Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Originele snelheid Vespa 50R


Aanbevolen berichten

Ik heb hetzelfde voor gehad, ik ben naar de rijkswacht geweest voor informatie. In Belgie mag je niet harder rijden dan 45km. Ik vermelde ook dat ik geen gelijkvormingsattest had en zelf geen snelheidsmeter. Mijn 50cc is van 67. Ik mocht mijn vespa zelfs op de rollen zetten, vrijblijvend. Als je toch harder rijdt dan wettelijk nemen ze je vespa af. Afstellen dus als je inorde wil blijven. 

Daarna wou ik de vespa afstellen tot 25km/u. Dit omdat mijn dochter geen rijbewijs moest halen dan. De rijkswacht deed zelfs de moeite om naar de hoofdverdeler van vespa te bellen voor info. Dit is dus ook verboden. 

Informeer je goed vooralleer je op de openbare weg gaat. 

Grts

Link naar reactie

Mijn 50cc gaat van in origine ook sneller dan 45km/u. Ik had het geluk dat deze ingeschreven was door de vorige eigenaar als motorvoertuig (met een nummerplaat). Misschien ligt daar de oplossing?  

Eventueel zou een o-plaat de oplossing bieden? 

Idd, eerst goed navragen wat mogelijk is. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Een voertuig zonder gva , wettelijk verplicht vanaf 1 januari 1976 , mag op de rol sneller dan de toegelaten snelheid , wat niet wil zeggen dat je er ook sneller mee mag rijden dan de toegelaten snelheid , maar zelf meegemaakt dat hij ter controle op de rol is gezet en bolde ongeveer 53 , na mijn uitleg en enkele telefoontjes naar het politie bureau ,is mijn verhaal daar bevestigd , Maar typisch in Belgie , er zijn hier zo veel regels en uitzonderingen dat de mensen het zelf niet meer weten . Ooit zelfs eens gehad met een primavera 125 cc , toen ik de opmerking wou maken dat het een moto was , onderbrak de mevrouw mij dat ik moest zwijgen en aan de combi moest wachten , steeds weer opnieuw , toen kwam ze lachend terug met de mededeling dat de scooter wel heel hard kon , het lachen was uiteindelijk snel over toen ik haar vroeg om mijn motor nummerplaat dan te controleren . Dit was echt kicken.

Link naar reactie

Het verhaal wordt echter helemaal anders nu met de ingang van verplichte nummerplaten voor bromfietsen. En er is geen discussie meer mogelijk.

Die plaat is enkel voor bromfietsen met oa een max inhoud van 50 cc, EN een max snelheid van 45 per uur.

Gaat uw voertuig toevallig harder, ( of zelfs veel harder in sommige gevallen) dan heb je motoplaat nodig.

Heel de discussie heeft eigenlijk niks meer met het gva te maken , maar wel met type nummerplaat dus. Als de politie nu " een voertuig " op de rollen zet met een bromfietsplaat, mag dat voertuig maar 45 km, punt.

Ik neem aan dat ze wel een marge hebben , op de rollen is de brommer immers onbelast.

Ik ben op dit moment ook een 50s aan het regulariseren om in te schrijven met motoplaat. Je moet mbv documenten,... kunnen aantonen dat je voertuig ORIGINEEL af fabriek meer dan 45 rijd.

Ik heb de fiche uit  de technica, en een oude reclame brochure meegezonden.

En daar zit het probleem met een 50 R van topicstarter , en ook zijn vraag neem ik aan

Bij de snelheidinficatie in de documentatie van deze , staat er enkel  iets in de stijl van " ... snelheid aangepast aan lokale wetgeving... " of zoiets. Dus hoe te bewijzen dat hij sneller rijd ? En hoe dan een motoplaat te bekomen. Ik heb ook al eens verder gezocht, maar precies niet simpel.

Gr

 

 

Link naar reactie

Inderdaad Adrian

Ik wil deze inschrijven als motorfiets, aangezien de snelheid na restauratie hoger ligt dan die 45km/h.

Maar ik moet aantonen dat het origineel ook sneller liep, en daar heb ik geen idee van hoe ik dit moet gaan aantonen.

Scooterhelp geeft voor mijn type geen max.snelheid aan, en denk ook niet dat ze tevreden zijn met dit document mocht de snelheid volgens scooterhelp op 35mph(56 km/h) liggen bvb.

Blijkt dat indien je eerlijk wilt zijn, dat ze het precies heel moeilijk maken.

Link naar reactie

Hier in onze politie zone (kempenland) zijn ze zeer streng, als je hier als 16 jarige rond rijdt wordt je herhaaldelijk gecontroleerd. Met als gevolg dat je hier bijna geen brommerkes meer ziet rondrijden. Wat ik zeer betreur. Hier kom je niet weg met gelijkvormings attest of zo. Boven de 45 km/u is inbeslagname.  Als je 18 bent zou ik het risico niet nemen maar gewoon een motoplaat aanvragen. 

Veel succes

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...