Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Stuurdemper Op Vespa


DAXX

Aanbevolen berichten

Soit zoals den titel al zegt,,,ik ben van plan om op mijn volgend project een stuurdemper te plaatsen,blijkbaar na wat onderzoek zijn er vele mogelijkheden,,ik heb trouwens op de Customshow in Antwerpen er ook ene gezien ( Belgisch),,maar ben vergeten foto's te nemen .

 

Ik vind eigenlijk weinig tot geen foto's terug van Vespa's waarop dit gemonteerd staat,,kwestie van mij een idee te vormen hoe ik dit het beste monteer,laat staan dat ik daar ervaring met heb,dus ik had graag in contact gekomen met scooteristen die dit al geprobeerd hebben of nog altijd met rondrijden.

 

De reden dat ik een stuurdemper wil monteren,,,is dat ik dat stuur van nen Classic te licht vindt alsook een beetje wobbelig,,,zeker als ge van GTS 300 ( of BMW) terug op nen classic gaat rijden,,mijn vermogen is niet supergetuned ,laat dit duidelijk zijn,maar ik wil gewoon een stabieler stuur en nen stuurdemper lijkt mij hier ideaal voor,,,correct me if I'm wrong!!.

 

Ik hoor het wel.

 

CHEERS

Link naar reactie

@dave,,,ik heb geen idee hoe het rij gedrag is van een Vespa met een Lammy vork,,,maar ik blijf nu bij mijn Vespa vork ( te veel geld ingestoken),,,iets in mij zegt me dat het rijgedrag kan bevordert worden met zo'n stuurdemper,,over de looks en uitwerking spreek ik mij niet uit...het moet efficiënt zijn.

 

Maar we blijven zoeken ;)

 

CHEERS

Link naar reactie

Ik weet niet of het gaat helpen. Misschien wel hoor, maar doorgaans worden ze geplaatst op sportieve motoren met steile balhoofdhoek/korte naloop. Omdat het stuurgedrag daardoor soms erg direct is, tot gevaarlijk. De vespa heeft een mildere geometrie maar een prehistorische ophanging. De veerweg is ook te kort om goed te werken en zelfs de beste px duikt. 

 

Ik zou er niet op durven wedden dat een stuurdemper zomaar werkt. 

Link naar reactie

Die stuurgewichten dempen de trillingen en op nen classic valt da nogal mee mijn gedacht,,,maar soit ik zal het anders zeggen...mijn doel is om een zwaarder en stabieler stuurgedrag te krijgen en hoe ik het ook bekijk diene stuurdemper kan helpen,,en langs den andere kant,,,ik ben nog niemand tegengekomen die diene zever had geplaatst en daarna eraf gegooid om verschillende redenen,,ik ben eigenlijk ook nog niemand tegengekomen die dit aanmoedigt,,,maar soit dit is dan ook de reden van mijn vraagstelling,alvorens ik stukken begin te bestellen en begin te monteren volgens mijn goeddunken.

Ik heb eigenlijk voor de moment nog niks tegengekomen waar ik mij een beetje op kan oriënteren .

Maar we blijven zoeken.

 

CHEERS

Link naar reactie

Ik versta da eigenlijk ni zo goed... Vanaf dat ge 40 à 50 km/ u rijdt stuurt ge toch door u teggen of met de knieën. Van mij mogen ze mijn stuur dan vast lassen,  da bougeert toch ni meer.

 

Ge kunt anders doen zoals op de (oudere) BMW's, deze hadden een zo'n rond handvat op het stuur om het  vaster of losser te draaien.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Wel nero,,,daarom dat wij eens aan den toog moeten gaan hangen,,,,,dan gaat dat allemaal wel duidelijker worden ;),,,,,ge weet toch dat wanneer ge een bocht tegen een redelijke snelheid moet nemen,tegendraads moet sturen!!,,,,maar we zullen eerst dat tooggesprek afronden.

 

CHEERS

Link naar reactie

Wel nero,,,daarom dat wij eens aan den toog moeten gaan hangen,,,,,dan gaat dat allemaal wel duidelijker worden...,ge weet toch dat wanneer ge een bocht tegen een redelijke snelheid moet nemen,tegendraads moet sturen!!,,,,maar we zullen eerst dat tooggesprek afronden.

 

CHEERS

 

't Zou ne keer iets anders zijn dan burnouts doen op een treffen... :D

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Als je deze bedoelde met "op de Custom Show zag ik er eentje", laat dan iets weten, dan breng ik je met bouwer in contact (Frans- en Italiaanstalig).

 

IMG]http://i296.photobucket.com/albums/mm170/frederik9111/Vespa/1475844_569563159803466_723521460_n_zpsc4bue5u5.jpg

1451366_569563076470141_367043537_n_zps3

1479298_569563056470143_1603827879_n_zps

1450968_569563096470139_2137517898_n_zps

 

En... ohja... die demper heeft wel degelijk effect...

 

Allez... "had" effect... Ondertussen motor in gruzelementen gereden...  :blink:

 

11040837_876030985823347_124236967080497

 

 

Link naar reactie

De naloop op die vespa is waarschijnlijk helemaal anders dan origineel. De vork en wiel diameter zijn niet origineel. Misschien daardoor de keuze voor die demper. 

 

Dat een stuurdemper effect heeft zal niemand ontkennen. Maar je wil wel het beoogde effect natuurlijk, en niet gewoon een traag sturende scooter :-)

Link naar reactie

@Frederik9111,,,yep dat was hem,,bedankt voor de foto's,den deze is dus in lijn met de rijrichting en ivm mijn project ( zie pic),zit ik dus met een tank ipv toolbox en heb ik dus geen statische bevestiging,vandaar dat ik dwars zal moeten gaan,,maar het doet me wel deugd te lezen dat dit wel degelijk effect heeft.

