Ga naar inhoud

Pilaf

Leden
  • Aantal items

    99
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    7

Pilaf last won the day on November 4

Pilaf had the most liked content!

Community reputatie

39 Excellent

2 Volgers

Over Pilaf

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS160MK1 - GTS300ie Super - LX50 4V

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Recente bezoekers van dit profiel

654 profielweergaven
  1. Revisie van een GS160 motor

    AJ, bedankt...ook voor de tip voor aluminium lasser. Heb een lasser in Aalsmeer aan wie ik dit klusje wel toevertrouw. En Nero, heb idd slechte ervaring met Tameni dus ga voor de originele krukas (al dan niet met een nieuwe zuigerstang). Alle keerringen zijn voor een MK1 dus blijf het wel een vreemd verhaal vinden. Zijn er nog andere kenmerken voor een MK2 blok (buiten het luchtfilter)? Het honen heeft wat vertraging en dat komt eigenlijk wel goed uit want ben door Nero z'n tip over de Grandsport zuigers er achter gekomen dat ze ook weer een serie van 58,0 maken. Wordt het honen niets dan wordt het een 58,4 Grandsport zuiger waardoor de setup hetzelfde blijft. Vandaag even aan de gang geweest met de primaire, de 2 probleem lagers en de silentblocks. De kickstart as is bijhoorlijk krom en na het verwijderen van de veer was het niet mogelijk om deze naar binnen te drukken. Uiteindelijk was de keus doorslijpen van de as of het blok verhitten en hopen dat het blok niet zou scheuren. Ben voor de laatste optie gegaan en het ging, met een hoop hitte in het blok, gelukkig goed. Hieronder een foto van de kromme as. Vind het zowieso een wonder dat het aluminium niet is gescheurd maar dat de stalen as krom is gegaan, het is in iedergeval een goede schuiver geweest want dit heb ik nog niet eerder gezien. De primaire ziet er goed uit, de platen stonden wat bol en er rammelde iets, dus waarschijnlijk een gebroken veer. Eerst even de nagels voor geponst en met een M4 boor de koppen eraf geboord. Daarna met een doorslag de nagels verwijderd. Er zaten geen gebroken veren in de primaire maar er zat wel een stuk onverklaarbaar metaal tussen de platen die wat krassen heeft veroorzaakt op de plaat maar verder is er geen schade te zien. Zal het lager van de primaire vervangen en nieuwe veren plaatsen, weet alleen nog niet welke, iemand voorkeur? DRT: https://www.sip-scootershop.com/en/products/repair+kit+primary+drive+drt+_16020600 CIF/RMS: https://www.sip-scootershop.com/en/products/repair+kit+primary+drive+cif+_16025000 De 2 lagers hadden ook geen zin, die bij het schakelmechanisme ging nog redelijk. Wederom een hoop warmte in het blok en met een doorslag voorzichtig het lager eruitgeklopt. Een kant van het lager is zichtbaar en de andere kant van het lager is te zien als het draadeind van het schakelmechanisme is verwijderd. Dan is het gewoon voorzichtig kloppen en oppassen dat het draad niet beschadigd. Het laatste stuk heb ik met een lagertrekker gedaan. Het lager bij het primaire was een stuk lastiger, kwam er niet tussen met een kleine lagertrekker. Uiteindelijk ervoor gekozen om 2 gaatjes (M4) te boren en het lager er ook zoals bij het lager hierboven, hitte in het blok en voorzichtig kloppen. Dat ging gelukkig soepel en vervolgens draad getapt (M5) en 2 boutjes op maat gemaakt, loctite erop en de boutjes vastgezet. Uiteindelijk de silentblocks en het rubber van de schokbreker verwijderd. Had ooit een speciaal stuk gereedschap gemaakt en vorig jaar uitgeleend, helaas nooit teruggekregen en aangezien ik geen steigerpijp meer had liggen even een creatieve oplossing gezocht. Een M14 keilbout, wat hout en ringen: Wat MDF en een 50mm gatenboor: De keilbout vastgezet: Dop 13 erop en ratelen: Silentblock zonder schade verwijderd: Voor het rubber van de schokbreker het zelfde principe maar nu met een stuk draadeind, 2 moeren/ringen en een pijpsleutel: Het blok gaat volgende week naar de lasser, ook laat ik de diverse assen nakijken of deze recht zijn of dat er schade is. De krukas wordt nogmaals nagekeken en als deze te veel speling heeft gaat er een nieuwe zuigerstang op. Het is nu dus even afwachten voordat er verder spullen besteld worden.
  2. Revisie van een GS160 motor

