Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuw Lid, In Bezit Van Een Pk 50 S


Vespa Reng Deng Deng Deng

Aanbevolen berichten

Hallo u allen,

 

nu ik inmiddels 9 maanden in het bezit ben van een Vespa PK 50 S, heb ik over de zomer heerlijk genoten van deze italiaanse schone. Inmiddels is ook al het enige opknap werk achter de rug heb bedacht ik dat het voor mij misschien een welkome toevoeging zal zijn om mij aan te melden op dit handige en zo op het oog gezellige forum.

Allereerst zal ik eens wat over mijzelf schrijven, mijn naam is Rik Reurink en ben woonachtig in een plaats die zich Emmen mag noemen  gelegen in de noord-nederlandse provincie Drenthe. 29 jaar jong ben ik inmiddels en al enige tijd werkzaam in het lokale ziekenhuis als intensive care verpleegkundige.

Mijn hobby's en interesses zijn o.a. windsurfen, auto's, motoren en de Vespa uiteraard.

In het bezit van een motorrijbewijs ben ik nog niet maar in April 2016 staat de start van de rijlessen gepland.

 

Hoe en waarom nu een Vespa. Eigenlijk al een jongens droom maar op mijn 16e helaas financieel niet binnen handbereik, na in de zomer van 2014 op een mooie dag op de fiets (met mijn zoontje voorop) te zijn gepasseerd door naar mijn weten een Vespa V50 special in een mooie oranje/rode kleur begon het vlammetje weer te branden.

In de herfst, winter en pre-voorjaar driftig opzoek geweest naar Vespa's en de ervaringen van anderen (ook op dit forum) ben eind Maart 2015 op een niet te dure Vespa PK 50 S uit 1985 gestuit en deze na inspectie en een proefrit uiteindelijk voor €600,- mee naar huis genomen heb.

In de zomer van 2015 nadat de PK als foto object op onze trouwdag heeft gefungeerd heb ik flink wat middagen, avonden en zelfs een dagtocht van ruim 100km met de vrouw achterop door gebracht op het zadel van deze italiaanse schone (misschien niet de mooiste italiaanse schone, maar toch mooi ;) ) en ben ik er ook achter gekomen dat o.a. de vering/schokbrekers en de ophangrubbers aan het einde van hun latijn waren (banden heb ik direct na aankoop al vervangen).

 

Inmiddels heb ik de PK voor een groot deel uit elkaar gehad en heb ik de nodige onderdelen vervangen;

- schokbrekers/veren, voor en achter.

- ophangrubbers voor en achter.

- keerringen schokbreker-as en zwingarm-as.

- remschoenen voor en achter.

- neusdruppel (kap)

- stuurkap

- koplamp

- remkabel voor

- banden voor en achter (incl. binnen banden)

- carterolie (direct bij aanschaf gedaan)

- luchtfilter (direct bij aanschaf gedaan)

- bougie (direct bij aanschaf gedaan)

- benzine filter.

- benzineslang.

De neusdruppel/stuurkap en bil deksels en voetplaat zijn opnieuw gespoten.

 

Motorisch loopt zij goed en is het tot nu toe altijd 1 á 2 keer kicken alvorens zij loopt en laten staan heeft zij mij nog nooit (afkloppen maar). Bij de vorige eigenaar was de dame wat nukkig met het stationair lopen en sloeg zij eigenlijk altijd af, ook dit is middels een nieuw benzine filter en benzineslang en veel geduld met afstellen inmiddels verholpen.

 

Bij deze mijn verhaal en voorstel ronde en ik hoop een prettige bijdrage te kunnen leveren aan dit forum en uiteraard via dit medium ook veel kennis op te doen.

 

arriverderci,

 

 

Rik Reurink.

post-17567-0-22380000-1451518046_thumb.j

Link naar reactie

Hoi Rik,

 

Welkom op het forum, goede intro ook. En gelijk een mooie foto gepost. 

 

600 euro, mooi bedrag voor een mooie S. Mijn vrouw en ik hebben ook aardig wat tochtjes gemaakt op mijn eerste PK50XL. Heerlijke scooters!

Link naar reactie

Iedereen bedankt voor het warme welkom en iedereen alvast een goed uiteinde gewenst!

Link naar reactie
Op ‎30‎-‎12‎-‎2015om00:28, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

 

Inmiddels heb ik de PK voor een groot deel uit elkaar gehad en heb ik de nodige onderdelen vervangen;

- schokbrekers/veren, voor en achter.

- ophangrubbers voor en achter.

- keerringen schokbreker-as en zwingarm-as.

