Ga naar inhoud
Vespaforum.be

olie in luchtfilterhuis ?


m-pictures

Aanbevolen berichten

sinds een goeie anderhalve maand rij ik met een vespa 125 gts i.e.,

gekocht op +- 4200km (juist 2 jaar oud), en ondertussen een 600km mee gebold

op zich heel content van maar al wel een paar tegenslagen gehad...

enkele weken terug 2nagels in achterband, dus band ging stilletjes af, 2stoppen in gestoken, en zo weer even kunnen bollen.

na een goeie week ging deze terug stilletjes af, toen zo een busje gekocht dat je langs het ventiel moet inspuiten, en uw band langs binnen maakt.

bij het testrijden (10km tegen 50km/uur max) één van de 2 stoppen eruit gevlogen, door te hoge druk in de band, geluk gehad dat ik niet de vlakte ben gegaan.

Dan toch maar voor een nieuwe band gegaan, nu hadden ze de 130/70 niet binnen, moest besteld worden, maar wel de 140/70... op zich maar 1cm breder en een beetje hoger (+-7mm)dus deze op de velg laten leggen en thuis gemonteerd.

Alles god dachten we , totdat het binnenslijklapje soms juist tegen de band kwam.

Dan vandaag links achter de kap gedemonteerd, en het luchtfilterhuis beginnen losvijzen, totdat er olie uit liep, en geen klein beetje.

Luchtfilter zat tot halverwege in de olie?

alles proper gemaakt, spatbordje beetje verbogen zodat dit niet meer tegen de achterband kan komen, en alles terug gemonteerd.

Oliepeil nagekeken, en staat nu zelfs nog juist boven het maximum.

Handelaar opgebeld waar ik dze gekocht heb, en hij beweert dat zij altijd iets boven max vullen.

Liever olie in de luchtfilter dan geen olie in de blok zei hij.

Als de motor op hol zou slagen doordat hij op olie begint te draaien, zijn we natuurlijk wel verder van huis.

Iemand dit ook al eens tegengekomen?

ben zelf een leek in vespa's, mijn vader is een bruggepensioneerde mecanieker, maar ook niet echt ervaring met vespa, maar vertrouwt dit niet echt

alvst bedankt voor de reacties ,

Marc

Link naar reactie

Ik vind datte eigenlijk wel straf dat uwe dealer daar niks speciaal heeft over verteld,want zoveel olie in uwe luchtfilterhuis krijgen duid eigenlijk meer op een nakend probleem,,,mijn eerste gedacht gaat naar uw klepspeling of inlopen van uwe nokkenas,of klepgeleidingsbus gescheurd,in ieder geval volgens mij toch iets wat dringend moet nagekeken worden,,,ten tweede zoals uw gedacht van op "olie" te beginnen draaien,,lijkt mij nogal vergezocht,want dan zou volgens mij uwe" luchtmassa meter" direkt van z'n oren beginnen maken,of toch zeker vervuild geraken + het feit dat dit nen benzine motor is en gene diesel ( waar ik al verschillende in realtime heb zien op hol draaien op olie=erg griezelig moment).

Anyway,nu je het oliepeil juist hebt gezet en uwe luchtfilterhuis hebt uitgekuist,kan je na een ritje wel even peilen en visueel checken ( transparante tutters onderaan uw luchtfilterhuis)of hij veel olie heeft verbruikt,want het kan natuurlijk ook dat de vorige eigenaar er teveel olie heeft ingekapt.

Veel succes met uwe zoektocht en hou ons op de hoogte.

CHEERS

Link naar reactie

alvast bedankt voor je reactie,

die transparante tutters onderaan het luchtfilterhuis, daar kon je niks meer door zien van de smurrie, zijn nu proper gemaakt, dus kan ik deze in het oog houden na een ritje.

Maar waarom hangen deze eraan? is het de bedoeling dat er dan toch een beetje olie in het luchtfilterhuis komt?

Uitleg van de verkoper (= handelaar) was: liever wat olie in uwe luchtfilter, dan gene olie in uwe blok, dus ik doe er altijd iets meer dan maximum in?

vindt dit zelf ook geen zinnige uitleg...

