Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Garmin Avontuur, Route En Spoor


Thomassker

Aanbevolen berichten

Ik heb al een tijdje een Garmin GPS (Zumo210) maar begin er nu pas gebruik van te maken. Via Basecamp importeer ik sporen van ritten die ik at random rijd.

Maar ik ben een beetje verloren in het verschil tussen een spoor, route en avontuur?

 

vb. als ik een rit achteraf nog eens wil rijden, zet ik het spoor om naar een route of een avontuur?

Als ik een rit op voorhand wil uittekenen, zodat de GPS mij aanwijzingen geeft hoe en wat, zet ik dit op de GPS als spoor, route of avontuur?

Als ik een rit wil delen met een niet-Garmin GPS, in welk formaat exporteer ik dit?

 

Bedankt voor feedback!

 

 

Link naar reactie

Met het spoor is het altijd een beetje avontuur!

Nee, serieus, geen duidelijk idee. Bij mij is een spoor iets dat je aan het doen bent, dat spoor kun je bewaren. Een route is iets dat je oplaadt of zelf aanmaakt. Een avontuur...? Geen idee...

Link naar reactie

'k heb de indruk dat een "avontuur" niet veel betekenis. 't Lijkt me een route die je reeds gereden hebt, maar waar je achteraf nog foto's van bezienswaardigheden kan aan toevoegen.

Zolang de GPS m'n uitgestippelde rit begeleidt, ben ik tevreden. Op basis van jouw uitleg, probeer ik het dan maar met een "route"!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Deze post is al even oud, maar voor zij die hier graag een antwoord op wensen:

 

In BaseCamp kennen we 3 (eigenlijk 4 inclusief het 'Adventure') zaken: Waypoints, routes en tracks.

 

Quote van mywaypoint.nl

 

Waypoints

 
Een waypoint is simpelweg een punt. Dit punt geeft een specifieke locatie weer. 
Bij de meeste auto- en motortoestellen worden een waypoints favorieten genoemd.
 
Routes
 
Een route is een verzameling punten, waartussen de weg berekend wordt aan de hand van de kaart en gekozen instellingen.
 
Bij het uitzetten van een route worden punten gekozen waarlangs de route moet lopen, dit worden via-punten genoemd. De weg tussen de verschillende via-punten wordt berekend. Dit wordt gedaan aan de hand van de geselecteerde kaart en aan de hand van instellingen.
 
De instellingen bepalen of de route berekend wordt voor bijvoorbeeld autorijden, fietsen of wandelen. Andere instellingen zijn onder andere of de berekende weg zo min mogelijk tijd of zo min mogelijk kilometers in beslag moet nemen. Ook kan er aangegeven worden dat je bepaalde wegen (onverharde wegen, tolwegen of snelwegen) wilt vermijden. De precieze instellingen hangen af van gebruikte programma en toestel.
Andere instellingen leiden tot een andere berekende weg.
 
Tracks
 
Een track is eigenlijk niet meer of minder dan een lijn.
 
De meeste toestellen kunnen bijhouden waar je geweest bent. Dit doen ze aan de hand van een track. Ze houden een soort kruimelspoor bij die aangeeft waar je was. Dit kruimelspoor, deze lijn, laat zien waar je links en rechts gegaan bent.
In Basecamp of Mapsource heb je de optie om een track handmatig uit te zetten. Het resultaat is vergelijkbare lijn.
Een track is volledige onafhankelijk van gebruikte kaart of instellingen.
 
Het gebruik en de verschillen
 
Waypoints, routes en tracks zijn verschillende zaken met verschillende doelen.
 
Met waypoints kan je interessante of nuttige punten opslaan. Die waypoints kan je gebruiken om de weg er naartoe uit te laten rekenen. Dit is afhankelijk van kaart en instellingen.
Een voorbeeld: Stel je gaat met de auto naar een bos om te wandelen. Dan kan je de locatie van de auto opslaan door een waypoint aan te maken. Als je uitgewandeld bent, kan je de GPS de weg terug naar de auto aan laten geven.
Een ander voorbeeld: Op vakantie kan je aangeven waar de camping is, waar het leuke museum is die je wilt bezoeken en waar je het pretpark kunt vinden. Op die manier wijst het toestel je de weg naar het gekozen eindpunt.
 
Een route gebruik je om een vooraf gekozen weg te rijden. Meestal is het aankomen bij het eindpunt van ondergeschikt belang maar gaat het om de weg er naartoe. Je kunt routes zelf uitzetten of routes van anderen gebruiken. 
Omdat routes berekend worden, zijn ze afhankelijk van instellingen. Dit heeft als nadeel dat de route bij een andere gebruiker een andere berekende weg kan opleveren. Het voordeel van routes is, omdat ze berekend worden, dat het toestel vooraf weet waar je links of rechts moet. Het toestel kan dus aangeven dat je over 300 meter rechts moet.
 
Een track is, zoals gezegd, een lijn op de kaart. Dit kan gebruikt worden om bij te houden waar je geweest bent. Je kan dit ook gebruiken om een bepaalde weg te volgen. Doordat een track vastligt is deze niet afhankelijk van kaart of instellingen. Bij verschillende gebruikers zal dezelfde track dezelfde weg tonen. Een track wordt niet berekend met als gevolg dat het toestel niet weet waar je links of rechts moet. Je krijgt geen aanwijzingen en je moet dus zelf opletten of je over de track, de lijn, beweegt.
Omdat een track niet afhankelijk is van kaart of instellingen is het mogelijk tracks te gebruiken zonder kaart. Je krijgt dan alleen de lijn te zien.
 
Een kort overzicht:
  • waypoints markeren locaties
  • Waypoint gebruik je om bij een bepaald locatie te komen
  • Bij routes bepaal je vooraf een te rijden weg
  • Routes zijn een verzamling punten, waartussen de weg berekend wordt
  • Routes worden berekend aan de hand van kaart en instellingen
  • Omdat routes berekend worden, kunnen ze bij verschillende gebruikers verschillen
  • Omdat routes berekend worden, kan het toestel aanwijzingen geven
  • Tracks zijn simpelweg lijnen
  • Omdat tracks niet berekend worden, geven die altijd hetzelfde resultaat
  • Omdat tracks niet berekend worden, kan het toestel geen aanwijzingen geven
Routes zullen gebruikt worden als het nauwkeurig volgen van een bepaalde weg minder van belang is, en waarbij je het toestel aan wilt laten geven over hoeveel meter je af moet slaan.
Tracks zullen gebruikt worden als nauwkeurigheid van groot belang is.
 
Een voorbeeld: als je alleen door een dorp fiets is het niet belangrijk of je links of rechts langs de kerk fietst en aanwijzingen zijn dan gemakkelijk. Dan gebruik je een route. Als je daarentegen met een grote groep door datzelfde dorp fietst is het vreemd dat alleen jij links langs de kerk fietst terwijl de anderen rechts langs de kerk fietsen. Dan is nauwkeurigheid gewenst, dan gebruik je tracks.

 

En dan zijn er de Adventures:

 

 

Als uw tocht is volbracht en u de GPS-gegevens hebt vastgelegd, kunt u met onze gratis BaseCamp-software gemakkelijk een interactieve tijdlijn maken. U kunt foto's met geotags, YouTube®-video's, geocaches en notities toevoegen om anderen op de hoogte te brengen van de details van uw avontuur.

 

Je kan dus van een track een avontuur maken en er dan foto's en filmpjes aan koppelen om zo je reis weer wat te herbeleven of te delen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...