- remschoenen voor en achter.

- neusdruppel (kap)

- stuurkap

- koplamp

- remkabel voor

- banden voor en achter (incl. binnen banden)

- carterolie (direct bij aanschaf gedaan)

- luchtfilter (direct bij aanschaf gedaan)

- bougie (direct bij aanschaf gedaan)

- benzine filter.

- benzineslang.

De neusdruppel/stuurkap en bil deksels en voetplaat zijn opnieuw gespoten.

 

Motorisch loopt zij goed en is het tot nu toe altijd 1 á 2 keer kicken alvorens zij loopt en laten staan heeft zij mij nog nooit (afkloppen maar). Bij de vorige eigenaar was de dame wat nukkig met het stationair lopen en sloeg zij eigenlijk altijd af, ook dit is middels een nieuw benzine filter en benzineslang en veel geduld met afstellen inmiddels verholpen.

Wellicht interessant voor de geïnteresseerden, om bovenstaand lijstje met beeldmateriaal te verduidelijken.

Direct na aankoop zag ze er zo uit:

12342473_1052566998108836_8061000411705812274495_1052567311442138_55997079842376

Het nieuwe spatbord, neusdruppel en stuurkap:

12316621_1052568511442018_71191648198668

Voorvork opgeknapt:

12321482_1052568624775340_57482943090717

Remschoenen achter en schokbreker (niet op foto) vervangen:

11202585_1052568698108666_8968608002395112308766_1052568734775329_78926465402478

Link naar reactie

En bij deze een filmpje hoe de PK 50 S inmiddels stationair loopt. Filmpje is vlak na de koude start gemaakt, de choke is net terug geduwd.

 

 

Link naar reactie

Netjes! Altijd heerlijk zo'n pk'tje! dit is mijn eerste project inmiddels alweer 5 jaar geleden. En inmiddels heb ik weer 3 andere...

DSC09576.JPG

DSC09518.JPG

Link naar reactie
1 uur terug, Daan zei:

Netjes! Altijd heerlijk zo'n pk'tje! dit is mijn eerste project inmiddels alweer 5 jaar geleden. En inmiddels heb ik weer 3 andere...

DSC09576.JPG

DSC09518.JPG

Die ziet er erg netjes ui! Is een PK XL toch? Met elektrische start en toeter?

Mijn PK 50 S is er één in de cheap-ass uitvoering, geen toeter, geen stads & groot licht en geen elektrische start, hoewel ik de elektrische starter niet mis, mis ik de rest wel. Maar volgens mij is dat nog wel in te bouwen.

De drie je nu hebt, zijn dat allemaal PK'tjes? Het voordeel van de PK modellen is dat ze nog te betalen zijn.

Het is in de toekomst de bedoeling dat mijn PK ook nog eens volledig uit elkaar gaat om de motor te reviseren en het frame opnieuw te laten spuiten.

Een groot deel van het gereedschap heb ik al, ik moet alleen nog een staander hebben voor het blok.

 

WP_20160108_19_35_53_Pro.thumb.jpg.332c2

Naar mijn weten heb ik deze uitvoering, alleen mist de toeter, stads & groot licht.

 

Link naar reactie
1 uur terug, Daan zei:

Netjes! Altijd heerlijk zo'n pk'tje! dit is mijn eerste project inmiddels alweer 5 jaar geleden. En inmiddels heb ik weer 3 andere...

DSC09576.JPG

DSC09518.JPG

Die ziet er erg netjes ui! Is een PK XL toch? Met elektrische start en toeter?

Mijn PK 50 S is er één in de cheap-ass uitvoering, geen toeter, geen stads & groot licht en geen elektrische start, hoewel ik de elektrische starter niet mis, mis ik de rest wel. Maar volgens mij is dat nog wel in te bouwen.

De drie je nu hebt, zijn dat allemaal PK'tjes? Het voordeel van de PK modellen is dat ze nog te betalen zijn.

Het is in de toekomst de bedoeling dat mijn PK ook nog eens volledig uit elkaar gaat om de motor te reviseren en het frame opnieuw te laten spuiten.

Een groot deel van het gereedschap heb ik al, ik moet alleen nog een staander hebben voor het blok.

 

WP_20160108_19_35_53_Pro.thumb.jpg.332c2

Naar mijn weten heb ik deze uitvoering, alleen mist de toeter, stads & groot licht.

