Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kinderen Op De Vespa


Bever

Aanbevolen berichten

Lang heeft het niet geduurd vooraleer Vespa nummer twee er zit aan te komen. Mijn vrouw heeft gisteren een nieuwe Sprint besteld. En dus is de kans niet onbestaande dat we eens met het gezin op uitstap gaan. Ik heb een dochter van 9 en een zoon van 13. Die laatste is een reus van 1m82, dus dat is simpel. Volwassenen uitrusting. Maar wat te doen met de dochter? Motorkledij is niet goedkoop en als ze daar dan direct uitgroeien wordt het zeker een dure grap. Wie heeft er tips omrent kledij en helmen? Bestaan er goeie meegroei helmen? Waar moeten we nog op letten bij het meenemen van kinderen?

Link naar reactie

Ik denk eerst en vooral is proberen of de kinderen echt gemotiveerd zijn om mee te rijden ...hier was het zo dat onze zoon(12jaar) ook gemotiveerd was tot dat hij een 3 tal ritjes had meegereden . Hij kon zijn gemak niet vinden ...werd misselijk enz maar daar sta je dan met je dure uitrusting. Ons heeft het uiteindelijk maar een goedkoop helmpje gekost ..maar de kosten lopen snel op .

Link naar reactie

@Bever, ik heb nog een helm die hooguit 5 keren gebruikt is van mijn dochter maar voor haar is hem te klein maat is xs.

Merk is RXA met scherm

Link naar reactie

Motorrijden is altijd een dure grap. En zeker als je met 4 gaat rijden. Mijn zoon rijdt sinds zijn 2,5 mee op de GS200 ( i know.. het mag niet)

Meegroeihelmen bestaan niet voor zover ik weet. Maar een hoofd groeit echt niet snel hoor. Een paar jaar moet hij (zelfs op die leeftijd) wel meegaan. En de rest van de kledij... gewoon zorgen dat je je maten niet te klein kiest. 

2ehands kledij is ook een goede optie. Zoals gezegd zijn er veel kinderen die een paar keer meerijden en dan beslissen dat ze het niet graag doen. En helmen in die kleine maten zijn bijna nooit versleten. 

Wij kochten onze zoon zijn eerste helm nieuw in de verpakking voor 15 euro. Een beetje geluk hebben met die dingen...

 

Het snelst zullen ze uit schoenen groeien, en motorlaarzen zijn ook niet goedkoop. Misschien kan je dan best stevige wandelschoenen tot boven de enkels kiezen. Die kan je dan ook nog gebruiken voor andere dingen. 

 

Voor de rest... niets zo leuk als een kind achterop dat enthousiast is om mee te rijden, en niet bang is. ;-)

 

 

Lang heeft het niet geduurd vooraleer Vespa nummer twee er zit aan te komen. Mijn vrouw heeft gisteren een nieuwe Sprint besteld. En dus is de kans niet onbestaande dat we eens met het gezin op uitstap gaan. Ik heb een dochter van 9 en een zoon van 13. Die laatste is een reus van 1m82, dus dat is simpel. Volwassenen uitrusting. Maar wat te doen met de dochter? Motorkledij is niet goedkoop en als ze daar dan direct uitgroeien wordt het zeker een dure grap. Wie heeft er tips omrent kledij en helmen? Bestaan er goeie meegroei helmen? Waar moeten we nog op letten bij het meenemen van kinderen?

Link naar reactie

Ik wil er dit nog aan toevoegen: ik heb mijn dochter van (destijds) 9 jaar een paar keer meegenomen op de vespa. Ik vond het gewoon linke boel. Zo'n kind gaat, eens je aan het rijden bent, helemaal op in de omgeving en de beleving van het rijden en is niet bezig met veiligheid. Regelmatig heen- en weerschommelen, plots van zitpositie veranderen,... het hoort bij kinderen en maakt het rijden met een motorscooter echt niet tot een plezierige en vooral niet tot een verantwoorde onderneming.

Link naar reactie

Dat doe ik ook soms met mijn kinderen een ritje rijden, wel verkies ik een wijk of iets waar bijna geen verkeer komt. Verder als dat doe ik het niet . Maar ben daar mee eens met jullie topic . Je kind die van achter zit die is constant aan het draaien is zeg maar, voor de bestuurder is het irritant en corrigeren de hele tijd . Zeer gevaarlijk !!

Maar soms kom je er niet onderuit en ga je met hun toch een ritje doen.

De reden dat ik geen kinderstoel heb geplaatst is ,dat ik van achter een reservewielhouder heb staan . Maar moet het niet gaan vergelijken met het kinderstoel .Moest ik geen andere vervoer hebben ,ja dan was mijn keuze rap gemaakt.

Link naar reactie

Als ouder kan je best je eigen kind inschatten. En voorzichtiger rijden doe je automatisch met je kind achterop. Dat hoeft niemand anders je te vertellen. Voor de rest is het zenuwachtige karakter van een kind achterop gewoon het proces van gewenning. De eerste ritten was het bij mij ook. Voor een deel tussen mijn oren (ik dacht constant dat hij er ging afvallen). Maar ook de kleine die achter je rug zit en naar voor wil kijken. Hij probeert dat langs links te doen, dan langs rechts... Maar dat is niet anders bij een kind dan bij een volwassen persoon die je voor het eerst meepakt.