    Nero, bedankt voor je bericht, PM je binnenkort even over het vliegwiel. Voor wat betreft de Grandsport zuiger, dat is zeker de optie die ik ga volgen als er geboord moet worden. Ik ga geen GOL zuigers meer plaatsen als er voor 40euro meer een kwaliteit zuiger in kan. Heb daar dan nog wel wat vragen over en hoor graag welke aanpassing er dan nodig is buiten het opboren: - carburateur aanpassing (welke sproeiers vervangen en welke maat)? - cilinder kop bewerken ivm groter boring? - compressie verhouding aanpassen? - blijft de timing 26 graden btdc of wordt deze aangepast? En dan de krukas, heb de pen verwijderd en tot mijn verbazing zit er een zuigerstang met bronzen bus in ipv naald lager. Was van mening dat er vanaf de VSB1M - 36098 een (small end) naaldlager in zat. Als dit het geval is dan is de krukas niet origineel en later geplaatst. Zuigerstang en krukas van voor nummer 36098: https://www.sip-scootershop.com/en/products/conrod+kit+mazzucchelli+for_bco0498 https://www.sip-scootershop.com/en/products/crankshaft+tameni+for+vespa+_45141000 Zuigerstang en krukas van na nummer 36097: https://www.sip-scootershop.com/en/products/conrod+kit+mazzucchelli+for_bco0500 https://www.sip-scootershop.com/en/products/crankshaft+tameni+for+vespa+_45150000 - Als dan de zuigerstang vervangen wordt, is het dan handig om meteen voor een met naald lager te gaan icm grandsport zuiger? - maakt het qua spoeling voor de grandsport zuiger nog uit of er een ronde of driehoekige krukas is geplaatst?
  3. Revisie van een GS160 motor

    Dave, daar heb ik destijds ook over nagedacht maar dan hang ik er liever een p200 blok onder. Hou dit blok het liefst origineel en heb eerlijk gezegd nog nooit een technisch probleem gehad met de contactpuntjes en sinds de nieuwe brugcel is het laad probleem ook opgelost. Net terug van de lasser. Het vliegwiel moet als verloren worden beschouwd. Het is lasbaar maar er moet een hoop materiaal worden verwijderd wil er een mooie las worden gelegd. Dan kan hij nog niet garanderen dat het sterk genoeg is omdat het een redelijk zwaar wiel is wat toch 7000rpm aan moet kunnen. Daar moet ik dus even over na denken wat te doen. De schade aan het carter is volgens de lasser eerder gelast. Er heeft een gat in het blok gezeten en daar is van buiten een las opgelegd die nu weer gescheurd is. Dit is door hem te repareren. De cilinder kop wordt licht gepolijst aan de binnenzijde. De putjes laten we zitten omdat er volgens de lasser spanningen in cilinderkop komen als we die putjes opvullen en die spanningen geven weer andere problemen. Dan de krukas. Deze heeft bijhoorlijk wat ruimte op big en small end zodat deze ook moeten worden vervangen. De oorzaak ligt waarschijnlijk in de gebroken veer en het doorrijden. Heb nog een originele reserve krukas liggen dus we gaan even kijken wat wijsheid is. De cilinder is helaas toch meer beschadigd dan gehoopt. Er zitten een paar diepe krasssen in. De cilinder wordt gehoond en hopelijk krijgen ze de krassen eruit, dan is het meten en kijken of mijn oude zuiger nog nieuw leven krijgt. Anders wordt het een nieuwe 58,0 GOL die ik nog op de plank heb liggen. Lukt dat niet dan gaan we opzoek naar een overmaat zuiger en gaan we de cilinder opboren en honen.
  4. Revisie van een GS160 motor

