Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Eindelijk m'n eerste Vespa


pietermann

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

na jaren met Daxjes én Monkey's te hebben rondgereden ben ik eindelijkkkkkk overgestapt naar een Vespa :D! Ik was/ben er al jaren zot van maar eindelijk heb ik de stap gezet.
Zoals je kan zien op de onderstaande foto is het een PX 125cc in Azzuro blauw met 900km op de teller. De orginele uitlaat is reeds veranderd door een "vrij" exemplaar. Eerste verdere plannen zijn nieuwe spiegels, grijze piaggio handvaten, chroom piaggio achterrekje,...

Gisteren eens een foto getrokken met het goed weer :).

Groetjes!

13010813_10154138612389993_6963456717135

Link naar reactie

Als je toch van plan bent om wat extra bling ,bling toe te voegen aan je Vespa. Ik heb hier nog een paar splinternieuwe valbeugels liggen voor 65 euro !! ze staan op deze site te koop. Alvast succes met je Vespa en veel fijne kilometers toegewenst !!

Link naar reactie

Gefeliciteerd met je droom aankoop! Veel plezier toegewenst met de Vespa en veel veilige en zonnige kilometers toegewenst!

Mooie kleur trouwens op de PX.

Voor evt. accessoires kan je op nog terecht bij een aantal shops in Duitsland.

En soms wordt er op he forum ook wel eens wat aangeboden.

Groeten,

Rik.

Link naar reactie

Die BMW heb ik onlangs zien passeren op Facebook. Goede marketing! Maar anoniem blijf je duidelijk niet. :-)

Succes met je vespa. Denk toch maar eens na over die valbeugels. Dat is het soort accessoire dat je nodig hebt voor je valt, niet erna ;-)

Link naar reactie
7 uren geleden, pietermann zei:

Wat ik juist eens wou weten is wat ik het beste tank: 95 of 98? En hoe vul ik de 2takt olie voor de mengeling? Waarom moet ik letten bij het vullen? Kan ik ook het reservoir "te veel" vullen? En hoe zie ik dat de olie op is?

Ik tank inmiddels al een jaar lang gewoon euro95 met mijn PK50S uit 1985 en hij draait tot noch toe als een zonnetje. 98 kan vast geen kwaad maar of het beter is vraag ik mij af.

Of het brandstof reservoir te veel gevuld kan worden is mij niet bekend, maar wellicht dat de echte kenners dit beter weten.

De olie hoeveelheid kun je zien door het kijkglas wat zich net onder je benzinekraan en chokeknop zit, hoe je dit moet aflezen weet ik niet helemaal zeker. Er gaat volgens mij 1L olie in het reservoir, mijn advies is om het reservoir regelmatig bij te vullen zodat je nooit zonder olie komt te staan. Met een smeer verhouding van 2% kun je overigens uitrekenen hoeveel olie je p/liter en uiteindelijk p/kilometer verbruikt;

2% mengsmering = 20cc olie/liter benzine.

1liter olie/50 liter benzine.

Link naar reactie

ALs de olie bijna op is zie je een luchtbel in het kijkglas. Dan kun je nog een tijdje rijden maar zou ik niet aanraden want ik weet niet hoeveel km's nog. Wat het bijvullen betreft, ik heb de indruk dat je best niet tot boven vult maar 't kan dus een indruk zijn. ALs ik dat doe zakt de olie bij stilstand en start ik wat moeilijker met meer rook. Voorbije winter heeft de vespa door bouwomstandigehden 4 maanden stil gestaan met olie niet tot boven gevuld en na de winter startte hij fantastisch goed, zonder rook. Nu vul ik bij tot de olie begint in de buis te komen (zo'n 15-20cm onder het dopje).

Link naar reactie

Hey iedereen, alvast bedankt voor de positieve reacties!

De Vespa staat ondertussen te wachten in m'n garage tot wanneer ik tijd heb alles eens goed te checken: bandendruk, olie, bougie, luchtfilter,... .
Het jammere is dat ik die zaken pas ga kunnen bekijken vanaf begin juni. Tot dan heb ik geen tijd wegens een verhuis :(.

Ik heb ondertussen olie gekocht voor de koppeling: SAE30 waarvan ik weet hoe ik ze moet vullen. Een bougie is ook besteld. Kan juist iemand mij zeggen op welke druk ik de voor en achterband zet? Waarschijnlijk ga ik ook de oude bezine eruit halen en terwijl ik bezig ben ook het naftekraantje eens bekijken. Dit zit nogal precies goed vast en draait niet meer. Iemand tips voor het verwijderen van de tank/oliereversoir?

