Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gl150 Elektrisch


Imhotep

Aanbevolen berichten

Zit met een elektrisch probleempje en wil toch even jullie mening horen voordat ik aan vanalles begin te knutselen.

 

hier gaan we dan:

Batterij laadt niet op => geen remlicht - geen claxon

Als ik de batterij aan de lader hang, dan gaat het een tijdje goed, tot ze leeg is uiteraard en dan rij ik zonder remlicht en zonder claxon.

 

Ondertussen al hier en daar wat liggen meten.

Nu ben ik bij de doide/brugcel/gelijkrichter (hoe je het wilt noemen) gekomen en ik vermoed dat daar ergens een probleempje zit.

 

Als ik meet kom ik telkens op 5.6v uit (stationair draaien), nu de ene keer licht mijn rem op en gaat de claxon maar dan een paar seconden later weer niet.

 

Zou het kunnen dat de gelijkrichter defect is of zie ik nog iets ander over het hoofd?

 

Oja, de zekering is nog zo een oud type, voorloper van het glazen buisje maar die geeft nog door.

Link naar reactie

Er komt hier maar weinig reactie up, dan maar zelf even een update geven.

 

Ondertussen had ik nog even met adrian hier over gemaild.

 

Na nog wat extra meten was ik had ik ontdekt dat er 5.6v DC in de junction box was terwijl de vespa niet draait.

Dit was dus voor mij duidelijk dat de gelijkrichter defect is (door de diode kan onmogelijk stroom vlooien naar de junctionbox als ze werkt).

 

Vandaag de gelijkrichter vervangen en dit probleem is nu opgelost, geen DC meer voor de diode-brug.

tip: koop deze gelijkrichter niet bij maskes (15€) of sip (20€) maar in een electrnicawinkel (3 à 5€).

 

Nu merk ik op dat ik maar 1 V AC bij stationair heb en als ik gas geef stijgt dit naar max 2,5 V AC. 

Zeker niet genoeg om de batterij op te laden.

 

De andere spoelen geven wel een perfect normaal voltage.

 

Wat denken jullie? Zou de spoel haar beste tijd gehad hebben?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...