Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rijden In Buitenland Met Rijbewijs B... Deel 47


herbal

Aanbevolen berichten

Er zijn nog een aantal landen. Ik dacht Italië, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, maar zij koppelen hier nog voorwaarden aan.

En eigenlijk maakt dat allemaal niets uit, want met je Belgisch rijbewijs B mag je de grens niet over op een 125 cc tweewieler.

Link naar reactie

Ik wil absoluut niet grof overkomen, maar het heeft hier al ... keren gestaan.

Het zal ook niet veel veranderen door er op een forum over te praten.

Als het echt moet veranderd worden, dan is het beste om bij de juiste instanties aan te kloppen. En als die dan nog naar dat verhaal willen luisteren zijn er gemakkelijk enkele jaren voorbij eer er een nieuwe wet gestemd wordt dat je wel naar het buitenland mag met je B- rijbewijs op een 125cc.

Korte pijn: motorrijbewijs halen.

Ik snap ook niet die drang om in het buitenland te zijn met de Vespa? Wil iedereen plots naar Pontedera ofzo?.

Link naar reactie

@herbal, het gaat hier (in uw link) wel over een rijbewijs B uitgereikt in het Groot hertogdom Luxemburg = over de grens. Uw rijbewijs B uitgereikt in België (??) is geldig tot en met 125cc in belgië. Ik lees nergens dat ze in het GHD-luxemburg het rijbewijs v België hanteren. En bij twijfel >> politie of ambassade van het desbetreffende land bevragen.

Mvg, Luciano

Link naar reactie

Zie het positief ... in Belgie heeft men altijd geluk gehad dat men met een rijbewijs B op een motor tot 125 cc mocht rijden ... .

In Nederland heeft dit nooit gemogen ...

Maar een paar jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald , en 1 ding ben ik wel achter ; Ik had het jaren eerder moeten doen (;-)

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 1 jaar later...

Kijk eens op je groene kaart van je verzekering! Jij bent met je 125cc die in belgië verzekerd is, evengoed verzekerd in het buitenland. Of je er nu volgens de wet mag rijden of niet. 

 

 

@wutsie : ik vermoed dat ze je voertuig in beslag nemen. Maar ik zou vooral wakker liggen van wat gebeurd er als ik een ongeluk veroorzaak en/of zelf gewond geraak. Je verzekering gaat dan plots niet je beste vriend zijn.

Link naar reactie

@dmi : klopt, je voertuig is verzekerd. Maar jij bestuurt zonder geldig rijbewijs, dus de schade die je veroorzaakt in buitenland zal door je verzekering in eerste instantie betaald worden aan het slachtoffer. Maar dat bedrag wordt vervolgens door je verzekeraar op u verhaald , aangezien je zonder geldig rijbewijs reed en dus niet aan de verzekeringsvoorwaarden voldeed.

 

-----

 

Wanneer kan de verzekeraar de betaalde schadevergoeding deels van u terugeisen?

 

Uw BA Autoverzekering vergoedt steeds de schade veroorzaakt met uw voertuig aan derden. Slachtoffers mogen immers niet de dupe zijn als er een probleem is op gebied van de verzekering.

...

Terugvordering van maximaal  30.986,69 euro

  • Wanneer het ongeval veroorzaakt wordt terwijl iemand zonder geldig rijbewijs het voertuig bestuurt of wanneer het recht tot sturen vervallen verklaard is. 
  • ...
  • Wanneer de bestuurder die het ongeval veroorzaakt, dronken is of onder invloed is van medicijnen of drugs.
Link naar reactie

Je hebt gelijk... deels... Heb het even opgezocht, en het is een beetje minder zwart/wit.

 

Weet je wat grappig is... dat je verzekeraar enkel mag oordelen volgens de geldigheid van je rijbewijs in belgië.

Indien je in het buitenland een ongeval meemaakt met een voertuig waarvoor jouw rijbewijs in belgië geldig is op dat moment (zoals dus een 125cc met autorijbewijs). Ookal mag je er in het land van het ongeval niet mee rijden, mag de verzekering volgens de wet geen geld terugvorderen. 

Link naar reactie

 

Je hebt gelijk... deels... Heb het even opgezocht, en het is een beetje minder zwart/wit.

 

Weet je wat grappig is... dat je verzekeraar enkel mag oordelen volgens de geldigheid van je rijbewijs in belgië.

Indien je in het buitenland een ongeval meemaakt met een voertuig waarvoor jouw rijbewijs in belgië geldig is op dat moment (zoals dus een 125cc met autorijbewijs). Ookal mag je er in het land van het ongeval niet mee rijden, mag de verzekering volgens de wet geen geld terugvorderen.

Ik zou toch niet in de schoenen willen staan van diegene die met een ongeldig rijbewijs in het buitenland een ongeval krijgt/veroorzaakt. Hier en daar volgt er na een ongeval nog een discussie over wie is in het fout ... wellicht zullen er dan wel enkele achterpoortjes openen in de wet die voor als nog geld zullen opvorderen van de persoon die niet in orde is !