@dmi,,,ik zal het U weten te vertellen of dit grapje weggegooid geld was of niet ;)

 

 

post-3800-0-83780000-1433883100_thumb.jp

Link naar reactie

Mij maakt het niet uit of je geld weggooit of niet hoor. Ik probeer maar mee te denken. Ik heb wel de indruk dat je je te weinig in het verhaal verdiept voor eraan te beginnen. Stuurdempers, net zoals brede banden, usd vorken etc bij motoren zijn modeverschijnselen, overgenomen uit de racerij waar ze effectief nut hebben, omdat die motoren met zo'n extreme geometrie, laag gewicht en hellingshoeken rijden die op standaardmotoren zelfs fysiek niet mogelijk zijn. 

 

Heb je er ook al aan gedacht dat het stuurgedrag van een vespa ook kan liggen aan de inertie van het voorwiel? Een 17" wiel met een zware band errond zal veel trager sturen omdat er meer kracht nodig is om het draaiende wiel van richting te veranderen dan bij het lichte 10" vespa wiel. Bij het bouwproject hierboven zal het 12" wiel volgens mij meer effect hebben dan de demper, om die reden. 

 

Misschien spreek je toch best eens even iemand aan met frame geometrie-ervaring voor je eraan begint. Ik blijf erbij. Een expansie-uitlaat heeft ook effect... maar enkel voor een bepaalde configuratie en als je goed weet wat je doet. Met een stuurdemper is dat net zo. 

Link naar reactie

@ dmi,,,ik ga hier niet lichtjes over,dit was al een tijdje aan het rijpen,,,ik zit met een probleem en zoek een oplossing.

 

 

 

Heb je er ook al aan gedacht dat het stuurgedrag van een vespa ook kan liggen aan de inertie van het voorwiel? Een 17" wiel met een zware band errond zal veel trager sturen omdat er meer kracht nodig is om het draaiende wiel van richting te veranderen dan bij het lichte 10" vespa wiel.

 

 

 

blijkbaar zie je het probleem ook dan...bon,,,dus een 17" voorwiel steken is geen optie en dan kom ik terug bij diene stuurdemper...of jij moest met een state of the art inertie frame geometrie solution kunnen afkomen.

Ik zal mijn eerlijke mening wel posten wanneer ik dat zelf heb getest of wanneer ze me zot verklaren,,maar dat is tot op heden nog ni gebeurt ;)

CHEERS

Link naar reactie

 of wanneer ze me zot verklaren,,maar dat is tot op heden nog ni gebeurt ;)

CHEERS

 

Jawel, maar ge waart er nie bij  :-)

 

Ik be nvolledig mee met het verhaal en laat zeker weten wat 't effect is, maar ik vraag em af of die stuurdemper niet meer zin zou hebben op je GTS, die hebben sowieso al last van 'Shimmy' zonder degelijke stuurgewichten...

Link naar reactie

@ Speedracer,,,op de GTS en ook op den Beemer had ik daar geen last,,,het idee is pas ontsproten toen ik nog eens op nen classic moest rijden,dat was griezelig en toen is die grijze massa in gang geschoten...dit kan beter en vermits ik toch aan een project bezig ben,,,waarom het niet eens proberen, vandaar,,,,,ik heb ondertussen nen occasie demper gevonden,zo goed als nieuw,,ben enkel nog even in onderhandeling ivm verzending.

 

CHEERS

Link naar reactie

@ Speedracer,,,op de GTS en ook op den Beemer had ik daar geen last,,,het idee is pas ontsproten toen ik nog eens op nen classic moest rijden,dat was griezelig en toen is die grijze massa in gang geschoten...dit kan beter en vermits ik toch aan een project bezig ben,,,waarom het niet eens proberen, vandaar,,,,,ik heb ondertussen nen occasie demper gevonden,zo goed als nieuw,,ben enkel nog even in onderhandeling ivm verzending.

 

CHEERS

 

Mijn Beemer (R100 1978) heeft standaard een stuurdemper ingebouwd onder de onderste kroonplaat...   :-)

Op veel GTS'en worden zwaardere stuurgewichtne gemonteerd omdat hi janders begint te zwalpen als je van ongeveer 60km/u de gas loslaat en 't stuur nie goe vasthebt...

Link naar reactie

Ik denk dat die zwaardere stuurgewichten op nen GTS betrekking hebben op het al of niet gemonteerd hebben van die top case achteraan,maar soit eerst da grapje van diene classic bestuderen en ontwerpen ;)

 

CHEERS

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Er is nog een soort stuurdemper.. Weet wel niet als deze zo effectief is als die demper waar jullie het over hebben. Als ik me niet vergis, worden deze standaard bijgeleverd bij cosy zijspannen. Da is zo een u vorm die onder het stuur word bevestigd en die je wat kan bij aanspannen voor meer demping. http://192.186.215.101/~gbhwilf/VespaSidecar/images/parts1.jpg

Groetjes livio

Link naar reactie

Soit,Ik heb deze tweede hands kunnen kopen,,dat komt van één of andere CBR toestanden,deze is wel één van de betere op de markt,,,nu enkel nog eens bekijken hoe ik mijn ophangpunten ga fabriceren.

 

CHEERS

 

post-3800-0-10740000-1435343411_thumb.jp

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...