Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie 150 Sprint


Wilby

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Ik ben sinds deze week de trotse bezitter van een Sprint 150 van 1973 , 23500 km met Belgische papieren, originele aankoopfactuur, gelijkvormigheidsattest en laatste inschrijvingsbewijs( grijze kaart), er is zelfs nog het originele instructieboekje bij en ik heb de hele historiek van de verschillende eigenaars.

Het chassis nr en het motor nr kloppen met de nummers op de aankoopfactuur. Dit was voor mij al een van de redenen om te kopen, als ik al de verhalen hier hoor van de problemen om aan papieren te geraken, ben ik al van een groot deel van de problemen verlost. De Vespa is helemaal origineel, alles zit er op en aan, buiten de dichting van de rechterbil en het afdekkapje boven het achterlicht. 

Maar, een of andere pipo heet de Vespa overschilderd met de borstel , ook het stuur, velgen, sierlijsten enz...,  alle roestplekken opgevuld met goudron en de hele onderkant beschermd met zwarte blubber. Ik ben natuurlijk wat naïef geweest en had dat moeten inschatten maar ja, beginneling zeker, en nu al iets minder trots.

Resultaat, de bodemplaat ziet er niet al te fraai uit, roestgaten in enz... maar dat is niet mijn grootste zorg. Heb ondertussen het blok er van onder gehaald en vastgesteld dat ik de achterste schokbreker bovenaan niet moest losschroeven , hij kwam er vanzelf onderuit. Dus bevestigingspunt  op het chassis helemaal rot. 

Vragen.

- Kan dit hersteld worden, is niet bereikbaar, hoe los ik dat op?

- Kan ik voor dit type Vespa een nieuwe bodemplaat verkrijgen, en zo ja waar?

Dan zijn er nog een paar problemen met het blok:

- Er zit veel speling op het achterwiel, toen ik het schakelsysteem op het blok demonteerde kwamen de lagergelijders er zo uitgevallen, dus lager kant selector kapot en de arm van de selector gebroken. Bij het in en uitduwen van de as/selector kan ik schakelen. Mag ik mij aan nog meer stukken verwachten ?

Verder:

- Hoeveel compressie moet zo een blokje hebben om nog ok te zijn?

- Hoe kan ik het originele nr van de kleur terugvinden, metaal grijs

 Veel vragen, maar aangezien het hier vol specialisten zit kan dat geen probleem zijn.

 

Wilby.

Link naar reactie

Een bodem is nog te krijgen ja, kijk eens bij sip scootershop (onlineshop) de achterophanging kan opnieuw gelast worden maar daarvoor moet de scooter wel uit mekaar en zal opnieuw herspoten moeten worden.

Als ik hoor dat de lagers er uitvallen dan denk ik dat compressie op dit moment het laatste van uw zorgen is.

Best een volledige revisie doen, koppelingsplaten, schakelkruis, lagers, oliekeerringen dienen daarbij al zeker vervangen te worden

Link naar reactie

Beste Wilby,

Hoe dicht woon je bij de nederlandse grens?

Als je al deze vragen het snelst beantwoord wil hebben kan je het beste bij Maskes langs gaan.

Edoch alvorens je dat doet, je zou al wel je frame helemaal uit elkaar kunnen halen en het in een zuurbad dompelen, dan weet je meteen de werkelijke staat van je frame. Schijnt een goed adres voor te zijn in Belgie.

(en vergeet niet overal duidelijke foto's van te maken zodat je weer weet hoe het in elkaar moet)

Link naar reactie

Bedankt voor de info iedereen.

@ Geertvespa - Bodemplaat heb ik gevonden bij SIP en bij Vespa Classic Parts, zijn wel verschillend van model voor zelfde type Vespa, bij die van Classic Parts is er een uitsparing en kost ook 30,00 meer, welke van de 2 is de beste?

@ Niels - Ik woon in midden Belgie, kan je mij adres bezorgen voor zuurbad?

@ mr160 - Mooi werk maar ik veronderstel dat je dan het gezonde stuk uit een andere scooter moet halen, of is dit nieuw te verkrijgen? Wat is er mis met een zuurbad?

 

Heb ondertussen het blok gedemonteerd en ziet er goed uit, zuiger en cylinder zijn ok. De lager waarvan hierboven sprake is helemaal kapot maar verder ziet het er goed uit. 

Kan de moer van de koppeling gedemonteerd worden zonder het speciale gereedschap en soja hoe?

Link naar reactie

Voor die moer heb je speciaal gereedschap nodig. Of je moet in een dopsleutel kantelen dremelen.

Als je een stukke lager had lijkt me dat je je blok helemaal moet reviseren.