    Alle lagers halen bij de lagerboer wordt een probleem. Van de 2 probleem gevallen wist ik het al maar ook het hoofdlager is niet te leveren. Dat is een Piaggio lager wat wel door SKF (SKF BB1-0855) wordt gemaakt maar niet in het algemene assortiment zit, dus ga die 3 bij de webwinkel bestellen. Ook de keerring van het vliegwiel en koppelingszijde zijn afwijkend dus ook die via de webwinkel. Dan heb ik gisteren wat onderdelen uit de dieselbak gehaald en schoongemaakt. De carburateur is netjes en klaar voor 20 minuten badderen in de ultrasoon reiniger. Het vliegwiel is helaas ook beschadigd. Ik denk dat er een bout los is geraakt en schade heeft veroorzaakt aan vliegwiel en cilinder want ook daar mist een stuk koelrib. Ga vandaag langs de alu lasser om het eea door te nemen. Heb al een mal van de cilinderkop gemaakt dus die kan eventueel ook worden opgelast. Verder wordt vandaag de cilinder en krukas bekeken en na gemeten zodat we ook daar een plan voor kunnen maken.
  5. Revisie van een GS160 motor

    Ad, dacht eerst "wat bedoeld hij hiermee" lagerboer vs webwinkel. Ben erachter, wat een prijsverschil voor dezelfde lagers (merk). Er zijn inderdaad 2 lagers die ze niet leveren dus dat wordt de webwinkel. Ben daarna ook even verder gaan kijken voor de keerringen. Heb daar votaseals (http://votaseals.com) in Amsterdam voor gevonden. Ook weer de helft goedkoper en aardige en behulpzame verkoper. Het wordt dus een lagerboer en een keerringboer ipv de webwinkel. Bedankt voor de tip.
  6. Revisie van een GS160 motor

    Dank je, zal als het zover is eens naar de kop laten kijken. Heb natuurlijk nog de kop van mijn originele blok liggen dus mocht het een probleem zijn dan ik deze er tijdelijk opzetten. Je hebt gelijk wat betreft de lagers, heb beide lagers ook nog even laten zitten want dacht, hier was iets mee. In mijn originele blok destijds alleen de naalden vervangen, was een setje die Maskes verkocht. Zie nu dat deze lagers weer als reproductie te koop zijn, alleen verschillende merken (sip, bgm, blank, pascoli) Heb de hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft want de prijzen varieren nogal. ScooterCenter (in set van eigenmerk BGM) http://www.scooter-center.com/product/3730014/Ball+bearing+set+engine+VESPA+Vespa+GS160+VSB1T+GS4+SS180+VSC1T?lang=en SIP: https://www.sip-scootershop.com/nl/products/lager+aandrijfas+schakelklok+_52759200 https://www.sip-scootershop.com/nl/products/lager+nevenas+_52761000 Maskes (volgens mij van Mauro Pascoli) http://www.maskesvespaparts.com/Webwinkel-Product-89973707/Bearing-for-rear-axle-45x28x10.html Scootopia: https://scootersoriginali.com/products/vespa-bearing-kit-enginecase-flywheel-side-set-2-gs160-ss180-scootopia
  7. Revisie van een GS160 motor

    Bedankt voor je advies, ga dan maar eens opzoek naar een bedrijf in de omgeving die aluminium last. Vind persoonlijk die loctite ook geen goede oplossing omdat het aan de binnenzijde versplintert is en het materiaal is daar dus echt dun.
  8. Revisie van een GS160 motor

