Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Eindelijk m'n eerste Vespa


pietermann

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

Even een update over mijn "Vespa carrière" :D!

Ik heb mijn PX 125cc een week of 2-3 geleden met (een beetje) pijn in het hart verkocht. Kwa "uiterlijk" was de PX volledig men ding: het kleur, het model, het geluid, ... .
Echter, 1 "ding" viel mij persoonlijk tegen en dat was het rijcomfort in alle opzichten: het starten, het remmen, het hernemen, het schakelen, het optrekken, de topsnelheid én de onstabiliteit op hogere snelheid.

Ookal had de PX een elektrische start, toch moest ik telkens de choke aanzetten (én na 2-3 minuten weer uitzetten) terwijl ik aan het gas bleef draaien (om hem niet te laten stilvallen). De rook die bij de start uit de uitlaat kwam was ook niet om aan te zien. Mijn PX was van 2013 en had een schijfrem vooraan MAAR in mijn ogen pakte de rem TE hard voor de constructie van de ophanging: als je op bepaalde momenten doorremde voor meer dan 10 seconden begon de volledige voorkant te "daveren". Andere PX rijders met schrijfrem zullen dit al gemerkt hebben. Ambetant is dit wel als je weet dat ik tijdens het rijden 90% van de tijd enkel de voorrem gebruik. Het grootste probleem vond ik de carburator en het hernemen: ik was de laatste tijd ZO gewoon om met een injectie systeem te rijden (op een paar verschillende motos) dat mij echt is opgevallen dat een carburator écht een verouderd element is op een voertuig. 

Pas op, begrijp mij niet verkeerd: mijn PX was in perfecte staat en kon zo in een showroom gaan staan én ik ben er mij van bewust dat veel mensen net kiezen voor een PX kiezen omwille van de start procedure, de rook, het matige tempo, het geluid, het schakelen,... . Maar voor mijn noden en wensen heeft de PX een iets te oude techniek. Jammer want Ik vond het een recht van een machine!!! Iedere keer als ik een PX tegenkom sta ik er naar te kijken hoe leuk ze wel zijn.

Nu de PX weg ben ik aan het kijken voor een nieuwe Vespa. Momenteel twijfel ik tussen de GTS 125 of GTS 300. De 125 kan ik zo afhalen en er binnen de week op rijden. Voor de 300 moet ik eerst nog mijn moto praktijk gaan volgen/afleggen (én betalen). De vraag is alleen: heb ik de 300 nodig? Ik rij bijzonder weinig en rij altijd alleen. Het leuke van de 300 is het extra vermogen. Langs de andere kant: het geld bij de meerkost van een 300 (ipv een 125) + de meerkost in jaarlijkse kosten + de kost van het rijbewijs kan ik goed gebruiken aangezien we net een huis hebben gekocht...

Hmmmm keuzes keuzes...

Link naar reactie

ik heb mij net een GTS 250 gekocht, het promotie model van 4095€ en ben er zeer tevreden over

ik denk dat een 125 op het moment duurder is of vergis ik mij

de promotie duurt niet meer lang maar er zijn volgens mij nog dealers die er eentje hebben staan

ik denk dat je na een tijdje terug spijt gaat krijgen

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...