Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Stuurdemper Op Vespa


DAXX

Aanbevolen berichten

Ik versta da eigenlijk ni zo goed... Vanaf dat ge 40 à 50 km/ u rijdt stuurt ge toch door u teggen of met de knieën. Van mij mogen ze mijn stuur dan vast lassen,  da bougeert toch ni meer.

 

Ge kunt anders doen zoals op de (oudere) BMW's, deze hadden een zo'n rond handvat op het stuur om het  vaster of losser te draaien.

 

Groetjes, nero.

 

Grappig, maar fout he Nero. Vanaf +- 30km per uur komt het gyroscopisch effect van je voorwiel een rol spelen en moet je tegensturen i.p.v. mee te sturen in de bocht. Je lichaamsgewicht verplaatsen speelt zeker een rol, maar dat je niet meer moet sturen is dus zeker niet waar. Aanrader i.v.m. bochtentechniek is het boek (en de cheesy Youtube filmpjes) van Keith Code- Twist of the Wrist. Zowat de basis van elke gevorderde motorrijschool.

ONTOPIC:

Een stuurdemper kan je stuurkarakter zeker positief beïnvloeden, ongeacht de balhoofdhoek en framegeometrie. Hyperpro is één van de topmerken, dus dat zit ook wel snor. Enig puntje dat imo over het hoofd gezien wordt, is de reden waarom je dit zou monteren. Stuurdempers zijn in de eerste plaats ontwikkeld om zgn. 'tankslappers' -wild naar links en rechts slaan van het stuur, bv. bij een felle acceleratie op oneffen ondergrond- te vermijden, niet om je stuurkarakter constant zwaarder/trager te maken. 

 

Ik zou eerst en vooral nadenken over een brede, zachte band (indien die er nog niet opligt - uiteraard met een goede bandenspanning). Als dat geen soelaas brengt is een stuurdemper de laatste optie. Je brommer zal misschien wel stabieler aanvoelen op sommige momenten, maar je verliest ook een stuk vinnigheid.

 

Succes!

 

Link naar reactie

Ik zou er eerder mee inzitten dat de stuurdemper te stug is voor de lichte Vespa en dat je op de rechte lijn begint te zwalpen op hoge snelheid... Heb ik in't verleden nog gehad op een scooter waarbij het balhoofd iets te hard aangespannen was... Maar de tijd zal uitwijzen of het goed werkt of overkill is! Ik ben sowieso zeer geïnteresseerd in de uitkomst...

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 maanden later...

Tussen de soep en de patatten,...,

 

Eerste POC van de stuurdemper,,,

 

Het ontwerp van het stuur blijft...alhoewel ge daar een paar deftige esthetische vragen kunt over stellen,,,maar Whateva!!

 

De volledige functie kan ik nog ni testen omdat in een setback heb gehad met die bucht velgen van SIP,,,dus ik moet eerst oude Piaggio velgen laten stralen en poederlakken,,,daarna zien we wel.

 

Ik heb al wel het los stuur kunnen testen op functie    een dit gaat wonderwel goed en stabiel,,video staat op mijne FB

 

De fine tuning gebeurt weldra,,,dus nog genen zever posten over iets dat scheef staat of tekort komt,,da komt allemaal goe

post-3800-0-18930000-1448724357_thumb.jp

Link naar reactie

Tussen de soep en de patatten,...,

 

Eerste POC van de stuurdemper,,,

 

Het ontwerp van het stuur blijft...alhoewel ge daar een paar deftige esthetische vragen kunt over stellen,,,maar Whateva!!

 

De volledige functie kan ik nog ni testen omdat in een setback heb gehad met die bucht velgen van SIP,,,dus ik moet eerst oude Piaggio velgen laten stralen en poederlakken,,,daarna zien we wel.

 

Ik heb al wel het los stuur kunnen testen op functie    een dit gaat wonderwel goed en stabiel,,video staat op mijne FB

 

De fine tuning gebeurt weldra,,,dus nog genen zever posten over iets dat scheef staat of tekort komt,,da komt allemaal goe

post-3800-0-18130000-1448724518_thumb.jp

Link naar reactie

En speciaal voor de nero,,,ja die gast die denkt dat ik 3m lang ben ,,,even de werking van diene stuurdemper laten zien...de beeld kwaliteit is minder,,ik weet ook ni waarom maar soit,,deze keer eens draadloos gedaan.

 

 

 

 

CHEERS

Link naar reactie

Precies Wheeler Dealers, top Dax!  

 

PS trouwens ook gezellige beemer precies...

 

Nic

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 4 weken later...

deze heb ik gemaakt voor het stuurgewiebel tijdens het rijden met de zijspan te verminderen.. is een demper van een gsxr.. de demper is juist iets te klein. mis nog een cm naar elke kant van de volledige draai..  maar rijd stukken stabieler!!

image.jpeg

Link naar reactie
Op ‎8‎/‎02‎/‎2016om23:45, Bowyer zei:

Zit er in die rode nu een "moderne"voorvork? Past dat een op een of is dat een hels karwei?

Vind wel dat het er gaaf uitziet zo'n demper,of het iets toevoegt weet ik niet maar wel leuk om te zien

ik denk een et4 vork, dat past zonder veel aanpassingen

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...