Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Noppes Van Elekticiteit Meer...


Frederik9111

Aanbevolen berichten

Van elektriciteit heb ik géén kaas gegeten...!

 

Mijn Sprint met PX-blok draait nog perfect maar viel op de terugtocht na een ritje (aan stevig tempo) vorig weekend volledig zonder lichten&toeter. Vorig jaar heb ik de bedrading/remschakelaar/etc... laten ombouwen. Ging tot nu toe helemaal perfect maar plots... niks meer...

 

Heb me al een breuk gezocht! Alles opengegooid, alle zichtbare draden per lopende cm bekeken, schakelkastje gecheckt, bobijn vervangen (rubbere coating was verduurd, massakabeltje begon stilaan af te scheuren), alle lichtpunten gecheckt,... niks te vinden!  

 

Uit de bobijn vertrekken (naast de hoogspanning naar de bougie en een kort losgekomen massadraafje) nog 4 draden (2 naar de regulator, twee naar de voetem, denk ik). Aan de klemmetjes ter hoogte van de bobijn meet ik niks, gelijk welke combinatie (denk ik). Echter, als ik de twee "G's" lostrek uit de regulator meet ik daar wél stroom stroom (tot 20v bij gasgeven). Ik denk overigens dat het een 6V regulator is (alle lampen zijn 6v gebleven). Ter hoogte van het schakelkastje lijkt alles ok. Als ik het uit contact aanraak, krijg ik een flinke snok (uit-contact en frame = 120v?! is dat normaal?).

 

Ik begin te vermoeden dat er wat schort aan de ontsteking, maar heb geen vliegwielsleutel bij de hand...

 

Loopt er hier iemand uit het Waasland/Antwerpen met enige kennis ter zake rond, die er z'n verstand es kan komen naast leggen?

 

Eeuwige dankbaarheid en een dorstloos middagje zullen uw deel zijn!

Link naar reactie

Die schok die je krijgt als je het "uit"contact (en tegelijkertijd het frame) vast houdt is normaal, dan krijg je zo'n 1500 volt door je lijf (hoogspanning).

 

Als je voor de "G's " 20Volt meet tussen de massa en stroomdra(a)d(en) is er niets mis met je stroomspoelen.  Mogelijk is er ergens stroomverlies naar het frame of, meer waarschijnlijk, is je aarding niet (goed) meer verbonden met het chasis en/of de regulator.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Zonet nog es helemaal opnieuw begonnen... alle draden cm per cm bekeken, tank er nog maar es uit, regulator vervangen, nog steeds noppes...

 

Het enige wat ik nog niet gedemonteerd heb is het remcontact, maar daar zit toch geen massa-aansluiting?

 

Morgen gaat het vliegwiel er es af...

Link naar reactie

Als het een PX ontsteking is dan komen waarschijnlijk 5 draden uit de stator .Je opent het zwarte aftakdoosje en  groen, rood , wit gaan naar de CDI achteraan de motor  .Zwart is de massa ,enkel de blauwe is  van belang want dat is de stroomdraad voor verlichting en toeter . Begin hier met de spanning te meten tussen blauw en zwart of tussen blauw en carter , Dan hoeft het vliegwiel er nog niet af . Die blauwe draad loopt normaal naar één G van de spanningsregelaar met 3 aansluitingen  . De andere G is dan de stabiele 6 of 12V spanning

Link naar reactie

Zonet getest: tussen blauw en carter/massa: 1.5v in ralenti; 10v bij beetje gas. Lijkt normaal, niet?

Link naar reactie

Sorry for my ignorance... maar wat bedoel je concreet met "na de regulator"?

 

In de eerste (linkse poortje) G komt de blauwe uit de statorplate toe.

Uit de tweede (middenste poortje) G vertrekken een blauwe en gele richting vooraan.

Uit de derde (rechtse poortje) vertrekt een kort zwart massadraadje richting frame.

 

Waar zet ik de twee meetpunten juist?

 

Omdat alle lampen nog 6v zijn, ga ik er van uit dat het een 6v-regulator betreft. Kan dat kloppen (ook al vind ik er geen in de gekende webshops)?

Vanmiddag heb ik gewisseld met een andere (12V) regulator en het resultaat was identiek.

Link naar reactie

ok 

Meet tussen de G waar je gele en blauwe draad vertrekken en de massa (frame of kort zwart draadje).