    Niks verkoopsite maar gewoon in Aalsmeer op de werkbank. Als eerste wil ik Sztief toch nog even via deze weg bedanken voor het gunnen van het GS160 blok. Gelukkig dat er in deze tijd ook nog mensen zijn die de hobby en liefde voor de "rijdende" Vespa belangrijker vinden dan de woekerprijzen die ze kunnen vragen voor reserve onderdelen, dus nogmaals, Sztief...bedankt voor het GS160 blok. Enfin, eenmaal thuis gekomen het blok meteen ingeklemd. De eerste indruk is goed, het blok is aardig compleet, matching nummers, is niet verprutst en er is wat lichte schade te zien. De kickstarter is krom, de kickstartbout is afgesleten en er zitten wat diepe krassen op het schakelmechanisme wat duid op een valpartij. Ook is er weinig tot geen compressie. De uitlaat lijkt me origineel want deze heeft het geknepen uiteinde. Na het verwijderen van de koelkap. De koppeling, een mooie schone koppeling, geen oververhitting te zien en de drukplaat redelijk ingelopen maar niet extreem. Na het verwijderen van de koppelingsmoer is de koppeling met koppelingstrekker niet los te krijgen. Na het licht verhitten van de koppeling gaat het wel. De conische ring is helaas gebroken. Aan de andere zijde zitten de bouten van het vliegwiel keurig geborgd. De bouten en vliegwielmoer gaan makkelijk los (wat overigens voor alle bouten en moeren geldt). Na het verwijderen van het vliegwiel zie ik een mooie schone statorplaat met goede contactpunten dus ook daar verwacht ik geen problemen. De boutjes van de statorplaat zijn wel beschadigd en er is een merkje op de plaat en carter gezet dus is deze is destijds meerdere malen afgesteld. Dan de kop, ook deze gaat er makkelijk af en wat als eerste opvalt zijn de pitten in de kop en de cilinder. Kreeg meteen schrik voor detonatie maar deze pitten zien er toch anders uit. Na het verwijderen van de cilinder werd de oorzaak snel duidelijk, een gebroken veer. De cilinderwand heeft verder geen krassen en dat is toch wel een klein wonder omdat er na het breken van de veer nog mee is doorgereden (zie de koolaanslag). Ga de cilinder na kijken en doormeten en hopelijk is honen en veren genoeg en kan ik mijn originele 58,0 zuiger nieuw leven geven. Wil eigenlijk wegblijven van boren en GOL zuigers want heb daar slechte ervaring mee, we zullen zien. Na het splijten van het blok is er geen schade te zien bij de krukas ook is de speling op big en small end minimaal. Het vliegwiellager is wel aardig uitgelopen net als het hoofdlager, ook de keerringen zijn allemaal op. De speling op de tandwielen, ik meet 0,3 mm ruimte tussen het tandwiel en vulring. Volgens de boeken mag deze tussen de 0,15 en 0,40 mm zijn met een max van 0,50 mm. De 0,30 mm is dus niet extreem en kan deze met een overmaatse vulring weer terugbrengen naar 0,20 mm. Ook het schakelkruis en kickstartkrans zijn netjes en er is geen extreme slijtage te zien. Het achterwiel lager heeft echter veel speling zowel aan de kant van het wiel als van het schakelmechanisme, de as is overigens niet ingelopen. Ik denk dat dit probleem destijds bekend was want de kroonmoer van het wiel en van het lager zijn beide flink beschadigd. De kroonmoer van het wiel zit goed vast en er is een flink moment nodig om deze los te krijgen. De kroonmoer van het lager is zo beschadigd dat ik mijn speciale sleutel er niet op krijg. Ook is goed te zien dat de schade aan de rechterkant van de kroontjes zit. Denk dat er met een pen op is geslagen maar de verkeerde kant op, het is tenslotte linkse draad. Uiteindelijk heb ik ook met verwarmen, kruipolie, een pen en hoop geduld de moer los gekregen. Deze wordt uiteraard vervangen. Binnen in het blok zie ik dat er toch schade is van de valpartij. Aan de buitenzijde zie ik scheurtjes en aan de binnenzijde is er een stuk metaal ingedrukt. In de loop van volgende week ga ik het blok verder schoonmaken en een lijst maken van benodigde onderdelen. Ik heb wel al wat vragen: - Hebben de pitten in de kop gevolgen voor de verbranding, ik denk zelf aan een verstoord vlamfront (turbulentie) omdat deze niet egaal is. Wat is jullie visie hierop en is er een oplossing voor? - Dan de schade aan het carter, heeft er iemand ervaring met dit soort reparaties. Wat ik lees is het lassen van het carter of gebruik van loctite (kneedbaar aluminium). - En als laatste deze lagers (zie onderste foto). Ik kan me herinneren dat ik bij mijn originele blok alleen de naalden en tonnen heb vervangen. Nu zie ik mauro pascoli een van deze lagers maakt (http://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Webwinkel-Product-89973707/Lager-achteras-45x28x10.html) maar volgens mij zitten deze lagers ook bij de kit van Scooter Center (http://www.scooter-center.com/product/3730014/Ball+bearing+set+engine+VESPA+Vespa+GS160+VSB1T+GS4+SS180+VSC1T?lang=en). Heeft iemand hier een idee of mening over qua kwaliteit?
  9. 300Ie Super Sport Valt Regelmatig Stil.

