Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vreemd Gegaan Aan Het Gardameer


Gevo

Aanbevolen berichten

Omdat Italie toch wel een beetje het land van de scooters is en omdat ik mijn Vespa GTS een beetje begon te missen tijdens mijn vakantie aan het Gardameer, huurde ik en mijn vriendin Lisa een scooter.


 


Na 2 dagen wachten mochten we een oude Honda scooter afhalen. De dag was nochtans niet goed begonnen: regenweer dreigde roet in het eten te gooien, maar gelukkig klaarde het snel op.  


Lisa klaagde dat de oude scooter er niet uitzag en ook ik had er niet veel vertrouwen in. De linker rem werkte niet zo goed en ook het sturen ging niet zo vlot als ik met de Vespa gewoon was.


Na een bijna-accident op een rondpunt, was onze goesting al over en we waren nog niet eens goed vertrokken ... 


Maar we zetten er ons snel overheen en zijn dan maar met de scooter gaan "oefenen" door de monte Brione, een  heuvel die net achter ons hotel lag, te beklimmen. Lisa had schrik, want zulke steile hellingen waren wij in België nog niet tegengekomen, maar de scooter deed het goed. 


 


Na deze test reden we verder de Sarca vallei in en kwamen we prachtige rotsformaties tegen in de buurt van Arco, een klein stadje, gelegen op een 5 tal kilometer van Riva del Garda.  In plaats van het stadje binnen te rijden reden we een klein zijwegje in. Daar volgden nog steilere hellingen dan eerder op de dag. De natuur was daar werkelijk prachtig en soms hadden we een mooi zicht op het kasteel "Castello di Arco" dat op een hoge rots gelegen was,  maar ik moest me blijven concentreren want ongevaarlijk waren die bergwegjes zeker niet.  De weg werd steeds smaller. Op zeker moment konden we niet meer verder (doodlopende wegen worden daar gewoonweg niet aangegeven). Dus terug steil naar beneden en hopen dat mijn remmen het hielden.


Via de typisch smalle steegjes die soms onder de huizen doorliepen zochten we onze weg.  Regelmatig liepen de steegjes dood en moest ik mijn vriendin vragen om af te stappen om op die smalle en steile straatjes te kunnen omkeren. Uiteindelijk kwamen we terug in het centrum van Arco.


 


Nu was het tijd om even te bekomen van het avontuur en op een terasje te genieten van een frisse pint samen met een heerlijke Penne a l' arrabiata. De rekening was gunstiger dan deze in de overvolle restaurants in het centrum van Riva.


 


We vertrokken opnieuw en reden even verder de Sarca rivier over. We richtten ons nu op de hellingen aan de overzijde van de vallei.


In het gehucht San Martino zochten we ons weer een weg door de smalle steegjes.  Eenmaal uit het dorpje reden we steil naar boven op de flanken van de Monte Bondone.


Daar ik mijn kaart zo weinig mogelijk gebruikte had ik geen idee waar we gingen uitkomen. Het maakte me niet zo uit, we hadden alle tijd en ik had wel zin in een avontuur. De natuur in de omgeving was weer prachtig en het uitzicht reikte tot de bergen aan de overzijde van het Gardameer.  We bleven maar klimmen en begonnen ons af te vragen hoe lang dat nog ging duren. Nadat we het gehucht Braila, dat slechts enkele huizen telt en bijna 500 m boven de vallei ligt,  voorbijgereden waren ging het toch eindelijk een beetje terug naar beneden. 


 


We kwamen uit in het dorpje Drena, waar we voorbij "Castello di Drena" reden.


Via een grote baan aan de rand van het dorp namen we de kortste weg terug naar Riva.


Daar we door een zeer forse tegenwind in de vallei bijna van de scooter geblazen werden beperkten we onze snelheid tot ongeveer 45 km/u en werden we door de auto's voorbijgeraasd. De terugweg was slechts een 16 km en het duurde dus niet zo lang eer we terug waren in Riva.


Einde van een zeer leuke en avontuurlijke scootertocht in de buurt van het Gardameer.


 


 


Groetjes Gert

post-15458-0-40700000-1438099235_thumb.j

post-15458-0-80620000-1438099239_thumb.j

post-15458-0-33940000-1438099248_thumb.j

post-15458-0-20660000-1438099253_thumb.j

post-15458-0-79140000-1438099258_thumb.j

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...