Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Naftkraan Probleem En Oplossing


dmi

Aanbevolen berichten

even geleden hier, druk op't werk. 

 

Afgelopen weken een probleem gehad met mijn px, en ook de oplossing gevonden. Het kan maar iemand anders helpen.

 

 

Vorige week stak ik een nieuwe koppeling, was nodig. Na de werken een testritje gedaan en de vespa volgetankt (jerrycan) om 's anderendaags meteen te kunnen vertrekken. De vespa start altijd na 2 keer kicken. 

 

's anderendaags niets. 20 x kicken en geen teken van leven. Verzopen. 

Na lang zoeken (je gaat er altijd van uit dat het iets te maken heeft met de laatste uitgevoerde werken) blijkt het probleem al lang aanwezig geweest te zijn. 

De naftkraan heeft een ontluchtingsbuisje naar de bovenkant van de tank. Dat buisje loopt recht in de naftdarm en omzeilt het kraantje. het buisje is messing en om één of andere reden durft dat overlangs van boven naar onder te scheuren, waardoor je naftkraan dus niet meer kan afsluiten. Bij mij liep de scheur tot ongeveer 2/3 van de tank. 

Het was de eerste keer dat ik hem heb volgetankt en niet meteen begon te rijden. Als de tank vol is, is de druk op de leiding genoeg om voorbij de benzinenaald te geraken (gloednieuwe carburateur) via die overloop en dus na lang stilstaan genoeg benzine in het carter te laten lopen om hem verkopen te krijgen. Zodra het niveau van de tank iets lager is, stelt het probleem zich niet. 

 

Als het herkenbaar klinkt, kan je het gerust eens onderzoeken. 

Nieuw kraantje kopen is niet nodig, je kan het buisje ook apart vervangen of solderen. 

Link naar reactie

Overlaatst stilgevallen doordat de 2 vijzen die de boel bijeen houden aan de naftkraan, daar waar het hendeltje in de naftkraan komt, loszaten. Met als gevolg dat mijn juist volgetankte wesp haperde en stilviel. Ondertussen heel de straat vol naft , en uitlaat, die ook nog eens lekker warm stond. Al een chance woonde er 3 km verder ne maat waardat ik dan ook ben naartoe getsjokt, nafkraan vastgevezen , nog wa blijven hangen en ik kon weer verder!

Nu moet ik enkel wa meer kracht zetten om naftkraan open of toe te draaien. Voordien kon ik dat door er enkel naar te kijken ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...