Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Xenon & LED verlichting op GTS


Teckel1962

Aanbevolen berichten

@flatsix, mijne is ook proffesioneel gestoken.

de regels voor de auto gelden niet voor vespa's omtrend xenon verlichting.

het is ook zo dat je je koplamp na montage deftig moet afstellen.

maar het verblinden hangt ook vanaf wat voor xenon je steekt.

als je met veel te hoge kelvin waarde begint dan heb je een fel blauw tot paars licht en die zijn idd heel vervelend.

best is een xenonkit van 6OOOk waarde tot 6500k te nemen.

grtz

Link naar reactie

Hoe blauwer je licht is, hoe minder de lichtopbrengst.

Ik heb 8000 steken, en dat is nog perfect doenbaar. Meer is niet aan te raden.

En, neen ik heb de mijne niet professioneel laten steken, heb het zelf gedaan, maar eerst geïnformeerd en gekeken hoe anderen het deden. Nadien twee man op de vespa gezet en zo de lamp afgesteld. Concreet schijnt ze dus iets lager wanneer ik alleen rij, maar wanneer we met twee rijden zal ik ook niemand verblinden.

Ondertussen al een paar honderd kilometer mee gereden zowel overdag al bij donker. Het blijft me verbazen hoeveel beter deze lichten zijn.

Link naar reactie

Daar kan ik goed inkomen... Flatsix6 heeft groot gelijk en inderdaad optie Xenon op een auto resulteert vaak ook in automatisch koplampregeling en -reiniging. Was eerst ook verbaasd dat deze zaken op mijn auto allemaal aan elkaar hangden.

Ook weerom mooi geïnstalleerd door MGENT met oog op tegenliggers en maximale lichtopbrengst. Sinds ik Xenon op mijn auto heb, gebruik ik nooit meer mijn 'grote lichten'... Mensen die vaak 's nachts rijden, waar wachten we nog op?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ondertussen is bij mij de kogel door de kerk ... en is er een overeenkomst met m'n dealer ... Huidige xenon zal vervangen worden door een Bi-xenon van Pilot ... er is een correcte regeling getroffen ! Binnenkort eens afspraak maken sé !

BTW: fouten maken kan iedereen ... 't is de manier hoe je'r mee omgaat en hoe je ze oplost ! Heb terug volste vertrouwen in m'n dealer !!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

... en ondertussen steekt de Bi-Xenon van Pilot erin (met dank aan B-Streetzone voor de correcte afhandeling van hogerop beschreven probleem).

Toch nog een kort vraagje voor wie ook Bi-Xenon heeft zitten .. Als 't gewone grootlicht op staat (dus niet de phare), dan heb ik de indruk dat het lichtschijnsel nogal "na-trilt" bij oneffenheden in de weg. Bij de phare lijkt dit niet 't geval (al merk je dat natuurlijk minder omdat die een pak verder schijnt hé).

Merken jullie dit ook ? Is dit (ab)normaal ? Zou hierdoor de levensduur van de lamp verkorten ? Beeld ik me maar wat in ? En is dit bij de standaard lamp ook 't geval (en is me dat toen nooit opgevallen?) ?

Link naar reactie

Zonder eventuele afbreuk te willen plegen aan de wijze waarop B-Streetzone de Bi-Xenon heeft gemonteerd, zou het best kunnen dat er hier of daar nog speling zit op het lamphuis, de lampvoet of het bajonet-blokkeringssysteem dat de lampvoet vastklemt in het lamphuis.

Tijdens de montage van mijn Bi-Xenon ben ik tegen dezelfde problemen gestoten - nl. de lampvoet van een Bi-Xenon is te groot waardoor het lamphuis +/- 5mm naar vóór moet worden gebracht. Hierbij heb ik alles meermaals moeten monteren en demonteren alvorens dit "knutselproject" tot een goed einde kwam. Zorg er dus voor dat alles goed vast zit en dat er nergens speling optreedt.

De Xenon lamp zelf zit uiteraard altijd een beetje "los" in de magneetvoet; deze moet axiaal kunnen verschuiven bij gebruik van de "phare". Alhoewel dat de Pilot kits van prima kwaliteit zijn, zou teveel speling eventueel toch kunnen wijzen op een minder kwaliteit van de lamp.

Mijn Bi-Xenon trilt alleszins niet.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

die ledlampen voor pinkers kan je in een betere autohandel wel vinden.

heb ze getest op de vespa.

maar vind het geen zicht die ledbolletjes in de pinkers.

voor het achterlicht moet je een lanp hebben die rij en remlicht gecombineerd heeft.

grtz

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 1 jaar later...

even dit topic omhoog halen, heb wel een deftig set dagrijlichten gevonden.

en het vraagt geen andere lichten zoals die met leds die je al kan vinden voor de lx.

ik denk wel dat het je zichtbaarheid in het donker vergroot want het licht lijkt redelijk fel.

Link naar reactie

Is al heel lang te verkrijgen.

Hier de links waar je ze kunt bestellen. De eerste link is een extra aansluiting voor als je witte fiche reeds in gebruik is. Let wel op dat je bij de prijs geen invoertaks of BTW moet betalen. Soms moet het niet, andere keren wel. Dat is dus extra 30% op je aankoopfaktuur.

http://www.scooterwest.com/items/?_pageCCS=t#page=/item_details/Alarm-Interface-Splitter-Vespa-GTS-GTV-300-Super-/9425

http://www.scooterwest.com/items/?_pageCCS=t#page=/item_details/LED-Running-Light-Turn-Signal-Wiring-Kit-Vespa-GTS-GTV-300-Super/9423

Link naar reactie
Werkt enkel bij de GTS-es met reflectors met "enkele" pinker.

Welke bouwjaren hadden 'enkele' pinkers?

Mijn GTS 300 SS van 2010 heeft dubbele pinkers, alsook de GTV 125 van 2009. :-S

Link naar reactie

@LX125: leg mij eens uit wat een enkele pinker is. De link die smurf gepost heeft is van een GTS. Mijn links zijn de onderdelen die ze gebruiken in het filmpje. Dus moeten ze toch op een GTS werken?

Link naar reactie

nee, ik zie het al, is net zoals bij auto's in amerika.

hij heeft reflectoren aan de zijkanten en maar een enkele pinker ingebouwd.

waarschijnlijk hebben zij ipv 2 pinkers side marker zoals de volvo's hier ook hebben.

wij hebben hier in europa allemaal twee lamper per pinker.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 jaren later...
  • 1 maand later...

Daar kan ik goed inkomen... Flatsix6 heeft groot gelijk en inderdaad optie Xenon op een auto resulteert vaak ook in automatisch koplampregeling en -reiniging. Was eerst ook verbaasd dat deze zaken op mijn auto allemaal aan elkaar hangden.

Ook weerom mooi geïnstalleerd door MGENT met oog op tegenliggers en maximale lichtopbrengst. Sinds ik Xenon op mijn auto heb, gebruik ik nooit meer mijn 'grote lichten'... Mensen die vaak 's nachts rijden, waar wachten we nog op?

auto's van voor 2007 zijn niet verplicht om deze punten te volgen dacht ik :)

Link naar reactie

auto's van voor 2007 zijn niet verplicht om deze punten te volgen dacht ik :)

ik denk dat die regel voor nederland is.maar ben nie zeker , als je over een drempel rijd of over slechte wegdek je verblind iedereen ermee omdat je geen automatische hoogte verstelling hebt.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...