De gehele materie zou is op de Europse agenda moeten geraken ... maar ja !!!

Link naar reactie

Had daar vroeger ook al eens stress over, woon net op de grens en stak die al es over met het B rijbewijs...

kortom je rijd niet op je gemak in het buitenland en dat is ook niet fijn.

nu met het A rijbewijs te behalen rijd je toch wel op het gemak even de schreef over hoor, gewoon korte pijn en leg dat rijbewijs af, dan moet je er ook niet meer over liggen wikken en wegen van mag het nu of mag het nu niet.

grtzzz

Link naar reactie

 

Had daar vroeger ook al eens stress over, woon net op de grens en stak die al es over met het B rijbewijs...

kortom je rijd niet op je gemak in het buitenland en dat is ook niet fijn.

nu met het A rijbewijs te behalen rijd je toch wel op het gemak even de schreef over hoor, gewoon korte pijn en leg dat rijbewijs af, dan moet je er ook niet meer over liggen wikken en wegen van mag het nu of mag het nu niet.

grtzzz

+1

Knop omdraaien en Doen en de eindeloze discussie verdwijnt voor u zelf voor eeuwig en altijd ...amen !!

Link naar reactie

Nog even over de verschillen tussen de verschillende Europese lidstaten. Ik heb een tijd geleden met Ivo Belet gemaild en toen is er over deze problematiek een parlementaire vraag geweest. Ziehier de uitkomst... Een mail van 26/09/2012,

 

 

 

 

Geachte heer,

 

Naar aanleiding van uw vraag over de Europese regelgeving voor het besturen van een vespa, hebben wij een schriftelijke vraag gesteld aan de Europese Commissie.

Onze vraag en het antwoord van de Commissie vindt u onderaan deze mail.

 

Zoals we u reeds enkele maanden geleden meedeelden, is het in de regel niet toegelaten om met een Vespa de grens over te steken wanneer u enkel in het bezit bent van een rijbewijs B.

De lidstaten kunnen toestaan dat bestuurders met een rijbewijs B ook met voertuigen van categorie A1 (waaronder het voertuig dat u beschreef) rijden. Indien ze dit toestaan, kunnen deze lidstaten ook aan buitenlandse bestuurders met enkel een rijbewijs B toelaten om motorvoertuigen A1 te besturen.

 

Indien u zou willen nagaan welke lidstaten dit aan buitenlandse bestuurders toelaten, raden wij u aan rechtstreeks contact op te nemen met de International Commission for Driver Testing (www.cieca.eu), die deze materie op de voet volgt.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Wouter Wolfs

Medewerker Ivo Belet

 

 

Vraag met verzoek om schriftelijk antwoord E-007282/2012

aan de Commissie

Artikel 117 van het Reglement

Ivo Belet (PPE)

Betreft:      Wederzijdse erkenning Europees rijbewijs

In artikel 6, lid 3, van Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs is bepaald dat de lidstaten voor het verkeer op hun grondgebied de eigenaars van een rijbewijs van categorie B mogen toelaten om te rijden met motorrijwielen van categorie A1. Deze bepaling is echter alleen van toepassing op het eigen grondgebied van de lidstaat en op het rijbewijs wordt niet vermeld dat de houder deze voertuigen mag besturen. Een gelijkaardige bepaling was reeds opgenomen in artikel 5, lid 3, van Richtlijn 91/439/EEG betreffende het rijbewijs.

Voor bestuurders van motorrijwielen van categorie A1 blijft er niettemin onduidelijkheid bestaan over deze specifieke bepaling.

1.    Indien zowel land 1 als land 2 een rijbewijs van categorie B gelijkwaardig hebben verklaard voor motorrijwielen van categorie A1, is het dan toegestaan aan een bestuurder met rijbewijs B uitgegeven in land 1 om met een voertuig van categorie A1 te rijden in land 2?

2.    Indien dit niet geval is, acht de Commissie dan niet dat dit in strijd is met het beginsel van "wederzijdse erkenning"?

 

NL

E-007282/2012

Antwoord van de heer Kallas

namens de Commissie

(11.9.2012)

 

 

Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs[1][1] voorziet in een uitzondering op grond waarvan lidstaten kunnen toestaan dat houders van een rijbewijs van categorie B op motorrijwielen van categorie A1 rijden. De wetgever heeft wel uitdrukkelijk bepaald dat de gelijkwaardigheid alleen geldt op het grondgebied van de lidstaat die deze gelijkwaardigheid toepast.

 

Een lidstaat kan dus een rijbewijs B afgeven en toestaan dat de houder daarvan ook op voertuigen van categorie A1 rijdt; de richtlijn verbiedt deze lidstaat niet om deze gelijkwaardigheid ook te laten gelden voor houders van een rijbewijs B dat is afgegeven in andere lidstaten die dezelfde gelijkwaardigheid toepassen.

 

Het beginsel van wederzijdse erkenning kan niet worden toegepast op een uitzondering die het Europees Parlement en de Raad hebben beperkt tot het grondgebied van een lidstaat.

 


[1][1]       PB L 403 van 30.12.2006, blz. 18.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...