Vespa frame heeft nogal naden, daar krijg je het zuur moeilijk weer uit, met een hedegen kans dat je tot jaren na je resto last heb van zuur dat ofwel je lak, ofwel op plekken waar je het niet ziet (frambuis) lekker door blijft vreten.

Schade bij de bovenkant van je achterveer is een moeilijke operatie. In minj geval was een heel donorkontje nodig, als je mazzel hebt hoeft alleen de versteviging voor de top van de veer los geboord te worden, klus voor een ervaren metaalbewerker.

Link naar reactie

Wat maarten zegt, wrshlk maar afzien van zuurbad. zandstralen is dan beter. (of glasparel)

Waar dat in belgie kan, geen idee, maar er zullen genoeg mensen zijn op dit forum die weten waar dat het beste kan in belgie. Vergeet niet na het stralen een grondlaag op je frame te doen.

Link naar reactie

Ja Adrian die is het, maar heb wel veel minder dan de vraagprijs betaald.

 

@ mr160 , hoe bedoel je helemaal reviseren, ook zuiger, cylinder enz... die zien er nog perfect uit. Wat ik wel heb is dat de krukaslager kant vliegwiel niet vast zit op de krukas, is blijven zitten in het blok. Volgen Scooterhelp zou die bij het scheiden van de helften op de krukas moeten blijven zitten. Weet niet of dat een probleem kan zijn, de beide krukaslagers zien er nog zeer goed uit.

Zou ik alle lagers en oliekeerkringen van het blok best vervangen ?

Link naar reactie

ik zou zeker alle lagers en keerringen vernieuwen. Ook schakelkruis en koppelingsplaten.

Wat betreft de vloerplaat zou ik voor die van vespa classic parts gaan. In de meeste gevallen betekend duurder ook betere kwaliteit.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heb ondertussen heel de Vespa gestript, staat nu klaar om te zandstralen. Ik heb uren op dit forum gelezen over de verschillende projecten die jullie gepost hebben, er zijn juweeltjes bij, maar ook veel verschil in de resultaten. Blijkbaar verschillen smaken nog al eens. Ik moet mijn Sprint her-spuiten omdat de roestschade te groot is , verder wil ik zoveel mogelijk de oude originele onderdelen gebruiken en de originele look bewaren.

Nu heb ik toch nog een paar vragen:

-    Bij heel wat restauraties worden de velgen , remtrommels enz... gespoten in de kleur van het chassis, ik denk dat dit oorspronkelijk niet zo was. Vermoed dat de remtrommels gewoon allu zijn , niet geschilderd. De velgen, schokdemper, veer enz... wil ik in     de oorspronkelijke staat, grijs of zilvergrijs, heeft iemand deze kleurcode?

-   Alle delen die in allu zijn, remtrommels, motorblok enz..., als die ge-glasparelstraalt zijn wordt er daar dan een vernislaag overgespoten of is dit niet nodig?

-   Sommigen poederlakken alles, heeft dit zin voor het chassis, ik zie het eventueel zitten om dit te doen met de velgen, zijn er nog onderdelen die beter ge-poederlakt worden?

-   Wat de motor betreft heb ik nog een vraag ivm de tussenas (Spring gear), heb hier ergens gelezen dat het belangrijk is om de staat van de veertjes te controleren maar die zitten tussen de 2 platen van het grote tandwiel, die platen zijn daar op bevestigd met een soort klinknagels, hoe demonteer ik dit , en nog belangrijker , hoe krijg ik dit weer dicht/ gemonteerd ?

 

Ik zal dit week-end proberen om wat foto' te posten.

Link naar reactie

Je hoeft de Spring gear of pignon elastique niet te demonteren.  Kijk na of de buitenste platen niet open staan of vervormd zijn. Spoel het binnenste grondig met benzine, garagereiniger of ontvetter en rammel er nadien mee. Als je hoort dat er binnenin dingen rammelen zijn er waarschijnlijk veertjes gebroken.

 

Voor de demontage boor je eerst de plaatgeslagen gedeeltes van de klinknagels weg, nadien kan je met een gepaste doorslag de rivetten eruit kloppen.

 

Als je een revisiesetje koopt zitten er nieuwe klinknagels bij.

 

Wat betreft het parelstralen van het carter, ik snap niet dat je dit wil (laten) doen terwijl je de remtrommels zo wil laten. Als je het carter dan toch wil laten stralen, vervang nadien alle lagers en reinig alles heel grondig. Plaatsen waar je lagerrs in komen zou ik trouwens zeker niet stralen, de kans bestaat dat je nieuwe lagers te klein zijn geworden of de oliekeeringen niet meer 100% afsluiten.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hé Nero, bedankt voor de uitleg ivm de spring gear.