    Mijn GTS is helaas uit de garantie, de nieuwe mapping is overigens wel uit coulance door Vespa gratis geupdate omdat de problemen binnen de garantie begon en het probleem niet werd opgelost. Ben geen expert hoor, gewoon nieuwschierig wat er onder het zadel van onze moderne blokjes gebeurt. Vroeger gaf je een slinger aan de ontsteking en nu verander je een getalletje. Nogmaals, ik hoop dat jullie problemen wegblijven en dat het bij mijn GTS een herfstdipje was.
  10. Compleet motorblokje GS160 (serie 2) '63

    Zeker niet Josse , het motorblok wordt grondig nagekeken en van de winter onder mijn GS. Hopelijk kan ik dan weer zorgeloos rondrijden en de Giro Mostra 2018 ditmaal wel op de GS rijden. Mijn originele blok ligt overigens weer bij de motorrevisie werkplaats, het tikken is een interne resonantie in het 1700-3000rpm gebied en er wordt nu gekeken waar het vandaan komt, er is nog steeds geen visuele interne schade te zien dus het is zoeken naar een speld. Wordt er na al die jaren wel een beetje hopeloos van, heb van de zomer af en toe een klein rondje gereden en dan heb je toch geen lekker gevoel als je het gevoel hebt dat je motor elk moment kan desintergreren. Blijf nog steeds de hoop houden dat het goed komt met het originele blok, we zullen zien. Hou jullie uiteraard op de hoogte van de vorderingen, en ben met dit donor blok echt heel blij.
  11. Compleet motorblokje GS160 (serie 2) '63

    Verkocht aan een zeer blije GS rijder...
  12. Compleet motorblokje GS160 (serie 2) '63

    Goedemiddag, dat blok wil ik graag van U kopen aangezien ik nog steeds problemen heb met mijn GS160 blok. Ik heb een PM naar U gestuurd.
  13. plaatsing stalen versnellingskabel

    Dan zit ik er naast en heb niet goed gekeken, dacht op je foto dat het de wartel achter de koppelingshendel ging (zie foto hieronder) maar dat is natuurlijk de rem. Denk dat je vraag hierboven al is beantwoord.
  14. 300Ie Super Sport Valt Regelmatig Stil.

    Dat is goed om te horen dat het probleem bij jullie is opgelost. Had zelf van de week toch weer dat de GTS uit het niets stilviel bij het stoplicht en dan voel je je wel lullig als je vooraan staat. Eenmaal aan de kant paar keer geprobeerd te starten zonder succes. Na een paar keer de killswitch te hebben omgehaald kwam er weer leven in. Zit ook nieuwe software op en een nieuwe killswitch. GTS staat binnen dus vocht op de schakelaar/connectoren lijkt me uitgesloten. Valt ze binnenkort weer stil dan lus ik de killswitch weer door om te kijken of het helpt. En ter info, heb de oude mapping en nieuwe mapping van onze MIU3G ECU vergeleken en ze hebben in de nieuwe mapping de timing wat voren gezet (van 17 naar 15). Voor de rest weinig veranderingen in de mapping. Mapping 11/2014: Mapping 05/2017
  15. plaatsing stalen versnellingskabel

    Daar hoort een schroefwartel, het lijkt wel op de foto of de gehele draad weg. De wartels van koppeling en versnelling zijn vaak M5. Ze zijn ook groter te koop (M6 en M7) maar dan zit je kabel wat los in de wartel en dit kan je oplossen door een extra busje of tape te plaatsen. Kijk dus even of de draad beschadigd is, of er misschien nog een afgebroken deel in zit en anders een tap, beginnend met M5, er door heel halen.
×