Laatste vraagje: bij de Vespa dealer werd mij gezegd 98 te tanken. Doet iedereen dit of zijn er ook mensen die 95 tanken. Mijn auto is ook een bezine en daar zei de garage over dat ik 95 mocht tanken :).

Groetjes!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Allereerst van harte gefeliciteerd met dit prachtexemplaar. De kleur vind ik persoonlijk de allermooiste ooit. Het was dIe kleur die ik zocht maar helaas niet meer leverbaar voor nieuwe exemplaren!.

Mijn dealer vertelde me om 98 te tanken, en dat doe ik dus ook!!!

 

grts

Link naar reactie

amai, 3 bar als je met 2 rijdt!?  Op de originele handleiding vd huidig px staat 1,3 voor en 1,8 achter. Met passagier 2,3bar achteraan. (Voor de originele bandjes, de sm100-tjes zet ik persoonlijk iets harder)

 

Link naar reactie

Bedankt voor de positieve reacties :) ik ben ook zot van het kleur. Ik twijfelde eerst tussen wit en rood tot ik deze tegenkwam. Ik was direct verkocht en ik heb direct... gekocht :)

Ik ben ook altijd zot geweest van deze auto én kleurencombinatie: blauw met een wit/gele streep. Toevallig kwam ik deze foto weer tegen en realiseerde mij dat ik de zelfde kleur van vespa heb. Ik denk dat ik na de zomer een wit/gele sticker ga laten maken voor op het spatbord, beenschild,... Wat denken jullie?

31 mei verhuizen we terug naar mijn vriendin haar ouders en dan heb ik eindelijkkkkkk tijd mijn vespa eens een onderhoudje te geven :) Yiiiiha!

 

15957684285_9512f7e3fc_b.jpg

Link naar reactie
12 uren geleden, Wutsie75 zei:

amai, 3 bar als je met 2 rijdt!?  Op de originele handleiding vd huidig px staat 1,3 voor en 1,8 achter. Met passagier 2,3bar achteraan. (Voor de originele bandjes, de sm100-tjes zet ik persoonlijk iets harder)

 

Awel ik zet ze ook 1.4 en 1.9 originele bandjes.

3bar leek me ook onwaarschijnlijk !!!

met passagier maar dan nog.

;-) grtz

Link naar reactie

 

Mooie Vespie :-)  leuke kleur

Ik wens u vele leuke ritjes toe

Qua antwoorden:

Op mijn banden zet ik er 1,6 op vanvoor en 2,0 vanachter  (met michelin S1 banden)

 ik tank mijn oliereservoir altijd vol tot 3cm onder de rand van de vulstop.. Nog nooit een probleem mee gehad sinds ik mn vespa heb 

Ik tank 95octaan.. 98 is totaal ni van belang.. je octaangetal wordt immers toch verranderd omdat de 2-takt olie erbij gemengd wordt.

Met mijne Varradero tank ik 98  anders ploft hij te veel en verbruikt hij meer.. maar das een digitale brandstofinspuiting.. en das héél wa anders natuurlijk

Als verdere cosmetische ingreep zou ik zeggen.. smijt die  mottige spiegels eraf.. ik heb n zijspiegeltje aan beenschild en ik zie er evenveel mee dan met de originele "flaporen" die toch gelijk zot trillen en waar ge ook niks in ziet.. maar.. meningen kunnen verschillen niwaar :-)

Enjoy your Vespa

Ronald

Link naar reactie

Voor de geïnteresseerden :) Dit was men laatste moto Dax. Volledig zelf vanaf 0 opgebouwd over 2 jaar. De motor was full Takegawa 106cc met droge koppeling, 5 bak, keihin CR26 carbu,... De rest was allemaal orgineel (en nieuw) van Honda:

Van dit:
205552_10150224773579993_5171328_n.jpg?o

Naar dit:

423932_10150710394724993_926904316_n.jpg

Naar uiteindelijk dit:

11111964_10153257146629993_8455431977364

Link naar reactie
10 uren geleden, pietermann zei:

Gisteren men allerrrrrreerste Vespa mod gedaan... de spiegels ervan gehaald B)

Vergeet niet dat je linkerspiegel verplicht is in het verkeer... 't Zou idioot zijn om daarvoor beboet te worden ;)

En sowieso mis je dit wel in het verkeer. Als zwakke(re) weggebruiker is iedere hulp welkom!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...