Maak  wel eerst de blauwe en gele draad los zodat je correct kan meten.

 

Zonet gemeten: stationair: 0.5v (toeren opvoeren lukt me niet, heb hand te kort :) )

Ook es met een andere regulator geprobeerd: idem.

 

Wat leer ik daar nu uit? (behoudens dat ik er nog steeds niks van snap)

Link naar reactie

Sprint scooter met px blok? op 6volt?

zou u niet eerst de lampjes uitmeten en vervangen door 12v?

 

Alle lampen uitgemeten: géén stroom.

 

Ivm 6 of 12v... dat ik het niet weet... de regulator bevat geen belettering. Ik weet alleen dat alle lampjes een 6v indicatie bevatten en dat het geheel een half jaar prima heeft gemarcheerd. 

 

Bummer...

Link naar reactie

als uw armkes te kort zijn kunt ge aan de carbu ook aan het gashendeltje trekken, of de luchtschroef helemaal openzetten= gaschuif openzetten ;)

Link naar reactie

1.5v in relanti en 10 volt bij gas geven   is volgens mij te weinig . meet dit opnieuw , maar koppel de blauwe draad af van de regulator .zodat je de rechtstreekse spanning meet uit de stator .

Als je niet aan 14 tot 20 volt raakt is de stroomspoel stuk .

Zoals Geronimooo zegt , is het raar dat je met 6v lampjes zit . In principe geeft een PX statorplaat tussen de 14 en de 20 V op de blauwe draad . Waarom zou je die reduceren naar 6V .

Je spanningsregelaar zal dus 6V uitgang hebben . Als het altijd gewerkt heeft kan je die laten zoals het is en de lampjes ook .

Om verder te gaan , mocht je meer dan 12V hebben uit de blauwe statordraad , sluit je deze opnieuw aan op de éne G van de  regulator  , De andere G koppel je af en meet tussen de 2de G en een massa(draad of carosserie))

Dit zou dan stabiele 6V moeten zijn

Link naar reactie

Wegens Paasverplichtingen zijn de werkzaamheden hier even stilgevallen.

 

 (Ook omwille van een onverwachte bijkomende Wesp :) - mijn madam heeft achter mijne rug mét hulp van enkele forumleden de ET3 van Singelee gekocht voor m'n verjaardag :) ).

 

Oei, da's een flink verschil! Eén dezer gaat het vliegwiel eraf!

Dank voor het testen Dimitri! 

Link naar reactie

Gevonden!

 

Dankzij de tip van Dimitri es helemaal van vooraf aan begonnen.

 

Voor ik het vliegwiel er af zou gooien; heb ik voor alle zekerheid toch maar eerst es de stroom onmiddellijk uit het blok gemeten (isolatie fiches gesloopt); en inderdaad: 14~15V; bij volgas tegen de 40V! Tiens... aan de regulator (verlengde van de blauwe draad) amper 1.5V.

 

2014-04-22212418_zps9ddd86db.jpg~origina

 

Er begon iets te dagen... Wat gefoefeld met het meettoestel (van m'n pa - geen idee wat ik juist gedaan heb - tot ik de werking van de Ohm-stand ontdekte :) ) en kleur per kleur de weerstand van alle draden gecheck (beginpunt aan motor, CDI of aansluitkastje) tot eindpunt (schakelkastje of lichtpunten) (volgens mijn boerenverstand: 1 = geen verbinding; 0 = wél verbinding). Alle kleuren gaven contact, behalve de blauwe draad tussen motor en regulator.

 

Aha-moment! :D Zou er ergens in de blauwe draad tussen motor en regulator een kortsluiting of onderbreking zijn? 

 

Dus dan maar de krimpisolatie (of hoe heet zoiets) van motor tot ingang frame van de draden gestript. Zoiets dus:

 

2014-04-22211902_zps626b84eb.jpg~origina

 

Kijk es aan... dat hoort wellicht niet :)

 

2014-04-22211929_zpsea600ce0.jpg~origina

 

Gewoon even wat aan gefoefeld en kijk es aan!

 

2014-04-22214657-2_zpsfd56af38.jpg~origi

2014-04-22214718_zpsf52c2efb.jpg~origina

 

:D

 

Morgen knip ik de shabby aansluiting door en tracht beter de verbinden of eventueel de hele draad te vervangen.

 

Ik blijf mezelf verbazen :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...