 

Nu is mijn zoon het gewend, na een half jaar regelmatig naar school gebracht te zijn per vespa. En hij zit muisstil. Hij weet dat hij niet naar voor kan kijken, dus doet ook geen moeite meer. Ik heb totaal geen last van hem. 

In de zomer durf ik al eens een langere rit met hem te rijden (meer dan 20km). En ik merk dat ik toch wel een flink stuk trager rij op lange rechte stukken. 

 

Voor de rest is het de eeuwige discussie hé... Een kind zit veiliger in een Volvo met isofix en 5-puntsgordel. Iedereen trouwens. Maar niemand is onkwetsbaar. Niet in de auto, niet op de motor en zelfs niet te voet. Gezond verstand is je beste beschermengel. 

Link naar reactie

Als ouder kan je best je eigen kind inschatten. En voorzichtiger rijden doe je automatisch met je kind achterop. Dat hoeft niemand anders je te vertellen. Voor de rest is het zenuwachtige karakter van een kind achterop gewoon het proces van gewenning. De eerste ritten was het bij mij ook. Voor een deel tussen mijn oren (ik dacht constant dat hij er ging afvallen). Maar ook de kleine die achter je rug zit en naar voor wil kijken. Hij probeert dat langs links te doen, dan langs rechts... Maar dat is niet anders bij een kind dan bij een volwassen persoon die je voor het eerst meepakt.

 

Nu is mijn zoon het gewend, na een half jaar regelmatig naar school gebracht te zijn per vespa. En hij zit muisstil. Hij weet dat hij niet naar voor kan kijken, dus doet ook geen moeite meer. Ik heb totaal geen last van hem. 

In de zomer durf ik al eens een langere rit met hem te rijden (meer dan 20km). En ik merk dat ik toch wel een flink stuk trager rij op lange rechte stukken. 

 

Voor de rest is het de eeuwige discussie hé... Een kind zit veiliger in een Volvo met isofix en 5-puntsgordel. Iedereen trouwens. Maar niemand is onkwetsbaar. Niet in de auto, niet op de motor en zelfs niet te voet. Gezond verstand is je beste beschermengel.

Idd zou is het bij ons ook vergaan. De kleinste van 6 die zit wat te schuiven soms. Maar na een verwittiging zit hij stil. De oudste van 8 die kijkt gewoon naar links of rechts en legt zijn hoofdje tegen de rug en laat zo het landschap passeren. Nog nooit problemen mee gehad.

Maar voorzichtig zijn en te lange ritten gaat vervelen bij kleine mannen. Dus verder als een ritje van een uurtje of 2 met een stop ertussen doen we toch niet.

Verder vind ik niet dat je de kinderen moet mijden op de vespa, het maakt deel uit van de opgroei en de gevaren van de weg.

Link naar reactie

Idd iets op 2 wielen blijft altijd gevaarlijk, mij dochter is nu10 en rijdt ook af en toe eens mee maar de verveling slaat rap toe na een kleine rit wil ze dan ook naar huis.

Zoals hier al gezegd is je gaat trager en nog meer gefocust rijden, het is gewoon een kwestie van de gevaren nauwlettender in het oog te houden.

Laten we wel van 1 ding uitgaan dat alles in het verkeer kan gebeuren en hopende dat alle vespisten die wel hun kinderen meenemen dat die ook weer veilig en blij naar huis mogen rijden.

Grtz.

Ps. Begrip voor ieder zijn keuze

Link naar reactie
  • 2 weken later...

koop u een zijspan. Veiligste oplossing als je echt wil dat je kinderen meekunnen.

Heb je al eens met een zijspan aan een vespa gereden? Das pas levensgevaarlijk

Link naar reactie

Heb je al eens met een zijspan aan een vespa gereden? Das pas levensgevaarlijk

 

ge zijt mij voor geert ;)

Link naar reactie

Deze zag ik bij Vespa Club della Cascina fb...

Dat is een standaardconfiguratie in Hanoi en Saigon, maar dan nog wel met 'den hond' of een paar kippen in een netteke aangebonden ;o)

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Uit "de motorsite" De wet Schouppe:

 

3) Transport van kinderen op de motor

Vanaf 1 september mogen kinderen vanaf acht jaar op om het even welke motor als passagier worden meegenomen. Kinderen tussen drie en acht jaar mogen als passagier enkel plaats nemen op een 125cc tweewieler die voorzien is van een speciaal kinderzitje. Kinderen jonger dan drie jaar mogen niet worden vervoerd op een motorfiets.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Het gaat over het zitje op de foto van Mr160 op de vorige pagina. 

 

Geweldig zitje Maarten! Ik weet niet of zitjes in België een bepaald keurmerk moeten hebben om legaal te zijn. En ook niet of het afhankelijk is van de leeftijd van het voertuig (zoals bij oldtimers van voor een bepaalde datum gordels ook niet verplicht zijn.)

 

Met dit zitje zou je misschien zelfs legaal 2 kinderen kunnen vervoeren. Of dat verstandig is laat ik in het midden.

 

Voor een 'iets' ouder kind lijkt het me wel een fijne optie. Ze kunnen zien, ze zitten tussen je benen... Enkel de voet in de buurt van het rempedaal vind ik maar niets :-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...