Hoop dat er enkel teveel olie op zat, en voor de rest niks anders aan de hand is

groeten, Marc

Link naar reactie

olie in luchtfilter... . zeker ni goed, meestal is dat na een probleem me de joint de culasse...

en oliepeil moet juist zijn... te weinig is slechte lubrificatie = oververhitting + vervorming van metalen elementen. teveel olie is ook niet goed = teveel weerstand in het blok voor de draaiende elementen en een te hoge druk...

vooral als uwe luchtfilter halfvol is... . tis ne 'lucht'filter... genen oliefilter... (kzeg ni dat er ni nekeer op een of ander manier "een beetje" olie of naft in kan belanden...)

grts

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

elk modern voertuig is erop voorzien om carterdampen langs het luchtfilterhuis af te voeren, om vervolgens mee door de ontbranding te sturen. Hoe meer alles opgebrand is, hoe minder slecht voor de uitstoot. 'wat' olie in het filterhuis is dus helemaal niet fout. Als het echt veel is kunnen er een paar oorzaken zijn, maar als de garagist zegt dat hij teveel olie gebruikt heb je het wsch al gevonden. Hij zal wel gewoon het teveel wegpompen via de carterontluchting. 

Dat is meestal niet bewust zo ontworpen, maar afhankelijk van de plaatsing en vorm van de ontluchting zijn voertuigen er al dan niet gevoelig aan. Ik heb een motor die maar tot aan het minimumpeil gevuld kan worden als ik het filterhuis droog wil houden ;-)

Niet panikeren en de volgende paar 100km een beetje in het oog houden. 

Link naar reactie
Op 25-6-2017 om 22:46, abarth guido zei:

Als de vespa op zen zij heeft gelegen kan men ook olie in de luchtfilter krijgen dacht ik

Klopt, een vriend zijn GTS heeft ook op de zijkant gelegen en er kwam ook heel wat olie uit het luchtfilterhuis. Gelukkig controleerde hij zijn oliepeil voor hij ging rijden. Want dit stond zelfs onder het minimum.

Link naar reactie

even reageren, wat je bedoeld met stoppen in de nagelgaten te plaatsen om te dichten weet ik niet. Ik heb heel veel wieken in motorbanden en nu ook verschillende in vespa banden geplaatst. En die zijn er nooit terug uitgevlogen. En dat zijn noodoplossingen, een verstandig mens laat zo snel mogelijk een paddestoel stop van binnen naar buiten plaatsen, of een nieuwe band. En over de spuitbus bandendichtingsmiddel ga ik maar nikske zeggen. Je laat toch nooit een grotere band als voorgeschreven op een velg leggen, wat als gevolg heeft van het schuren op de spatlap. Wat je bedoeld met olie tot halfweg het filterhuis is mij niet duidelijk. Dan zou er meer olie in het filterhuis zitten dan in het carter. Als je de Vespa bij een dealer hebt gekocht, zou hij die nagezien moeten hebben. Nu is het zo dat inderdaad de carterontluchting via de slangaansluiting op het cilinderkopdeksel, uitmond in de aanzuigpijp van de luchtinlaat naar de motor. Wat kan nu de oorzaak zijn van zoveel olie in de luchtfilterhuis ? Als bvb de luchtfilter sterk vervuilt is, zal die meer zuigen op de carterontluchting. Maar je zegt het olie peil staat nog op max niveau. En toch zit er zoveel olie in het filterhuis, dat is dan al een ernstig foutje van veel te veel olie. Of de vespa heeft eens op zijn linker bil gelegen en gewoon blijven rijden. Enheu de voorgeschiedenis weet je nooit, er rijden er genoeg rond waarvan het worm wieltje aan de kmteller kabel verwijderd is. Ik zou gaan voor een goed onderhoud bij een ernstig persoon, waar het gereedschap warm is, en niet de kassa rood gloeiend. En daarna kan je dan volgen of je olie probleem te wijten is aan slecht onderhoud, of een mankement. Mvg.

Link naar reactie

Oliefilter met olie is een gevolg van teveel olie in het carter. De tutters onder de lucht filter zijn er om te controleren of er geen overbodige olie in de luchtfilter zit. Als deze vol zitten met smurry dan is dit al een bestaand en oud probleem. En nog een tip: Je oliepijl moet te allen tijden tussen minimum en maximum staan! DUS ook niet boven maximum, want dan gooit de motor dit op plaatsen waar het niet moet zitten en veel te veel is zelf net zo gevaarlijk als teweinig (olie is namelijk niet samendrukbaar, lucht wel)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...