 

Link naar reactie

Ik had een pk50xl, zonder ele-start. Ik heb hier wel wat geld aan uit gegeven ja, praktisch alles nieuw. Cheap ass, is maar zoals je het bekijkt. Ik vind het een mooi ding. Maarre je kunt je claxon makkelijk verwezelijken hoor. Grote kans dat je de aansluitingen voor een claxon al in je kabelboom hebt. De neus verwijderen en even kijken. anders een pk50xl kabelboom aanschaffen (Kijk wel even goed hoeveel aansluitingen de stekkerop je blok heeft. 3 of 5). Kost tussen de 30 en 40 euro... Grootlicht is lastiger omdat je dan een andere koplamp nodig hebt. Er zit maar 1 lampje in geloof ik. Ook zul je andere schakelaars moeten kopen... 

Link naar reactie

Zou jij mij kunnen vertellen op welke plaats ik de aansluiting met het blok zich bevindt? Is dat iets boven de hevel van het kickstart pedaal? Bij mij zit daar een cilindervormig doosje waar de kabelboom in lijkt te gaan en uit lijkt te komen. Zet het morgen wel even op de foto.

Achter de neuskap ziet het er zo uit;FB_20160108_22_18_46_Saved_Picture.jpg.5

Een andere lichtschakelaar heb ik sowieso nodig omdat er op mijn schakelaar (rechterzijde van het stuur) enkel één lichtschakelaar (aan/uit) en geen claxon bediening zit.

Link naar reactie
12 uren geleden, Daan zei:

Ik had een pk50xl, zonder ele-start. Ik heb hier wel wat geld aan uit gegeven ja, praktisch alles nieuw. Cheap ass, is maar zoals je het bekijkt. Ik vind het een mooi ding. Maarre je kunt je claxon makkelijk verwezelijken hoor. Grote kans dat je de aansluitingen voor een claxon al in je kabelboom hebt. De neus verwijderen en even kijken. anders een pk50xl kabelboom aanschaffen (Kijk wel even goed hoeveel aansluitingen de stekkerop je blok heeft. 3 of 5). Kost tussen de 30 en 40 euro... Grootlicht is lastiger omdat je dan een andere koplamp nodig hebt. Er zit maar 1 lampje in geloof ik. Ook zul je andere schakelaars moeten kopen... 

Ik kom uit op deze blok aansluiting. Dit lijkt er eerder dat hij 4 aansluitingen heeft. De koplamp heeft inderdaad 1 lamp en er kan nog een buislampje in, maar die zit er niet in en is immers ook niet aangesloten.

WP_20160109_10_12_20_Pro.thumb.jpg.bc0adWP_20160109_10_15_12_Pro.thumb.jpg.336daWP_20160109_10_15_29_Pro.thumb.jpg.6c832

Link naar reactie
25 minuten geleden, Postmanjohan zei:

Volgens mij heb ik die wel liggen met nog een stukje aangesloten draden op die schakelaar. Laat maar weten. Grt johan

Zou je daar een foto van kunnen maken?

Link naar reactie

De hele rechter kant is zeg maar het lange gedeelte naar het blok, en je knipperlichtrelais, spanningsregelaar, etc... Op de foto van het draadschema zie je in het midden een rijtje stippen, dat is het blokje voorop. Je kunt de bedrading op het schema volgen (Evt. markeren) en dan voor de zekerheid met een multimeter het nog eens nameten. Je kunt een multimeter al voor 25 euro bij de bouwmarkt halen. Ik geef zelf de voorkeur aan een Fluke, ietsje duurder maar werkt altijd!

De bekabeling zoals johan die heeft, hebben stekkers die maar op 1 aansluiting passen. Plug and play, en dan even zien of het werkt. Een printplaatje is met die multimeter wel uit te meten. Maar mijn ervaring is dat het geen doen is de printplaat er netjes uit te halen zonder iets te slopen.

Link naar reactie
3 uren geleden, Postmanjohan zei:

Volgens mij heb ik die wel liggen met nog een stukje aangesloten draden op die schakelaar. Laat maar weten. Grt johan

Heb jij er ook belang bij om de schakelaar te verkopen? Zou je mij daar anders een PB voor willen sturen met de evt. prijs?

Link naar reactie

De schakelaar van Johan is onderweg. Nu nog even opzoek naar een 6V buislampje een claxon en een bevestigingsveer voor de claxon.

In ieder geval alvast bedankt voor de hulp en als het allemaal past en lukt post ik uiteraard even het resultaat.

Groeten,

Rik.

Link naar reactie

Ik denk dat je een 12v bedoeld... Pk is 12volt. ik heb nog wel een claxon liggen, moet even kijken offie van de pk is. Dacht het wel!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...