tank kunnen ontsnappen door de kilometers die je doet. Maar dat maakt jammer genoeg niet dat het er tegen kan. Hoe graag ik het ook zou willen, want ik heb een paar polyester engelse racetanks die onbruikbaar zijn geworden door die ethanol. 

 

Link naar reactie

Ik rijd ook al jaren  met een gecoate tank zonder problemen.

@DMI jou polyester tank is niet bestand tegen ethanol dit in tegenstelling tot epoxy waar uit de coating bestaat.

Polyester is raar spul,ze maken er boten van maar het is niet damp dicht wat dus osmose veroorzaakt en het polyester kapot gaat.

Waarschijnlijk gebeurt er met ethanol op polyester iets vergelijkbaars als bij polyester van een boot die permanent in het water ligt.

Bij boten word dit opgelost door er een epoxy laag op aan te brengen omdat epoxy wel damp dicht is.

Mogelijk zou je de tanks die je hebt weer bruikbaar kunnen maken door ze met epoxy te coaten,let wel op er zijn veel verschillende soorten epoxy dus kijk of je er een kan vinden die bestand is tegen chemicaliën .

www.poyestershoppen.nl 

 

Thijs.

 

ps epoxy kost bijna niets

Link naar reactie
13 uren geleden, Bowyer zei:

@DMI jou polyester tank is niet bestand tegen ethanol dit in tegenstelling tot epoxy waar uit de coating bestaat.

Polyester is raar spul,ze maken er boten van maar het is niet damp dicht wat dus osmose veroorzaakt en het polyester kapot gaat.

 

neen, want al mijn polyester tanks zijn gecoat. En de ervaring leert mij dat géén epoxy coating tegen ethanol kan. Een metalen tank waarschuwt je gewoon niet. Je zal het pas merken zodra het in je systeem komt, en ook dan maar erg traag. Een gecoate polyester of plastiek tank geeft duidelijke signalen. Hier is een foto van een tank die ondertussen een jaar of 5 stil staat. Ze is gecoat vanbinnen (op de juiste manier voorbereid) en de blazen in de verf begonnen al na 3 jaar te verschijnen. De ethanol is door de epoxy en door de polyester tot aan de verf geraakt. De groene stickers die je ziet is vinyl, en daar geraakt het niet door, waardoor de blazen blijven staan. In de verf trokken ze deels weg na de tank open te zetten en te laten staan zo. Vinylesther (een andere hars, op vinylbasis) is wél resistent, maar enkel op lage temperaturen. De tank op mijn Norton Commando 961 is wellicht dat soort hars. Ze is na 1 jaar beginnen lekken net boven de uitlaatcollector. 

De nek van de dop van de tank op de foto is gecoat met hetzelfde gecertifieerde spul als dat waar mijn pa zijn vliegtuigtanks mee heeft gecoat. Zelfs dat lost op (in avgas zit geen ethanol)

 

Die is mijn 3e kunststoftank die faalt. Mijn gecoate aluminium tank heb ik destijds een jaar of 2 mee gereden en zelf geen problemen mee ondervonden. Maar na veel opzoekingswerk kwam ik steeds bij hetzelfde uit. In de VS zit de ethanol al langer standaard in de benzine (in veel staten zijn kunststoftanks voor nieuwe voertuigen zelfs verboden) en daar lees je het ene na het andere verhaal van verstopte benzinetrajecten. En als dat in de eerste plaats is wat je wil vermijden door je tank te coaten zie ik niet waarom je het risico wil lopen. Voor elke soort verontreiniging bestaat er een juiste manier die wel permanent is. 

Ik blijf er in het vervolg af in elk geval. Het percentage ethanol in benzine zal in de toekomst ook enkel maar stijgen. 

 

 

20160504_133226.jpg

20160504_133104.jpg

Link naar reactie

Kraan demonteren, kiezelstenen en white spirit in, schudden, schudden en blijven schudden, af en toe alles eens leegmaken en nieuwe white spirit en kiezel erin, schudden...enz.

Droogblazen met de compressor, alles monteren, darm vervangen en niet door diene groene plastiekken brol die ze overal verkopen maar door een ouderwetse versterkte rubberen slang die niet kan plat geduwd worden en op de juiste lengte, en klaar is Oliver!  Zonder coating of wat dan ook, na 1 1/2 jaar nog geen enkel vuiltje in de filter van de vlotterkamer gevonden! :lol:

Link naar reactie

OK, even een update ivm met plastic tanks en ethanol. Dit is uit ervaring. Sommige motorfietsen hebben plastic tanks, niets verkeerd mee. Maar na demontage blijken deze niet meer te passen op de motorfiets. Ze zwellen op door de ethanol, soms groeien ze wel 2 cm. waardoor de bevestigingsbouten niet meer passen. Remedie? tank leegmaaken en een paar dagen laten uitdampen.

Link naar reactie
5 uren geleden, Adrian zei:

Coole moto wel :)

merci, heb er ooit eens een prijs mee gewonnen voor beste verbouwde caféracer (Custom-Magazine). Maar dat was al een 10-tal jaar geleden. Toen begon plots de hype van het ombouwen van japanse 4-cilinders waardoor ik mijn interesse verloor. Nochtans een waanzinnige motor om op te rijden. 70pk (op dyno) en 170kg. Niet slecht voor een 650 uit de jaren 70 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...