Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Stroeve wielnaaf


ButNix

Aanbevolen berichten

Situering: Ik ben net begonnen met het heropbouwen van de voorvork. ( ik heb een PDF toegevoegd, en zal verwijzen naar de nummertjes daar, ik ken namelijk niet al die benamingen.)
De twee kogellagers (#13 & 18) in de behuizing (#15), de clip(#12), de oliekeerring (#11), rondelen (#17 & 19) en bout (#20) en afdekding (#21) zitten op hun plaats.

Bij het plaatsen van de kogellagers ( 13 en 18) heb ik wel wat kracht moeten gebruiken. Ik heb alles goed gesmeerd met blank vet.

Probleem: Ik vind dat mijn wielnaaf zeer stroef loopt... als ik me goed herinner bij het demonteren, was dat niet zo stroef.

Wat zou hier de oorzaak kunnen van zijn? Te veel vet? Moet alles gewoon nog wat 'roderen'? De wielnaaf zelf is niet vervangen, maar deze was nog gaaf, kan me dus moeilijk voorstellen dat dat het probleem is.

Wel moet ik zeggen dat 'die behuizing'  ( #15) (Hoe noemen we dat in het vespa-jargon?) is gepoederlakt, dus door de hitte uitgezet? maar ik kan mijn lagers wel plaatsen... Het is me een raadsel...

Iemand een idee?

Voorvork.pdf

Link naar reactie

Hallo , 

Ik heb enkele weken die lagers ook vervangen , en ik vond dat die as ook niet zo heel soepel rond ging , dit is volkomen normaal denk ik , die lagers zijn nieuw en moeten zich nog zetten , mijn as is dus ook nog de oude .

Let op , ze moet wel helemaal kunnen ronddraaien he , zonder dat je weerstand voelt of een schurend gevoel of geluid , zelfs als je er een goeie draai aan geeft zal ze niet rondspinnen .

Maar je zal zien eenmaal je uw vork gemonteerd hebt met je wiel en alles en je hebt daar wat mee rondgereden en je zet je scooter dan op zn hoofdstand met het voorwiel van de grond en je geeft dan een goeie swing aan je voorwiel , met je wiel eraan heb je nu eenmaal een grotere draai-slag en het gewicht van je band en wiel er nog bij , dan zal je zien dat het wiel heel soepel en lange tijd zal blijven ronddraaien , zo is dat bij mij nu toch , heb nu een 100-tal km's gereden met die nieuwe lagers erin .

Wat ik er nog bij kan vertellen is dat als je ook nieuwe remblokken hebt gestoken , dan span ik de kabel zo aan dat de remblokken heel licht de trommel raken en als dat dan een beetje is weggesleten dan heb je een perfect werkende en snel reagerende voorrem ! 

Mvg 

John 

 

Link naar reactie

Ik had nog een vraagje: Ik doe de conversie van 8" naar 10", dmv conversievelg. Nu mijn wormwieletje van de speedo heeft 11 tandjes, moe ik nu een wormwiel voor de speedo van 9 tanden steken? Indien ja, past dat nog op de originele wielnaaf? Indien Neen, als een wormwiel van11 tandjes moet, wordt dan de juiste snelheid weergegeven als je conversie doet naar 10"?

Ik vind daar gelijk geen info over...

Link naar reactie

Een speedo van een oldie gaat sowieso niet correct, ik denk dat je best een GPS meeneemt om te hoeveel je km-teller aangeeft als je bvb 50 of 70km/ u rijdt.  Eenmaal je het verschil weet kan je daarop voortgaan. 

Is het trouwens niet zo dat je met grotere wielen meer tandjes zou moeten hebben op het wormwiel? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Dat lijkt me idd ook logisch, 10" hebben meestal 11 tanden, 8" hebben er 9... maar ik denk dat een wormwiel met 11 tanden niet past op een wielnaaf die voorzien is op een van 9tanden... goed, ik ga ens kijken wat het snelheidsverschil is... 

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...