 

Ik zou alles parelstralen, ook de remtrommels, maar de vraag is moet daar dan verf of vernis over of mag dat onbeschermd blank blijven?

 

De lagers en keerkringen was ik zowiezo al van plan om te vervangen.

 

 

Groetjes, Wilby.

 

 

Link naar reactie

Ik ben niet zo'n voorstander van dingen opnieuw die heel snel vuil worden te stralen, je verwijdert  ook de "giethuid". Deze zorgt voor een  natuurlijke bescherming tegen oxidatie.

 

Als je dan toch wil stralen, idd beschermen met lak of verf.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Blijkbaar zijn de remtrommels en velgen origineel ook geschilderd, als ik Vespa Technica 3 raadpleeg staat daar: tamburi colonne aluminium Max Meyer 1.268.0983. Vind ik wel raar want op mijn remtrommels is geen spat verf te vinden, zuiver allu ?

 

Zoals beloofd een paar foto's. T'is erger dan ik dacht, is serieus wat werk aan, maar ik zie  het positief de uitdaging voor een beginneling kan alleen maar groter zijn.

 

post-13601-0-98146300-1415896975_thumb.j

post-13601-0-12112400-1415897491_thumb.j

post-13601-0-88216600-1415897536_thumb.j

Link naar reactie

met de bodem alleen te vervangen ga je volgens mij nog steeds een gat houden en dient er dus ook een stuk plaat dat daarop aansluit vervangen te worden. Na lassen ed zeker de binnenkant van de tunnel behandelen, anders roest hij binnen de kortste keren terug van binnenuit.

Hopelijk niet teveel voor betaald

Link naar reactie

Vraag is, hoe behandel je de binnenkant van de tunnel? Vooral schilderen lijkt me een probleem, nadien roestbescherming inspuiten zal nog wel lukken. Heb hier al gelezen dat er sommigen een luikje maken onder de vloermat maar dat is ook niet simpel en stel mij vragen bij de stevigheid van het chassis daarna.

Ik heb waarschijnlijk te veel betaald maar ja , leerschool zeker. Bij de volgende zullen we al héél wat slimmer zijn.

post-13601-0-29399000-1415963909_thumb.j

post-13601-0-09123800-1415964130_thumb.j

Link naar reactie

Vandaag nog wat verder aan het chassis gewerkt, is toch zalig om zo aan en kontje van een wesp te werken, die rondingen, had deze week al wat inspiratie opgedaan na het kijken naar komen eten op VT4, Italiaanse aflevering, der zaten ook nogal wat rondingen in ;)

post-13601-0-23959300-1416078609_thumb.j

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vraagje over mijn staander. Zoals op de foto te zien staan de 2 poten niet op 1 lijn, is dit normaal of is hij vervormd.

Op sommige fotos bij Sip zie ik ook een klein verschil tussen de 2 brugjes die op de staander gelast zijn, een zit wat lager dan het ander.

Als ik de staander zou terugplooien  zodat ze in 1 lijn staan zou het min of meer zijn zoals op de foto's van Sip,

maar Ik vind het heel raar dat zo een stevige buis zou vervormd zijn door gebruik van de staander. 

Wat is de juiste vorm van de staander?

 

post-13601-0-22952400-1416939895_thumb.j

Link naar reactie

Bedankt voor de uitleg maar ik wil zo veel mogelijk onderdelen origineel houden. Ga proberen om hem te rechten en op lengte te maken, nieuwe is maar 20,00€ maar de rekening loopt op.

Ondertussen al wat ge-glasparelstraalt, resultaat is prachtig.

Vandaag chassis weggedaan bij Gimotec Malle om te stralen.

 

post-13601-0-55920200-1417021718_thumb.j

Link naar reactie

Kan iemand mij helpen met het volgende, ik heb een nieuwe aandrijfas besteld bij Sip. Die is identiek aan de oude behalve dat het draaduiteinde om de remtrommel te bevestigen m16 is ipv m14. Dus de oude dikte ring en moer passen niet meer. Nu ben ik op zoek bij Sip , ik vind een Spacer rear brakedrum 2mm dik x 32mm x 16,5 binnendiameter, dit zou moeten lukken de oude was 4,5mm dik maar als ik er 2 plaats moet het lukken. De Castle nut for rear drumbrake m16 kan ik niet vinden in de Sip catalogus, hoe los ik dit op? Vindt het trouwens raar dat ze een as verkopen en niet de bijpassende moer, of heb ik niet goed gezocht in hun shop.

 

Wilby

Link naar reactie

Op sip vind ik ze ook niet direct terug, maar als je "castle nut m16" intikt op google vind je wel wat leveranciers.

 

Wat betreft die rondellen, die vind je toch in elke hobbyzaak?

 

Vergeet ook niet de passende splitpennen aan te kopen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...